دسته‌ها
اخبار

خوشمزه ترین غذاهای شمالی ؛ از کباب تا خورش و آش!

همچنین جایگزین سبزی های معطر شمالی، ریحان و نعناع می تواند باشد. میرزا قاسمی، شش انداز بادمجان، نازخاتون و … از غذاهای شمالی هستند که با بادمجان طبخ می‌شوند. ماهی سفید، سبزی‌های محلی و گردو مواد اصلی این ماهی خوشمزه را تشکیل می‌دهند.

اگر از افرادی که از سفر شمال بازگشته‌اند درباره غذاهای شمالی بپرسید، به احتمال زیاد آن‌ها غذاهای شمالی را غذاهایی بسیار خوشمزه توصیف خواهند کرد. جالب است بدانید شهر رشت با نام شهر خلاق غذا شناخته می‌شود. با ما همراه باشید تا با خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی در دسته‌بندی‌های مختلف آشنا شوید.

  • برای پختن و جا افتادت این غذای اصبل گیلانی چند ساعت زمان لازم است.
  • اگر انار در دسترس نبود می‌توانید از آب انار نیز استفاده کنید.
  • بعد از اینکه مرغ را چاک دادید باید مواد خود را که قبلاً به خوبی آن ها را تفت داده اید در شکم مرغ قرار دهید و آن را بدوزید.
  • آوازه این غذای خوشمزه در تمامی شهرهای ایران پیچیده است و در بیشتر شهرهای شمالی هم پخت می‌شود.
  • پس از تبخیر آب خورش و پخت گوشت؛ گمج کباب خوشمزه شما آماده است.

غوره بادمجان یا مسمای بادمجان، یک غذای بسیار لذیذ و خوشمزه گیلانی است که با گوشت مرغ، گوشت چرخ‌کرده یا گوشت تکه‌ای قرمز نیز درست می‌شود. این خورش ترش و خوشمزه از آن دسته غذاهایی است که بدون شک، شما را عاشق خود خواهد کرد. خالو آبه، یکی دیگر از غذاهای لذیذ گیلانی است که با گوجه‌سبز، آرد، نعنا و گشنیز و تخم‌مرغ درست می‌شود. خالو آبه را می‌توان به‌صورت سرد یا گرم، همراه با برنج کته یا نان سرو کرد. کویی خورش، یکی از انواع غذاهای گیلانی بدون گوشت است که با کدوحلوایی، خرما، گردو، عدس و زردچوبه درست می‌شود و معمولا آن را با پلو یا نان سرو می‌کنند. نرگسی، یک غذای خوشمزه شمالی است که پس از پخت، شبیه به گل نرگس می‌شود و به همین دلیل، آن را به این نام، نام‌گذاری کرده‌اند.

آش‌های شمالی

برای پختن و جا افتادت این غذای اصبل گیلانی چند ساعت زمان لازم است. ماهی سرشار از خاصیت است و طعمش هم با شیوه‌های پخت مختلف طرفداران بسیاری دارد. همین باعث شده که از شمال تا جنوب، غذاهای متنوعی با آن پخته شود و محبوب سفره‌های ایرانی باشد.

رستوران خوش‌بین

شما می‌توانید در آخر پخت، روی واویشکا یک یا دو عدد تخم‌مرغ بشکنید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ‌ها سفت شوند و خودشان را بگیرند. طرز تهیهواویشکا با دل و جگر مرغ یا گوسفند یا گوساله هم به همین ترتیب است. یک نوع کوکو گردوی شیرین نیز وجود دارد که باآرد برنج، گردوی چرخ شده، وانیل، دارچین، گل محمدی پودر شده، بیکینگ پودر، شکر، آب و زعفران درست می‌شود. اگر بادمجان‌های شما دارای پوست نازک هستند، می‌توانید آن‌ها را با پوست خرد کنید. شامی‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی بگذارید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

تنوع بسیار بالای غذاهای شمالی سبب شده تا کمتر از آش‌های خوشمزه شمالی صحبت شود. هرچند که مردم شمال در وعده‌های غذایی خود کمتر به سراغ آش می‌روند اما آش‌های خوشمزه‌ای همچون ترشه آش یا همان تورش آش را در لیست غذاهای خود دارند. آلو مسما گیلانی با گوشت مرغ طبخ می‌شود و ازاین‌جهت می‌توان آن را یکی از غذاهای شمالی با مرغ دانست. آلو، قیسی، پیاز و مرغ مواد اصلی تشکیل‌دهنده آلو مسما را تشکیل می‌دهند. پاچ باقلا، شوید، تخم‌مرغ، سیر و زردچوبه مواد اصلی این خورشت اصیل گیلانی را تشکیل می‌دهند.

ماهی را از یخچال بیرون بیاورید و داخل شکم آن را با این مواد پر کنید. لونگی ماهی را برای یک ساعت در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزد. سپس گریل را روشن کنید تا روی ماهی برای چند دقیقه برشته شود.

همچنین بهتر است پوست مرغ را جدا نکنید تا با استفاده از چربی آن غذای شما رنگ و لعاب بهتری داشته باشد. مزه دار کردن مرغ قبل از پخت باعث از بین رفتن بوی نامطبوع آن می شود. همچنین برای اینکه طعم غذای شما بهتر شود، کافیست مرغ را در حین پخت دو بار از فر خارج کنید و به آن زعفران و کره بمالید.

در برخی موارد نیز سیب‌زمینی سرخ شده در کنار این خورشت قرار می‌گیرد. خانم‌های شمالی زمانی که وقت زیادی برای تهیه غذا ندارد، خورشت بیج بیج را آماده کرده و به همراه برنج یا نان سرو می‌کنند. به احتمال زیاد شما اسم این غذا را تا به حال شنیده‌اید. برای تهیه این غذای خوشمزه از گوجه فرنگی، شکر، رب گوجه، گوشت اردک یا مرغابی و انواع آلوهای خورشتی مانند آلو بخارا استفاده می‌کنند.