دسته‌ها
اخبار

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده مانند گوشت چرخ کرده ️ بیشترین ها

سلامبرای شما آژانس هستید و در گردشگری دستی دارید بسیار ناپسند هست که شمال ایران رو فقط گیلان و مازندران بدانید. لطفا این دوست نویسنده رو یک سفر به گلستان بفرستید تا هم با غذاهای اینجا آشنا بشه و هم استان شمالی دیگه ایران رو ببینند. از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده مانند گوشت چرخ کرده را از این سایت دریافت کنید.

البته در این شهر به جای لوبیا چیتی از لوبیا سفید یا چشم بلبلی به عنوان حبوبات آن استفاده می‌ کنند. خورش‌های شمالی بسیار متنوع هستند و این تنوع را نمی‌توان در هیچ شهر و روستای جهان پیدا کرد. همچنین در کنار شامی کباب ممکن است مخلفات دیگری مانند سیر و باقلا نیز وجود داشته باشد.

علت تمایز مرغ ترش با سایر غذاهای مشابه استفاده از سیر، نارنج، لپه و تخم مرغ در طبخ آن است. حالا ۱ قاشق غذاخوری رب آلوچه جنگلی و ۱ قاشق غذاخوری رب انار ملس و ۱ قاشق چای خوری پودر هسته انار ترش اضافه کنید و کاملا تفت دهید. اردک باسترما یا باسترماپلو، یکی از غذاهای محلی شهر آستارا و اردبیل است و امکان ندارد در سفر به این مناطق در رستوران‌های محلی با این غذا روبه‎رو نشوید.

  • حالا رب انار و سبزی را به مرغ اضافه کنید و صبر کنید تا خورشت جا بیوفتد.
  • ترش تره یعنی معنای واقعی ترش بودن و باید بدانید که این غذا مثل کباب ترش و مرغ ترش جزو غذاهای ترش شمالی است اما با این تفاوت که ترشی، مزه ی غالب در این غذا است.
  • برای سرو، بادمجان‌ها را دور دیس بچینید و بقیه مواد را در وسط دیس بریزید.
  • سپس برگ سیر ریز خرد شده را به پیازها بیفزایید و آن‌ها را خوب سرخ کنید تا طلایی شوند.

جوجه خروس را به گیلکی «طلا کوله» می‌ نامیدند و اسم این خورشت هم«طلا کوله غورابه» بود. شاید در اسامی بسیاری از غذاهای گیلانی کلمه «بیج» را شنیده باشید. «بیج» از مصدر «بیجیدن» در گویش گیلکی گرفته شده و به معنی «سرخ کردن» است. باقلا، تخم مرغ و شوید از مواد لازم برای تهیه این خورش محسوب می‌شود و می‌توان آن را با نان و برنج میل کرد.

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده مانند گوشت چرخ کرده

مواد اصلی باقلاقاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید است. چاشنی اصلی غذای ترشی تره، سیر و آب نارنج تازه است و طعم آن را لذت بخش و مایل به ترش می‌کند. یکی از سبزی‌هایی که در تهیه این غذا استفاده می‌شود، چوچاق است که یک سبزی محلی در استان گیلان است. اگر به گیلان سفر کردید، حتما این غذا را امتحان کنید چون مطمئنا آن را دوست خواهید داشت. اناربیج یا به شکل کامل‌تر انارآویج یکی از غذاهای خوشمزه شمالی ست.

از ابتدا، آب کمی در خورش بریزید و در صورت لزوم آب اضافه کنید تا خورش آبکی نشود. توجه داشته باشید که سبزی قلیه ماهی نباید زیاد سرخ شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث تلخ شدن آن می‌شود. برای سرو، خورش را در کاسه بکشید و تکه‌های ماهی را روی آن بچینید. ماهی نباید بیشتر از سه تا چهار دقیقه در خورش بپزد؛ زیرا ماهی‌های سرخ شده خیلی زود له می‌شوند و شکل خود را از دست می‌دهند. به‌جای آب می‌توان از آب مرغ برای طبخ خورش استفاده کرد.

۳. باقلا وابیج و طرز تهیه آن

رب اناری که استفاده می‌کنید باید ترش باشد تا طعم قلیه ماهی بهتر شود. همچنین ماهی بعد از سرخ شدن بیشتر از ۵ دقیقه نباید در خورش قرار بگیرد زیرا به سرعت له خواهد شد. از بین غذاهای شمالی حتما نام میرزا قاسمی را شنیده اید. اگر ماسالال و ماسوله و یا هر شهر دیگر در رشت رفتید حتما یکبار میرزا قاسمی را تجربه کنید.

در ۲۰ دقیقه پایانی پخت خورش، بادمجان‌ها و گوجه‌های سرخ شده را در خورش بریزید تا ترشه واش روغن بیندازد. بادمجان کباب به‌شکل بادمجان شکم پر درست می‌شود و در شمال کشور و استان گیلان، معمولا آن را با گردوی خرد شده و آسیاب شده، جعفری خرد شده و رب انار ترش پر می‌کنند. بادمجان کباب یا بادمجان گوده را می‌توان به‌عنوان وعده اصلی همراه با برنج یا نان سرو کرد. برای تهیه این غذا بادمجان‌هایی را انتخاب کنید که کمترین میزان تخم را دارد تا غذای شما تلخ نشود. سیر واویج، یک غذای خوش‌عطر و طعم گیلانی است که از برگ سیر تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا برگ سیر خرد شده را در مقداری روغن تفت داده و تخم‌مرغ زده‌شده به همراه نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنند.

برای درست کردن آن باید ابتدا بادمجان را کبابی کرد و سپس مواد دیگر را به آن افزود. اگر می‌خواهید برای رژیم غذایی سبزیجات یک ترشی خوشمزه انتخاب کنید، نازخاتون انتخاب بسیار درستی است. برای درست کردن کال کباب بادمجان کباب شده در گمج (ظرف سنتی سفالی) با گوشت کوب کوبیده می‌شود.