دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه غذاهای محلی استان گیلان؛ بهشت عاشقان غذا کجارو

در ادامه پوره کدو و عدس را با گردوی سابیده شده و مقداری زردچوبه مخلوط کنید و در یک تابه با روغن تفت دهید. پس از تفت، مواد را از روی حرارت بردارید و خرما را به آن‌ها اضافه کنید. اسفناج پخته شده و بدون آب را به مواد داخل تابه اضافه کنید و آن‌ها را برای چند دقیقه با هم تفت دهید. سپس نمک و فلفل را به نرگسی اضافه کنید و مواد را هم بزنید. در مرحله آخر، تخم‌مرغ‌ها را روی اسفناج بشکنید و درب تابه را ببندید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را روی حرارت ملایم بگیرند.

نمک، فلفل و زردچوبه را به مایه اشپل اضافه کنید و خوب هم بزنید. در آخر نیز تخم‌مرغ‌ها را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک مایه کوکوی یکدست داشته باشید. در تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود.

  • فضای داخلی رستوران کاملاً ساده است و کمی هم به رستوران‌های شلوغ بازار شباهت دارد.
  • غذایی بسیار مقوی و متفاوت که حیف است به خطه شمال سفر کنید و طعم آن را نچشید.
  • تنوع بسیار بالای غذاهای شمالی سبب شده تا کمتر از آش‌های خوشمزه شمالی صحبت شود.
  • همین موضوع سبب شد در این مطلب به غذاهای شمال ایران (گیلان و مازندران) بپردازیم.
  • برای طبخ این صبحانه خوشمزه باید کباب کوبیده یا گوشت را جداگانه روی زغال آماده کنید و سپس در خوراک لوبیا بچینید.

اناربیچ یکی از غذاهای شمالی است که مسافران زیادی از طعم خوشمزه آن در بسیاری از وب سایت ها نظر داده اند. اناربیج با رب انار فراوان، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده پخته می شود. برای پختن و جا افتادن این غذای اصبل گیلانی حتما چند ساعت زمان لازم است. اگر گیلان سفر کردید یادتان باشد اناربیچ را از دست ندهید. یکی از غذاهای معروف شمال باقله قاتوق است که در شهرهای گیلان و مازندران پخته می شود. این غذا در میان گردشگران نیز طرفداران زیادی دارد و از خوشمزه ترین غذاهای شمالی نیز از سوی گردشگران گفته می شود.

۵. پلا سر تره و طرز تهیه آن

این غذا در واقع نوعی پخت جوجه است که برای طعم‌دار کردن آن از یک سس مخصوص استفاده می‌شود. سس اکبر جوجه از ترکیب رب انار شیرین، لیموترش، زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل تهیه می‌شود. اکبر جوجه در کنار برنج، یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ است.

۴. ترشه واش و طرز تهیه آن

اصلی ترشی ناز خاتون بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، پیاز، آبغوره، نعنا و رب انار است. غذاهای شمالی ایران زبان زد تمام گردشگران بوده است و به همین خاطر بسیار معروف است. اگر به استان گیلان و یا مازندران سفر کنید طعم غذاهای بی نظیر شمالی دل از شما می رباید. اهالی شمال کشور آنقدر در غذا و طبخ آن خلاقیت داشتند که شهر گیلان به عنوان شهر خلاق غذا ثبت گردید. یکی از مناطق ایران که برای شکم گردی حرف ندارد استان مازندران و گیلان با غذاهای خوشمزه و رنگارنگ است. شمالی‌ها برای تهیه قلیه‌ماهی از ماهی سفید یا کفال بدون پوست و استخوان استفاده می‌کنند.

طرز تهیه انواع شامی و کوکوی گیلانی

برای سرو، یک تا دو قاشق چای‌خوری از مایه کوکو را در نان تخم‌مرغی بریزید و دو طرف آن را روی هم بیاورید. اگر به آب انار دسترسی ندارید، آن را از طرز تهیه حذف کنید و به‌جای آن، رب انار یا انار سابیده شده در خورش بریزید. یک یا دو پیمانه آب در قابلمه بریزید، درب آن را ببندید و اجازه دهید خورش به‌آرامی و روی حرارت ملایم بپزد. پس از روغن انداختن و کشیده شدن آب گمج کباب، آن را در ظرف سرو بریزید و با پلو یا کته سرو کنید. برای تهیه مطنجن مرغ، گوشت مرغ را در ۳۰ تا ۱۴ دقیقه پایانی پخت در قابلمه بریزید؛ زیرا در غیر این صورت مرغ وا می‌رود.