دسته‌ها
اخبار

بهترین رستوران های گیلکی تهران مجله پینورست

از مواد تشکیل‌دهنده این آش می‌توان به سبزی، باقالی، نخود، لوبیا چیتی، برنج و سیر اشاره کرد. طعم این اش مخصوص گیلانی، کاملا ترش است و در برخی طرز تهیه‌ها برای ترشی بیشتر در آن، گوجه‌سبز هم می‌ریزند. آش ترش در مناطق مختلف کشور با مواد اولیه مختلف طبخ می‌شود؛ اما اصالت آن به استان‌های شمالی کشور (گیلان و مازندران) برمی‌شود.

  • این غذا را با نام «غورابیج مازندرانی» هم می‌ شناسند، اما غورابیج اصالتا گیلانی است.
  • شما می‌توانید علاوه بر شکر در مرحله آخر، دو قاشق غذاخوری سرکه هم به آش اضافه کنید.
  • خورش شامی ترش سنتی گیلان یا به قول خود اهالی گیلانی «ترشه شامی» و «ترشه آب» یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین خورش‌ های گیلانی و ایرانی است.
  • این غذا از انار، سیر، پیاز، رب انار و مرغ پخته می‌شود.

چند دقیقه ای قبل از اینکه پخت خورشت تمام شود گل پرها را هم با خورشت ترکیب می کنیم. برای اینکه کوفته های گوشت در خورشت باز نشوند باید برای طعم دار شدن آن از پیاز بدون آب استفاده کنید. لیست ۸ غذای شمالی – غذاهای ایرانی از هر شهر یا استانی که باشند، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. لونگی، یکی از غذاهای سنتی و محلی مناطق شمالی کشور و شهرهای آذری زبان است که با مرغ، اردک، بادمجان یا ماهی به‌صورت شکم پر درست می‌شود. از مواد داخل شکم ماهی لونگی می‌توان به رب انار، گردو، اشپل ماهی، دانه انار، سبزی معطر و پیاز اشاره کرد. لونگی ماهی یا ماهی شکم پر گیلانی، یکی از لذیذترین غذاهایی است که می‌توانید در این روزهای سرد سال در خانه تهیه و سرو کنید.

در زمان برداشتن خورش از روی حرارت، گلپر را در آن بریزید. در سفر به شمال، اگر دل‌تان غذاهای دریایی خوشمزه می خواهد، پیشنهاد الی گشت به شما مالابیج است.. مالابیج ماهی سفید است که داخل آن را با رب انار، سبزیجات، گردو پر می کنند و معمولا این ماهی شکم پر را روی زغال کباب می‌کنند. ماهی شکم پر از خوشمزه ترین غذاهای شمالی است که هیچ وقت طعم آن را فراموش نمی کنید.

– سیر قلیه

در ادامه یک پیمانه جعفری و نعنای ساطوری خرد شده را در تابه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید. شش انداز گیلانی یا شیش انداز بادمجان، یک غذای گیلانی خوشمزه است که با مغز گردو، بادمجان، رب انار و پیاز درست می‌شود. شیرین تره، یک خورش لذیذ گیلکی و متعلق به مناطق شرق گیلان است که با تره، سیر، تخم‌مرغ، کره محلی و ادویه‌جات درست می‌شود. در برخی از مناطق شمالی کشور به خورش شیرین تره، اسفناج یا برگ چغندر نیز اضافه می‌کنند که هم طعم غذا را لذیذتر می‌کند و هم خورش را تبدیل به غذایی مقوی و مفید می‌کند. این ترشی شمالی می‌تواند لذت غذاهای شمالی مانند شامی کباب و ترش کباب را افزایش دهد.

بادمجان شکم پر

در این غذا نیز مانند دیگر غذاهای مازندرانی از ترکیب رب انار و شکر استفاده می‌شود که طعمی ملس به آن می‌دهد. آغوز مسما را پس از آماده شدن به همراه برنج سرو می‌کنند. معمولا در مورد غذاهای شمال که صحبت می شود بی تردید اولین غذاهایی که نامشان به ذهن متبادر می گردد؛ باقلاقاتق و میرزا قاسمی است. اما باید گفت سرزمین شمالی ایران تنوع بی نظیری از انواع غذاهای سنتی و اصیل دارد که برخی از آنها متاسفانه در این تنوع غذایی گمشده است. در غذاهای شمالی معمولا گردو، رب انار، سبزی های معطر، بادمجان و سیر بیشترین استفاده را دارد.

یکی از ناب ترن غذاهای گیلان به خصوص رشت، کباب ترش است. گوشت تازه را با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار طعم دار می‌کنند. چند ساعت گوشت را در این ترکیب استراحت داده و در نهایت آن را روی زغال کباب می‌کنند. مالابیج یا مالاویج یا مالاتا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی شمال است. این غذا هم در گیلان و هم در مازندران طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن این غذا از ماهی سفید، رب انار و گردو و سبزی‌های شمالی استفاده می‌شود.

اگر می خواهید غذاهای شمالی را بیشتر بشناسید در ادامه خونه چی را همراهی کنید. این غذا از ترکیب سبزیجات خرده شده، گردوی چرخ شده، رب انار و سیر رنده شده با گوشت درست می‌شود. برای درست کردن آن مواد به خوبی با هم ترکیب شده و روی حرارت زغال پخته می‌شود. این غذا از گوشت راسته گوسفندی، سبزیجات محلی شمال کشور، رب انار، گردو آسیاب شده، سیر و پیاز رنده شده تهیه می شود. قلیه ماهی، یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که بیشتر در مناطق نزدیک دریا در جنوب و شمال کشور طبخ می‌شود. خورش قلیه ماهی معمولا با برنج به‌عنوان ناهار و شام سرو می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به ماهی، سبزی، پیاز و سیر اشاره کرد.

بعد از پخت کامل گوشت؛ هویج، رب انار و تخم مرغ نیز به این ترکیب اضافه می شود. اگر به طعم‌های ترش علاقه دارید در سفر به گیلان حتما این غذا در لیست‌تان قرار دهید. این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می‌شود. در پایان نیز مقداری آب نارنج به این غذا اضافه می‌کنند.

شوید قورمه را می‌توان با گوشت خورشتی و رب آلوچه نیز درست کرد. شما می‌توانید از سیر رنده شده و تفت داده شده نیز در شوید قورمه استفاده کنید. به‌جای گوشت خورشتی می‌توانید از کوفتههای گوشت چرخ‌کرده سرخ شده در خورش استفاده کنید. در مرحله طبخ مرغ، به‌جای سرخ کردن، آن را نیم‌پز کنید و با سبزی بپزید. قبل از افزودنتخم‌مرغ‌ها به تابه، می‌توانید اسفناج‌ها را به یک گوشه تابه انتقال دهید وتخم‌مرغ‌ها را در گوشه خالی تابه سرخ کنید. در برخی طرز تهیه‌ها از کمی فلفل دلمه‌ای هم در نرگسی اسفناج استفاده می‌شود.