دسته‌ها
اخبار

لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی

علاوه بر ماهی و مرغ، گوشت قرمز نیز در لیست غذاهای شمالی دیده می‌ شود. انواع غذا با گوشت چرخ کرده شامل کباب و شامی ها را می توانید در لیست این غذا ها مشاهده کنید. در ادامه سه غذای خوشمزه شمالی که با گوشت قرمز آماده می شوند را معرفی کرده ایم. برای طعم بهتر می‌توانید کمی آب نارنج را هم به آن اضافه کنید. در شمال کشور، مخصوصاً گیلان دیبیجا را به همراه برنج کته و ترشی سرو می‌کنند.

  • پیاز را با روغن و زردچوبه در یک تابه تفت دهید تا سبک و نرم شوند.
  • در تهیه این غذا که معمولا به‌صورت تک نفر در یک قابلمه کوچک سرو می‌شود، اردک را در برنج قرار می‌دهند و آن‌ها را با هم می‌پزند.
  • برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید و برای چند دقیقه آن را بپزید تا مغز دانه‌های برنج کمی نرم شود.
  • غذای شمالی ساده و تازه از طعم و عطر هستند و ترجیح طعم های شیرین و ترش برعکس تند است.
  • شما می‌توانید خورش مرغ ترش گیلانی را بدون لپه نیز درست کنید.

معمولا به هنگام سرو بر روی این آش نعنا داغ می‌ریزند و برخی از کوفته ریزه هم در آن استفاده می‌کنند. به روش مازندرانی به گردو آسیاب شده نیاز دارید، در بعضی مناطق از ترکیب رب آلوچه و رب انار استفاده می‌کنند. ماده ی اصلی این غذای خوشمزه ی مازندرانی اسفناج است و با خوردن آن تازه می فهمید که اسفناج چه طعم بینظیری دارد! برای درست کردن این غذا از گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعناع، پیاز و هویج استفاده می شود.

طرز تهیه مرغ ترش

آویشو سالن لوکس و جدیدی دارد که دکوراسیون چوبی‌اش به خوبی حس گیلان و شمال را به شما می‌دهد. منوی آن‌ها کامل است و تقریباً همه غذاهای گیلانی و پیش‌غذاها را سرور می‌کنند. ورودی رستوران ساده است و یک تابلوی قدیمی بالای در کوچک آن قرار دارد. از پله‌ها باید بروید پایین و آنجا هم تعدادی میز و صندلی چیده شده که می‌توانید بنشینید. اگر از طرفداران آش هستید حتما بشته واش را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید.

آش کدو

سپس تخم‌مرغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مایه کوکو بیفزایید و خوب هم بزنید. کوکو را مانند کوکو سیب‌زمینی در روغن داغ سرخ کنید و کنار بگذارید تا خنک شوند. پس از جا افتادن فسنجان، کوکوها را در خورش بچینید و ۱۵ دقیقه بعد آغوز کوکو را با خورش فسنجان سرو کنید.

غذای شمالی با ماهی به روش های مختلفی طبخ می شود و در لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج همواره چند غذای خوشمزه مختص شمال کشور یافت می گردد. این غذا که از گوشت اردک، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار، گردو و انار پخته می‌شود بسیار لذیذ است. خورشت جا افتاده و خوشمزه آغوز مسما را در کنار برنج میل می‌کنند. از دیگر غذاهای شمالی است که کمتر مسافران آن را می شناسند. آشپز شوید تازه و خرده شده را تفت داده به آن گوجه سبز و لوبیا اضافه می‌کند.

کپور آبه، یکی از غذاهای لذیذ گیلانی است که با ماهی کپور، سبزیجات معطر و محلی، سیر، آبغوره، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس آن‌ها را در تابه اشپل بریزید و اجازه دهید تا سفت شوند. پس از سرخ شدن یک طرف، مواد را برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ شود. دیبیجا را با برنج کته و آب نارنج یا در کنار چلو کباب، گردو، باقالی و زیتون پرورده سرو کنید.

این غذای خوشمزه بیشتر در فصل پاییز و زمستان طبخ شده و به همراه برنج و ماهی شور سرو می‌شود. بیج بیج یکی از سریع‌ترین غذاهای شمال ایران است که با گوشت چرخ‌شده تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، پیاز را کمی تفت داده و گوشت را به همراه ادویه‌جات به آن اضافه می‌کنند. پس از سرخ شدن گوشت، مقداری گوجه‌فرنگی خردشده به خورشت اضافه می‌شود. گوجه‌ها که له شد، رب گوجه فرنگی را به همراه مقدار بسیار کمی آب در خورشت می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا خوب جا بیفتد.

اگر با این همه غذای رنگارنگ راهی رشت شدید، بخشی از این مزه‌ها را می‌توانید به عنوان سوغات رشت با خود به همراه بیاورید. سبزی گیجا واش نوعی سبزی کمیاب است که در برخی از جاهای گیلان می‌روید. گیجا واش تره را در شهرهایی مانند رشت می‌توانید امتحان کنید. در رشت رستوران خوب و عالی به اندازه موهای سر پیدا می‌شود، اما اگر دنبال بهترین هایشان هستید، لیست بهترین رستوران های رشت را اینجا ببینید.

برای پختن این غذا ابتدا سیر و شوید را با هم تفت می‌دهند و سپس به آن لوبیای رشتی را اضافه کرد و روی آن آب می‌ریزند. من دوست دارم نظرات و پیشنهاد های شما را بشنوم با یامی شف در ارتباط باشید. بعد از پخت نمک اضافه کنید و در نهایت گوجه کباب کنید و با گمج کباب سرو کنید‌. ترش‌تره را در ظرف سرو کشیده و کمی کره محلی آب شده روی آن بریزید و در کنار کته زعفرانی میل کنید.