دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش

میرزا قاسمی به عنوان اولین و اصلی‌ترین غذاهای محلی استان گیلان شناخته می‌شود. این غذا با مواد اولیه بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر و ادویه‌جات و تخم مرغ درست می‌شود. این غذا در خود گیلان به همراه کته شمالی سرو می‌شود اما در بسیاری از شهرهای دیگر این غذا را افراد با نان میل می‌کنند. انار و محصولات آن جایگاهی خاص در آشپزی مازندرانی ها دارد.

  • پس از نیم ساعت، با دست، کوفته‌های کوچکی به‌اندازه فندق درست کنید و یکی یکی در آش بیندازید و اجازه دهید تا آش بجوشد.
  • در آخر، کمی آب و آبغوره در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش با درب بسته روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.
  • گاهی اوقات نیز به جای مرغ از اردک، خروس، غاز یا بلدرچین برای تهیه خورشت ناردون استفاده می‌کنند.
  • در هنگام خرید ماهی کولی، حتما توجه کنید که این ماهی تازه باشد.

اشپل ماهی را در تابه بریزید تا رنگ آن در اثر گرما تغییر کند. سپس اشپل‌ها را به‌همراه انار و گلپر دوباره در تابه بریزید. از خمیر درست شده در شکم ماهی پریزید و لبه‌های شکم را بدوزید.

قورمه سبزی شمالی با برنج محلی سرو می‌شود و معمولا لوبیا چشم بلبلی و گوجه‌فرنگی، بادمجان سرخ کرده از مواد تشکیل‌دهنده متفاوت آن هستند. سبزی را نیز در قابلمه بریزید و غذا را برای نیم ساعت روی شعله ملایم بپزید تا جا بیفتد و بوی خامی آرد از بین برود. توجه داشته باشید که خالو آبه را باید مرتب هم زد تا ته نگیرد. عدس را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ عدس گرفته شود. سپس عدس را با یک عدد پیاز خرد شده، سیب‌زمینی و سه پیمانه آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا با هم بپزند.

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود را از این سایت دریافت کنید. فضای داخلی رستوران کاملاً ساده است و کمی هم به رستوران‌های شلوغ بازار شباهت دارد. رستوران خوش‌بین در خیابان سعدی شمالی، پایین‌تر از چهارراه سید علی (پلاک ۵۱۰) قرار دارد. اگر به دنبال جایی در مرکز شهر می‌گردید که غذای گیلانی باکیفیت داشته باشد و قیمت‌هایش هم مناسب باشند، به رستوران حسن رشتی سر بزنید. بادمجان ترشی، سیر ترشی و هفت بیجار از جمله ترشی های خوشمزه مازندرانی ها هستند که در سفره‌های‌شان یافت می‌شوند. دستور آشپزی مشابهی با بنه بزه آش نیز وجود دارد که به آن دو آش یا همان آش دوغ می گویند.

ترشی خمیر آش

مرغ ترش یکی دیگر از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار گیلانی است که با روش‌ها و مواد متنوعی طبخ می‌شود. آلو مسما یکی از خورشت‌های خوشمزه و پرطرفدار گیلانی است که در مهمانی‌های گیلانی سرو می‌شود. این خورش البته با روش‌های مختلفی در جاهای دیگر ایران تهیه می‌شود که تقریباً بهترین نوع آن را می‌توانید در شمال کشور بیابید. خورشت سیر انار یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ مازندران است که محبوبیت بالایی در این استان دارد.

مرغ ترش یکی از محبوب ترین غذاهای شمالی است که امروزه در سراسر ایران طبخ می شود و به مرغ ترش شمالی معروف است. چاشنی این غذا رب انار است و طعم ترش و ملس این غذا، مدیون همین چاشنی است. این غذا ترکیبی از مرغ، گردو، پیاز، سبزیجات معطر و رب انار است. به دلیل وجود سبزی، مرغ ترش طعم متفاوتی به خودش میگیرد و اگر این سبزیجات را از شمال تهیه کنید، خیلی بهتر است و در میان شمالی ها به سبزی مرغ ترش معروف است.

فراتر از یک متن یا تصاویر آموزشی برای شما همراهان

این غذای جنوبی با ماهی، پیاز، شوید، شنبلیله و سیر درست می‌شود. برای پختن هواری باید مواد لازم را با ماهی سرخ کنید و بعد برنج را به آنها اضافه و دم کنید. غذاهای گیلان و رشت جزو غذاهای بسیار معروف و خوشمزه در سرتاسر ایران شناخته می‌شود. اگر هنوز موفق نشدید که طعم این غذاها را بچشید پیشنهاد می‌کنیم که حتما امتحان کنید و لذت ببرید.

۱۷. خورش دختر لوس و طرز تهیه آن

در کنار این شامی خوشمزه می‌توانید از سیر تازه، باقلا خام، کال کباب و … باتوجه‌به سلیقه خود استفاده کنید. کیفیت بالا و طعم و مزه بی‌نظیر این غذاها را می‌توانید از میزان بالا رفتن وزن خود پس از هر بار برگشت از شهرهای شمالی، به‌خوبی متوجه شوید. آغوز مسما را با گوشت اردک درست می کنند و همین موضوع علت اصلی لذیذ بودن آن است و قطعا نمی توان از این غذا صرف نظر کرد. احتمالا بدانید که گمج چیست؟ گمج به ظرف های سنتی گیلان می گویند که سفالی هستند و از آن برای پخت غذا به جای قابلمه استفاده می کنند.