دسته‌ها
اخبار

لیست کامل طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی سنتی و محلی ایران کوک-غذای رژیمی

شیرازی ها به مزه شیرین غذا بسیار علاقمندند و اغلب غذاهای سنتی و محلی شان شیرین است. شیرین پلو که یار دیرین قیمه در شیراز است از آن دست پلوهای محبوب است که در مجالس شیرازی ها حسابی پرطرفدار است. برای تهیه این پلو خوشمزه و البته شیرین و اعیانی برنج را از چند ساعت قبل می خیسانید. شکر را با آب و زعفران به صورت شهد در می آورید و برنج را داخل آب ریخته و به آن زردچوبه اضافه می کند. بعد از آبکش کردن برنج قبلا از دم گذاشتن آن بر روی برنج لایه به لایه از مخلوط شهد می پاشید.

سبزی قورمه سبزی را کاملا ریز و ساطوری خرد کنید تا یک خورش جا افتاده داشته باشید. سبزی قورمه سبزی را زیاد سرخ نکنید که سیاه شود؛ زیرا در این صورت سبزی در خورش خشک می‌شود و می‌شکند. در انتهای پخت، حتما لیمو عمانی‌ها را دربیاورید تا طعم غذای شما را تلخ نکنند. بهتر است خورش قیمه را با گوشت گوسفندی بپزید که بافتی نرم و چرب دارد. واژه قیمه در فرهنگ دهخدا، یک کلمه ترکی و به‌معنای «گوشت تکه‌ شده» است.

در ادامه طرز تهیه آبگوشت منتجنه را در مجموعه غذاهای محلی کجارو بخوانید. آبگوشت بزقورمه آبدار است و با نان محلی سرو می‌شود؛ در حالی که خورش بز قورمه بسیار کم آب و غلیظ است و آن را با برنج کته می‌خورند. در ادامه طرز تهیه بز قورمه را در مجموعه غذاهای محلی کجارو مشاهده کنید. برنج، گوشت، سبزی تازه و خشک (به غیر از شنبلیله)، ادویه‌ها (به غیر از هل)، نخود فرنگی، یک عدد پیاز رنده شده و سیر له شده را با هم در یک کاسه مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس از آن‌ها گلوله‌هایی به‌اندازه گردو درست کنید و آن‌ها در یک قابلمه بچینید.

  • کافه فروغ، از موقعیتی فوق العاده در شهر شیراز برخوردار است.
  • ماست چکیده را به همراه زعفران دم‌کرده و گلاب به داخل کاسه منتقل کنید.
  • با تمام این اوصاف، هر چقدر از خواص ماهی بگوییم کم است و باز هم حرف برای گفتن باقی خواهد ماند.
  • حالا وقتش است که این مواد را با هم ترکیب کنیم و بپزیم.

دلمه نیز یکی از خوش مزه ترین گزینه های لیست غذا های ایرانی به شمار می رود. دلمه ها انواع متنوعی دارند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم. برای درست کردن کوفته ها کمی از مخلوط را می‌گیرند و مقداری از مواد فیلینگ را داخل آن می‌ریزند و به شکل گلوله در می آیند. کله پاچه که از انواع غذای ایرانی محبوب میباشد و خواص زیادی دارد. انواع همبرگر و پاستا و ترکیب غذاهای سنتی ما با غذاهای جدید مثل لازانیا این لیست را کامل می کنند. در این لیست غذاهایی نام برده می شوند که در واقع در فرهنگ ما بیشتر به نام لیست غذاهای بدون برنج شناخته می شوند.

غذاهای ایرانی | لیست ۶۵ غذای ایرانی خوشمزه و جدید

اکبر جوجه، مواد اولیه ساده‌ای دارد که شامل جوجه مرغ، رب انار و کره می‌شود و در کنار آن برنج زعفرانی و سس انار قرار می‌گیرد. مهم‌ترین نکته درباره این غذا، نحوه طبخ ویژه آن است که نتیجه‌ای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده خلق می‌کند. اولین بار رستورانی به نام اکبر جوجه این غذا را طبخ کرد و از آن زمان این غذای خوشمزه مازندرانی را به اسم اکبر جوجه می‌شناسند. غذای لذیذ و نوستالژیک اکبر جوجه در کنار سس انار، یک لیوان دوغ، ماست، زیتون و دیگر مخلفات شمالی، تجربه سفر به شمال کشور را برایتان تکمیل می‌کند.

دیزی یا آبگوشت هم یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی‌ها است. آبگوشت یک غذای ساده و خوشمزه است که از عشایری‌ها به جا مانده است. اگر در روزهای ماه محرم و صفر به شهر مشهد سفر کنید و خیلی خوش‌شانس باشید ممکن است موفق به خوردن شله لذیذ مشهدی‌ها شوید. این غذای خوشمزه یکی از غذاهای اصیل مشهد است که در مناسبت‌های مذهبی بیشتر از روزهای دیگر پخته می‌شود. شله از غذاهای آبکی و نوعی آش است که آن را با حبوبات، گوشت و ادویه فراوان می‌پزند.

لوبیا پلو

در نهایت نیز یک قطعه پیاز و کمی نمک در سینی می‌گذارند و غذا را با نان می‌پوشانند تا سرد نشود. استان لرستان در غرب کشور با نام سرزمین آبشارها مشهور است و هر سال، گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند. غذاهای محلی این منطقه از قدمت و تنوع بسیاری برخوردار هستند و بدون شک، شما را عاشق خود خواهند کرد. لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لوبیاها گرفته شود. سپس آب لوبیا را خالی کنید، آن را در یک قابلمه آب تازه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بپزد. ماش را نیز به‌صورت جداگانه در یک قابلمه آب، روی حرارت متوسط گاز بپزید.

پوشش گیاهی استان فارس را درختان جنگلی، گیاهان دارویی و صنعتی تشکیل می‌دهد. بادام کوهی، بلوط، شیرین ‌بیان، گل ‌گاو زبان، کتیرا و آنغوزه از مهم‌ترین محصولات بومی این استان به شمار می‌آیند. مانی پلو با نام‌های دیگری همچون نثار پلو، کشمش‌ پلو، نگین پلو، خلال پلو، قیمه‌ پلو و غیره در اراک، بندرعباس، دزفول و… این غذا بیشتر مناسب کسانی است که طرفدار غذاهای شیرین هستند؛ زیرا کشمش پای اصلی آن است.

۱۷. غذاهای محلی استان سمنان

در ظرف دیگری عدس‌ها را به همراه مقداری آب پخته و سپس آبکش می‌کنیم. برای پخت این خورش خوشمزه باید مغز گردو ها را خوب آسیاب کنید و یک نوع گوشت دلخواه را نیز برای پخت آن انتخاب نمایید. یکی از غذاهای سنتی و اصیل کرمانشاه سیب پلوی کرمانشاهی می باشد که در نوع خود بی نظیر است . انواع کباب از گذشته مخصوص سفره های ایرانی بوده است و طرفداران پرشماری هم بین ایرانیان دارد.