دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی

ترشه تره را باید با برنج کته و ماهی شور یا ماهی دودی میل کنید تا نهایت لذت را از این غذای اصیل گیلانی ببرید. نکته قابل‌توجه درباره آغوز مسما یا فسنجان شمالی این است که شمالی‌ها معمولاً این غذا را ترش درست می‌کنند. در کنار آغوز مسما می‌توانید زیتون‌پرورده و یا زیتون و باقلا میل کنید تا از وعده غذایی خود نهایت لذت را ببرید. باقلاقاتق یا همان باقلا خورشت غذایی ساده و خوشمزه است که در لیست غذاهای خانگی گیلانی‌ها همیشه می‌درخشد. باقلاقاتق یکی از معروف‌ترین غذاهای شمالی بدون گوشت است که طرفداران بسیاری دارد.

  • سپس رب گوجه‌فرنگی را در تابه بریزید و با بقیه مواد تفت دهید تا رنگ رب باز شود.
  • در ادامه گردوی آسیاب شده را به پیاز و سیر اضافه کنید و برای دو تا سه دقیقه تفت دهید.
  • در طرز تهیه اصلی این غذا از نصف قاشق چای‌خوری گلپر استفاده می‌شود.
  • پنیر برشته یا املت شمالی که در گویش محلی با نام «پنیر وروشون» شناخته می‌شود، یک غذای لذیذ شرق گیلانی است که می‌توان آن را با هر نوع پنیری درست کرد.
  • شما می‌توانید تخم‌مرغ را در انتها به خورش چغرتمه اضافه کنید و پس از اینکه خودش را گرفت، آن را هم بزنید تا تکه تکه شود.

باقالا قاتق یکی دیگر از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل محبوبیت آن در سایر شهرهای ایران نیز یافت می شود. این غذای شمالی را باید در رستوران های شمال، در کنار دریا میل کنید تا ببینید چه قدر خوشمزه است و چرا معروف شده است. واویشکا از غذاهای خوشمزه گیلانی است که به‌ راحتی پخته می‌شود اما غذای سنگینی است. برای پخت این غذا از مواد اولیه پیاز، جیگر گوسفند، سیب زمینی‌های متفاوت و گوجه استفاده می‌کنند. شهرهای دیگر مانند تبریز غذایی مشابه واویشکا دارند که با نام جغور بغور یا جزجز شناخته می‌شود اما واویشکا یکی از غذاهای لذیذی است که حتماً باید آن را امتحان کنید. اگر قصد سفر به رشت را دارید می‌توانید این غذا را در غذا خوری‌های قدیمی رشت پیدا کنید.

یکی از پنج غذای استان گیلان است که به ثبت ملی رسیده است. این غذا در مناسبت‌های مختلف در فصل انار و به‌خصوص برایشب یلداپخته می‌شود. سپس آن‌ها را برای نیم ساعت رها کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

خورشت آلو مسما شمالی

اگر هم برای اولین بار است که می‌خواهید به طرف گیلان سفر کنید حتماً باید غذا خوردن را در رستوران گیلکی گیلان تجربه کنید. تجربه‌ای کاملاً منحصربه‌فرد و خواص خواهد بود که سال‌ها از آن صحبت خواهید کرد و هرگز نمی‌توانید به این سادگی طعم غذاهای آن منطقه را فراموش کنید. سبزی معطر در انواع غذاهای شمالی نباید زیاد سرخ شود زیرا باعث تلخ شدن آن میگردد. همچنین باید درصد استفاده از سبزی های مختلف را رعایت کنید مثلاً در قلیه ماهی گشنیز باید چهار برابر شنبلیله باشد تا طعم غذا بهتر شود. نازخاتون یکی از غذاهای شمالی با بادمجان است که در بیشتر شهرهای شمالی مانند رشت، شفت، رستم‌آباد و … به‌عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی قرار می‌دهند. پیش غذاهای شمالی به‌مانند غذاهای لذیذ شمالی دستور پخت‌های جذابی دارند؛ طعم لذیذ پیش غذاهای شمالی شما را برای خوردن غذای اصلی به تکاپو می‌اندازد.

بادمجان، رب انار و دانه های انار به همراه گردو، ترکیبی برای شما خواهند ساخت که باور نخواهید کرد. نزدیکی استان های شمالی ایران به دریای خزر و طبیعتا کشورهای حاشیه دریای خزر سبب اشتراک فرهنگی بین این مناطق شده است. واویشکا یکی از این نشانه های اشتراک فرهنگی است که غذایی اصالتا روسی است. مرینیت کردن کباب ترش و زمانی که برای آماده شدن این غذا صرف می شود، نشان دهنده ی اهمیت غذا و نوع طبخ آن در شمال ایران در گذشته است.

اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم بجوش و سبزیجات بپزند و نرم شوند. در ادامه پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط کنید و با دست خوب ورز دهید. سپس آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد. پس از نیم ساعت، با دست، کوفته‌های کوچکی به‌اندازه فندق درست کنید و یکی یکی در آش بیندازید و اجازه دهید تا آش بجوشد.

۳. واویشکای گوشت و بادمجان و طرز تهیه آن

قیسی و کشمش تفت داده شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا غذا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر با درب نیمه باز روی حرارت ملایم بپزد. مطمئناً ناردونی در لیست غذاهای شمالی جایگاه ویژه ای دارد زیر در کنار طعم بی نظیر، مناسب سرو برای مجالس نیز است. در این غذا از انار ترش، مرغ، رب انار دارچین و رب گوجه فرنگی استفاده می شود.

سپس سیر رنده شده را به آن اضافه کنید و با پنیر و روغن تفت دهید. اسفناج‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا اسفناج‌ها برای ۱۵ دقیقه به‌آرامی بپزند. در همین حین، پیازهای خلالی خرد شده را در یک تابه در روغن داغ سرخ کنید تا نرم و سبک شوند. سپس سیر رنده شده را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. پس از طلایی شدن سیر و پیاز، زردچوبه را به آن‌ها اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

در واقع، ترکیب سبزی این خورش شبیه به ترکیب سبزی خورش قورمه سبزی است که کمی نعنا هم به آن اضافه می‌شود. در لیست غذاهای محلی رشتی و گیلانی شامی ترش رودباری و ماسوله بسیار مشهور هستند. اجزای اصلی شامی ترش سیر ریز یا رنده شده، تخم مرغ، گوشت، زعفران، نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه، آرد برنج، گلپر، جعفری ساطوری خرد شده و در صورت دلخواه، چوچاق است.

یکی از خوشمزه‌هایی که با اردک می پزند، اردک شکم‌پر است که هر کسی از عهده تهیه‌اش بر نمی‌آید. این غذا صبر، حوصله و سلیقه زیادی را می‌طلبد و باید تمام فوت و فن طبخ آن را بدانید. برای تهیه این غذا پیاز، رب انار، رب گوجه، رب نارنج ،ادویه و سبزی معطر را در شکم اردک می‌ریزند و سپس آن را طبخ می‌کنند. گوشت تفت داده شده را روی پیازها و به‌ترتیب، گوجه فرنگی حلقه حلقه شده و سیب‌زمینی حلقه حلقه شده را روی هم قرار دهید. لیمو عمانی خرد شده، سماق و فلفل را با کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی مواد بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا تاس کباب آرام آرام بپزد و جا بیفتد.