دسته‌ها
اخبار

غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران

اگر عاشق کباب هستید، اینجا درباره خوشمزه ترین کباب های ایرانی بیشتر بخوانید. احتمالا اگر اولین باری که اسم این غذا را شنیده اید، کباب گوشت را متصور شده اید. اما این غذا یک عضو کبابی دارد که بادمجان کبابی است و در آن از گوشت استفاده نمی شود.

  • جالب است بدانید که سن امید به زندگی در گیلان، چند سال بیشتر از میانگین کشوری است و گفته می‌شود که یکی از دلایل این مسئله، مصرف زیاد ماهی در این منطقه است.
  • استفاده از دانه های ساییده انار نیز در این غذا از دیگر تفاوت های آغوز مسما با خورشت فسنجان است.
  • برای اینکه بادمجان‌های شما زودتر و آسان‌تر کباب شوند، یک برش عمودی از طول با نوک چاقو در بادمجان‌ها ایجاد کنید.
  • بادمجان کباب به‌شکل بادمجان شکم پر درست می‌شود و در شمال کشور و استان گیلان، معمولا آن را با گردوی خرد شده و آسیاب شده، جعفری خرد شده و رب انار ترش پر می‌کنند.

کئی پلا همان کدوپلوی مازندرانی است که در تهیه آن از کدو حلوایی رنده‌شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده، برنج و کره‌ محلی استفاده می‌کنند. رنگ و لعاب این غذا قطعا شما را وسوسه می‌کند تا طعم آن را بچشید. در کنار این غذا تخم مرغ نیمرو و نازخاتون نیز سرو می‌شود. 1 قاشق رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید سپس مواد را تفت دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود سپس به مقدار لازم نمک و فلفل اضافه کنید.

مجی خورش

در طرز تهیه خورش شوید مسماباید دقیقه مانند غوره مسما عمل کنید؛ فقط به‌جای پیاز از شوید و به‌جای غوره از آلوچه استفاده کنید. در زمان جا افتادن خورش، بادمجان‌ها را به‌صورت ورقه‌ای و گوجه‌فرنگی‌ها را به‌صورت حلقه‌ای برش بزنید و در روغن به‌صورت جداگانه سرخ کنید. پس از پخت گوشت و جا افتادن خورش، آن را در ظرف سرو بکشید و بادمجان و گوجه را روی قورمه بچینید.

به بادمجان‌های حلقه‌ای خرد شده نمک بزنید و آن‌ها را برای ۳۰ دقیقه کنار بگذارید. سپس آن‌ها را با آب بشویید تا سیاهی و تلخی آن‌ها گرفته شود. پس از خشک کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود. بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال مخصوص آشپزخانه پهن کنید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

خورش های شمالی

در همین حین، استخوان ماهی را جدا کنید و گوشت آن را خرد کنید. دو حبه سیر رنده شده را نیز با چوچاق کمی تفت دهید و در قابلمه خورش بریزید. سپس ماهی خرد شده را به‌همراه نمک، فلفل و زردچوبه به خورش بیفزایید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. گوشت غاز را با یک عدد پیاز چهار قاچ شده و زردچوبه برای سه ساعت در آب روی حرارت ملایم گاز بپزید.

۲۵. خورش ترش سماق گیلانی و طرز تهیه آن

در این مرحله ماهی را روی آتش کباب کنید یا آن را برای ۴۰ دقیقه در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا بپزد. کوکو گردو، یکی از غذاهای محلی ماسال است که معمولا به‌همراه فسنجان و برنج یا نان سرو می‌شود. این کوکو یک نسخه شیرین هم دارد که برای صبحانه در ماسال سرو می‌شود. سپس اشپل ماهی را به این مواد بیفزایید و با گوشتکوب یا میکسر، خوب با هم مخلوط کنید. در کنار این غذای گیلانی، می‌توانید بادمجان سرخ شده هم سرو کنید.

به‌جای آب از آب انار یا حتی آب پرتقال در انار مسما استفاده کنید تا خورش شما طعم لذیذتری داشته باشد. لا همراه با ماهی سرخ شده، ماهی دودی یا به‌تنهایی در کنار برنج کته یا نان، زیتون، اشپل، ترب سفید و باقلا سبز سرو می‌شود. ، اطلاعات کاملی داشته باشید تا بتوانید بهترین اقامتگاه را رزرو کنید. اما آنچه در این مطلب پیش روی شما قرار خواهد گرفت فهرستی از بهترین غذاهای شمال است که پیشنهاد می کنیم در سفر به شمال انتخاب و امتحان نمایید. جاباما با ارائه امکاناتی مانند انتخاب بازه قیمت، به شما کمک می‌کند تا بتوانید با هر بودجه‌ای، ویلا، اقامتگاه یا هتل موردنظرتان را رزرو کنید. اگر با بودجه‌ای محدود به دنبال اجاره ویلا ساحلی در شمال باشید، می‌توانید با خیال راحت با جاباما گزینه موردنظرتان را پیدا کنید.