دسته‌ها
اخبار

لیست آموزش طرز تهیه انواع غذاهای شمالی برای شام و ناهار

مازندرانی‌ها از ترکیب اسفناج، عدس، سیر و انار ترش و نمک غذایی به نام اسفناج مرجی دست می‌کنند که خواص بسیاری دارد و طرفدارانش هم یکی دو تا نیستند. اگر طرفدار غذاهایی هستید که گوجه‌فرنگی در آنها پایه ثابت است حتما بیج بیج را امتحان کنید. این غذا از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیازداغ، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌شود و طعم آن تا مدت‌ها در ذهن‌تان می‌ماند.

  • ساقه‌های ریز خرد شده را با کمی آب در یک قابلمه کوچک بپزید.
  • خورشت جا افتاده و خوشمزه آغوز مسما را در کنار برنج میل می‌کنند.
  • در تابه را گذاشته تا مواد بجوشد و بعد حرارت را کم کرده تا گوشت به آرامی بپزد.
  • همچنین غذاهای شمالی محبوب دیگری نیز بین مردم ایران شناخته شده هستند.
  • مازندرانی ها در طبخ این غذای خوشمزه از برنج و گوشت استفاده می‌کنند و البته برای آشپزی از فوت و فن های مخصوص خود بهره می‌برند.

شمال فقط غذاهای خوشمزه ندارد، بلکه پر است از سوغات خوشمزه و جذاب. اناربیج یکی دیگر از غذاهای اصیل گیلانی است که در شهرهای رشت، رودسر، لاهیجان، انزلی و … در مناسبت‌های خاصی مانند شب یلدا سرو می‌شود. به همین دلیل این غذا، غذایی فصلی به حساب می آید و در فصل زمستان و رشد بوته سیر در کنار ماهی و برنج سرو می شود. تقریبا می توان این غذا را به کباب تابه ای شبیه دانست اما با تفاوتهایی در شیوه ی طبخ و مواد اولیه آن که مهم ترین آن می تواند آبدار بودن گمج کباب باشد.

منو غذای شمالی

این غذا در شهرهای رودسر، رامسر و … طرفداران بسیاری دارد. شمالی‌ها در غذاهای خود نه‌تنها از حبه‌های سیر بلکه در بیشتروقت‌ها از برگ سیر تازه نیز استفاده می‌کنند. اگر طرفدار غذاهای شمالی با بادمجان هستید، شش انداز بادمجان یکی از غذاهای محبوب گیلان است. این غذا کاملاً ارگانیک بوده و برای افرادی که نگران چاقی هستند گزینه‌ای مناسب است.

طرز تهیه ۲۳ غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه

۶ تا بادمجان متوسط رو پوست گرفته و نگینی خرد کنید و داخل آب و نمک‌ گذاشته تا تلخی بادمجان گرفته شود. بادمجان ها را آبکش کرده و خشک کنید، سپس در روغن داغ سرخ نمایید. ۲ لیوان آب یخ همراه یخ اضافه کرده و در گمج رو گذاشته تا با حرارت ملایم ۱ ساعت بپزد.

اگر به دنبال غذاهای شمالی با اسفناج هستید، می‌توانید خورشت اسپناساک را در شهرهایی همچون آمل، تنکابن، بابل و … میل کنید. این خورش خوشمزه با گوشت گوسفند و اسفناج درست می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. این خورشت یکی از غذاهای شمالی با مرغ است که البته در بعضی شهرهای گیلان با گوشت قرمز نیز تهیه می‌شود. مواد اصلی این غذا، اسفناج پخته، عدسی، سیر، انار ترش است.

کال کباب

پیازهای نگینی خرد شده را نیز جداگانه در کمی روغن تفت دهید تا نرم و سبک شوند. سپس پیاز سرخ شده، نمک، فلفل قرمز، ادویه کاری، زردچوبه و دارچین را به تکه‌های مرغ بیفزایید و خوب هم بزنید تا طعم مواد به خورد هم برود. بادمجان‌ها را به نمک آغشته کنید و برای نیم ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. در همین حین، پیاز و سیر خرد شده را همراه با زردچوبه در کمی روغن زیتون تفت دهید.