دسته‌ها
اخبار

خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما

در میان خوراکی‌های گیاهی، بادمجان جزو پرمصرف‌ترین‌هاست و البته انار و سیر جایگاه ویژه ای برای طعم‌دهی به غذاها دارند. غذاها در مازندران بیشتر به صورت ترش و ملس پخته می‌شوند و معمولا برای کنترل طعم آن از رب انار و شکر بهره می‌گیرند. بهشهر یکی از شهرهای استان مازندران است و در میان خوشمزه‌هایش نام پلومرغ بهشهری می‌درخشد. برای تهیه این غذا از برنج، سیب‌زمینی، پیاز، فیله مرغ، رب انار، زعفران دم‌کرده و روغن استفاده می‌شود. این غذا با تمام پلومرغ‌هایی که تا کنون خورده‌اید فرق دارد. غذاهای شمالی که با مرغ طبخ می شوند، انواع مختلفی دارد که در اینجا طرز تهیه 8 نوع از این غذا ها را به شما آموزش می دهیم.

  • ترشه تره یکی دیگر از غذاهای شمالی خوش‌طعم است که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.
  • بهتر است قبل از سرخ کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را در آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.
  • تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با نمک و فلفل مخلوط کنید.
  • در این مقاله خوشمزه شما را با انواع غذاهای محلی رشت و گیلان آشنا می‌کنم.
  • باقلا قاتق یا باقلا قاتوق از جمله غذاهای خوشمزه و خورشت رشتی است که اهالی گیلان و رشت تبحر خاصی در پخت آن دارند.

خورش گمج کباب، یک غذای اصیل و لذیذ گیلانی است که مواد تشکیل‌دهنده آن، شبیه به کباب ترش هستند؛ اما این خورش را با آبی کمی در ظرفی سفالی به نام گمچ درست می‌کنند. گمج کباب با گوشت خورشتی، گردو، آب انار، رب انار، پیاز و یک سبزی خارق‌العاده محلی به نام چوچاق درست می‌شود. خورش موتن جن یا مطنجن، یکی از غذاهای محبوب و مجلسی شمالی است که معمولا در میهمانی‌های مهم و مراسم رسمی سرو می‌شود.

۵. ورقه گیلانی و طرز تهیه آن

سپس آب آن را خالی کنید و یک بار برنج را با آب بشورید تا نمک شسته شود و آش شما را شور نکند. برنج، سبزی ساطوری خرد شده و زردچوبه را به قابلمه حبوبات نیم‌پز اضافه کنید و آن‌ها را روی شعله ملایم گاز بپزید تا برنج بپزد و کاملا له شود. گوجه سبز را با کمی آب در یک قابلمه (گمج سفالی) بریزید و روی حررات متوسط گاز قرار دهید تا بپزد. گوجه سبز له شده را دوباره در آبی که در آن پخته بریزید و هم بزنید.

۶. قورمه سبزی گیلانی و طرز تهیه آن

اگر عاشق غذاهای مرغ‌دار با طعمی بی‌رقیب هستید، حتما خوردن این غذاها را در سفر خود به استان‌های زیبای شمال کشور در اولویت قرار دهید. از تخم ماهی، برگ سیر و تخم مرغ برای تهیه این پیش‌غذای مقوی در گیلان استفاده می‌شود. از آنجایی که غذای سنگینی محسوب می‌شود، بهتر است در خوردن آن زیاده‌روی نکنید. طعم بی‌همتای پیش‌غذاهای استان‌های شمالی می‌تواند شما را برای خوردن غذای اصلی هیجان‌زده کند. اگر روزی تصمیم گرفتید به شمال سفر کنید، سوپ‌ها و آش‌های شمالی را حتما در کنار غذای اصلی سفارش دهید.

مالابیج از ویژه ترین غذاهای شمالی

برای این کار، پوره گوجه‌فرنگی و رب را همراه با پیاز تفت بدهید تا رنگ خوبی به غذای شما بدهند. یک تابه با کمی روغن روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید.وقتی یک طرف آن‌ها سرخ شد، بادمجان‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم به‌خوبی سرخ شود.

در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش، بادمجان‌های سرخ شده و لیمو امانی را در قابلمه بیندازید. خورش را در ظرف سرو بکشید و گوجه‌فرنگی‌ها را به آن اضافه کنید. “ماهی فیویج” یکی از غذاهای محلی گیلان است که روش پخت و طعم دلچسبی دارد. رب گوجه فرنگی ، گردو ، سبزی خرد شده و مقداری نمک با هم مخلوط کنید و این مخلوط را داخل شکم ماهی بریزید تا پر شود. لیست 8 غذای شمالی – غذاهای ایرانی از هر شهر یا استانی که باشند، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. یکی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی مربوط به استان های شمالی کشور بوده که رنگ و بوی آن هوش از سر آدمی می‌برد.