دسته‌ها
اخبار

فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب چاشلند محبوب ترین غذاهای شمال ایران

به شما توصیه می کنیم کمی دارچین را در هنگام پخت گوشت به آن اضافه کنید تا عطر واویشکای شما دل انگیز شود. اسفناج، عدس، سیر و انار ترش اجزای اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر به مازندران سفر کردید، حتماً این خورش خوشمزه را امتحان کنید.

زردچوبه، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص جنوبی هم رمزوراز طعم خاص و خوشایند آن هستند. این غذا را در رستوران‌های شهرهای مختلف می‌توانید امتحان کنید. همان‌طور که گفته شد، شهرت و محبوبیت آن در همه‌جای کشور زیاد است. در شمال، در اطراف سواحل جنوبی دریای خزر، چشم انداز سرسبز است و در نتیجه بارندگی های فراوان تنوع زیادی از میوه ها، سبزیجات و گیاهان وجود دارد. غذای شمالی ساده و تازه از طعم و عطر هستند و ترجیح طعم های شیرین و ترش برعکس تند است.

در این مقاله خوشمزه شما را با انواع غذاهای محلی رشت و گیلان آشنا می‌کنم. طرفداران آش می توانند حسابی در مازندران خوش بگذرانند و آش های خوشمزه این دیار را امتحان کنند. یکی از غذاهای دیگر مازندرانی که بسیار به آش شباهت دارد، ترش ترشو است که برای تهیه آن برنج را همراه با حبوبات و ترشی آلوچه به شکل آش در می‌آورند. نمک و زردچوبه و رب وگردوها را خرد کنید و سبزی معطر را به پیاز اضافه کنید. مرغ شکم پر شمالی بعلت مواد داخل شکم مرغ طعمی لذیذ دارد.

برخی افراد، کمی رب آلوچه نیز در مراحل اول پخت در آش می‌ریزند. توجه داشته باشید که برگ سیر بعد از سرخ شدن نصف می‌شود، پس در ریختن آن صرفه‌جویی نکنید. شما می‌توانید به‌جای گوشت مرغ از گوشت اردک و غاز هم استفاده کنید.

  • این لیست به مرور کامل تر می شود، پس توصیه می کنیم باز هم به این صفحه سر بزنید.
  • اگر به شمال ایران سفر کردید، حتما خورشت مرغ ترش را به همراه برنج خوش‌عطر شمالی امتحان کنید.
  • در همین حین، سبزی خرد شده را در روغن داغ کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد؛ اما سیاه نشود.
  • بهشهر یکی از شهرهای استان مازندران است و در میان خوشمزه‌هایش نام پلومرغ بهشهری می‌درخشد.

گمج باید از ماهی کوچک‌تر باشد تا ماهی را به‌شکل دایره و گرد در آن قرار داد. در این زمان پخت طولانی، ماهی به آب و روغن می افتد و در نهایت این آب و روغن به خورد آن می‌رود و خشک می‌شود. سپس کمی روغن در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود. سپس یک ملاقه از تخم‌مرغ هم‌زده را در تابه بریزید تا خودش را بگیرد.

۳. شامی ماسوله‌ای و طرز تهیه آن

زمانی که نام کباب به گوش‌مان می‌رسد، یک غذای گوشتی را متصور می‌شویم اما کال کباب یک غذای گیاهی ست که منظور از کباب، بادمجان کبابی ست. کال کباب یکی از بهترین غذاهای شمالی ست که امتحان کردن آن هنگام سفر خالی از لطف نیست. چاشنی مورد استفاده برای این غذا سبزی چوچاق است و برای تغییر رنگ آن، کمی آب انار به آن اضافه می‌کنند. این غذا در ظرف‌های مخصوص شمال به نام گمج (نوعی ظرف سفالی که برای طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد) طبخ می‌شود. یکی از غذاهای معروف گیلانی میرزا قاسمی ست که امروزه در بیشتر رستوران‌ها و در شهرهای زیادی سرو می‌شود. مواد لازم برای تهیه این غذا بادمجان کبابی، ترکیب سیر و گردوی خرد شده، آب انار ترش، نعناع فلفلی و گیاه محلی است که به آن چوچاق می گویند.

جغرافیا، تاریخ و تأثیرات فرهنگی ایران تنوع مواد اولیه و روش های آشپزی را در یکی از قدیمی ترین و پیچیده ترین فرهنگ های جهان شکل داده است. وسعت وسیع ایران شامل طیف وسیعی از گویش های محلی، شیوه زندگی، سنت ها و آداب و رسوم منطقه ای است، بدون ذکر تنوع فوق العاده ای از مناظر و آب و هوا هستند. تمام غذاهای اصلی رستوران لاکان ماهی دارند و به همین ماهی‌هایشان هم معروف هستند. بعضی پیش غذاهای معروف مثل میرزاقاسمی و ماست و زیتون محلی هم دارند. قیمت‌های لاکان هم نسبت به بسیاری از رقیب‌هایش پایین‌تر است و مشتری‌های قدیمی‌اش می‌گویند کیفیت غذاها با گذشت سال‌ها هیچ تغییری نکرده. این رستوران در خیابان جردن قرار دارد و جزو رستوران‌های لوکس هم به حساب می‌آید.

پاسخ به سوالات متداول درباره غذاهای شمالی

ماهی شکم پر شمالی را هم روی آتش و هم در فر می توان طبخ کرد. جهت آماده سازی قلیه ماهی شمالی، شما به یک عدد ماهی سفید، سبزی های معطری مانند گشنیز، شنبلیله و چوچاق، گردوی آسیاب شده، رب انار و نارنج نیاز خواهید داشت. ماهی شما باید به خوبی برش داده شود و در نمک و فلفل برای دو ساعت مزه دار گردد. همچنین موادی مانند پیاز، سیر و سبزیجات به خوبی باید در ماهیتابه تفت داده شود و سپس به آن گردو را اضافه کنید. ماهی باید به صورت جداگانه سرخ شود و سپس به خورش شما اضافه گردد.

تخم‌مرغ‌ها را با همزن برقی برای چند دقیقه هم بزنید تا کوکوی شما پفکی شود. شما می‌توانید مقدار کمی زنجبیل تازه و رنده شده یا کمی پودر زنجبیل را به مایه کوکو اضافه کنید. شما می‌توانید مرغ را به‌جای ریش ریش کردن، چرخ کنید؛ اما سبک سنتی تهیه این کوکو با مرغ ریش ریش است. استفاده از شوید اختیاری است و می‌توان آن را از طرز تهیه حذف کرد. برخی افراد به‌جای بادمجان از کدوی خورشتی استفاده می‌کنند.

حلوای گردویی تبریز

قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا حبوبات بپزند. پس از نیم‌پز شدن حبوبات، هویج و چغندر نگینی خرد شده، سبزی خرد شده، نمک و فلفل را به حبوبات اضافه کنید. مالاوابیج، یکی از غذاهای لذیذ گیلکی است که با مرغ، اردک یا مرغابی، پیاز، رب انار و رب گوجه فرنگی درست می‌شود. شیرین خورش یا خورش آلو قیسی گیلانی، از آن دست غذاهایی است که کافی است فقط یک بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید. مرغ، پیاز، کشمش، قیسی، آلو سیاه، زعفران، کره، رب گوجه فرنگی و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده این خورش هستند که با برنج سرو می‌شود.