دسته‌ها
اخبار

غذاهای محلی مازندران گشتی در میان خوشمزه های شمالی ️ کارناوال

یک خورش ساده، سریع و فوری که هم با رب گوجه و هم با رب انار طبخ می‌ شود. اگر هم گیاهخوار هستید، می توانید شامی ترش را به صورت گیاهی با سویا درست کنید. سبزی که خود گیلانی‌ها برای پخت این غذا استفاده می‌ کنند شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است.

  • پس از جوش آمدن آب خورش، شعله را کم کنید تا گردو برای دو تا سه ساعت بپزد و به روغن بیفتد.
  • سپس بادمجان‌های سرخ شده را به‌همراه پیاز داغ و کمی دارچین به مغز گردو در قابلمه اضافه کنید.
  • در یک تابه نچسب دو تا سه قاشق غذاخوری روغن بریزید و بگذارید روی حرارت متوسط گاز داغ شود.
  • برای درست کردن این غذا اول سیر له شده را با نمک و زردچوبه تفت می دهیم و بعد تخم مرغ ها را به آن اضافه می کنیم.
  • شما می‌توانید گوشت را از این طرز تهیه حذف کنید تا یک غذای گیاهی داشته باشند.

پس از کشیده شده آن پیاز، کره را در قابلمه بریزید و هم بزنید تا آب شود. در ادامه زردچوبه و فلفل را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. سینه مرغ را به پیازها بیفزایید و درب قابلمه را ببندید.

غذاهای محلی مازندران که در سفر نباید از دست دهید

این غذا از ترکیب گوشت اردک با گردو، رب انار و دانه‌های نرم شده انار پخته می‌شود. یکی از غذاهای شمالی محبوب که خیلی هم ساده پخته شده سیر واویج است. غذاهای شمال ایران، چه غذاهای گیلانی و چه غذاهای مازندرانی نه تنها در مناطق خود، بلکه در همه ایران محبوبیت دارند. تقریباً هیچ کسی نیست که به شمال کشور سفر کرده باشد ولی از خوردن غذاهای شمالی لذت نبرده باشد. ۲ عدد پیاز را رنده کنید و با مقداری کمی روغن داخل گمج تفت دهید. کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر آن را با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

از مواد اصلی این غذا می‌توان به گوشت چرخ کرده، کدوی رنده شده، پیاز، زیره، برنج و کره محلی اشاره کرد. در شهرت و خوشمزگی غذاهای گیلانوانواع خورشت شمالی همین بس که گیلان به عنوان «شهر خلاق غذا» در یونسکو ثبت شده است. همین موضوع سبب شد در این مطلب به غذاهای شمال ایران (گیلان و مازندران) بپردازیم. قبل از کباب‌کردن ماهی صبور به آن سبزی ماهی، تمبر هندی، سیر و ادویه‌جات هم اضافه می‌کنند. غذاهای جنوبی هم خوشمزه هستند و هم با رژیم‌های سالم‌خوری منافاتی ندارند. اگر شما هم به‌دنبال پاسخی برای این پرسش همیشگی یعنی ناهار چی بپزم هستید، به شما هواری را پیشنهاد می‌کنیم.

دو آش

سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزند. مرغ‌ها را پس از پخت از آب مرغ دربیاورید و کنار بگذارید. خورش ملا قورمه شمالی، یک غذای گیاهی لذیذ و سبک است که می‌توان آن را با برنج یا نان سرو کرد. مجی خورش، خورش مجی یا خورش عدس شمالی، یکی از غذاهای محلی استان گیلان و مازندران است که با عدس، سیب‌زمینی، مغز گردو، پیاز، رب انار و تخم‌مرغ درست می‌شود.

لازم به ذکر است؛ غذاهای این بخش از ایران به طور معمول در میان بومیان شهرهای مختلف شمالی شناخته شده است یا اینکه ممکن است با اندکی تفاوت پخت شود. مرغ ترش در منوی غذاهای شمال مرغ ترش اکثرا دیده می شود. سپس ادویه، سبزیجات مخصوص، لپه، آب و آب نارنج را به آن اضافه می کند. ۱۰ دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر شود، دو تخم مرغ در آن می شوند و با تزیینات و کته ی برنج در هر رستورانی از شمال موجود است که می توانید آن را نوش جان کنید.

لیست 8 غذای شمالی و محلی با دستور

اناربیج، اسفناج مرجی، سیر انار و … از غذاهایی هستند که با انار درست می‌شوند. اگر راهی مازندران هستید، حتی اگر مقصدتان رامسر نیست باید سری به جاهای دیدنی رامسر بزنید و طعم غذاهای این منطقه از شمال را هم بچشید. اگر راهی گیلان شدید، در اینجا آدرس بهترین رستوران های گیلان را با غذاهای محبوبشان پیدا کنید.