دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش

در واقع برای آماده کردن این غذا شکم یک ماهی سفید نر با رب انار، سبزیجات و گردو پر … مرغ ترش از غذاهای سنتی شمال ایران است که وجود دو ماده ی سیر و نارنج آن را از دیگر … اگر خواستید آن را میل کنید در ابتدا بپرسید که که با گوشت مرغ است یا گوشت مرغابی چون با هر دو گوشت غذا پخته می شود. این غذا رشتی مرغ یا مرغابی با پیاز سرخ شده، رب، آلو و ادویه تفت پخته می شود سپس آب مرغ را به آن اضافه کرده و می‌پزند. آلو مسما از معروف ترین غذاهای شمالی به حساب می آید که خوب است یکبار آن را تجربه کنید. مگر می شود به رشت و گیلان سفر کرد و غذای خوشمزه ی اناربیچ را نوش جان نکرد.

  • رمز اصلی خوشمزگی کباب ترش شمالی، استفاده از سبزی‌های معطر محلی است.
  • درست می شود که در نهایت هم تخم مرغ به آن اضافه می شود که می توانید بسته به میل خود این مورد را استفاده کنید.
  • برای خواندن طرز تهیه خورش شامی ترش یا ترشه شامی گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.
  • در برخی از طرز تهیه‌ها از کمی نعنای خشک یا نعنای تازه خرد شده نیز در تهیه این بورانی استفاده می‌شود.

ته‌چین غذایی است که در بسیاری از مناطق ایران طبخ می شود. مازندرانی ها در طبخ این غذای خوشمزه از برنج و گوشت استفاده می‌کنند و البته برای آشپزی از فوت و فن های مخصوص خود بهره می‌برند. اگر در انتخاب غذا به خواص آن توجه بسیاری دارید، کئی انار انتخاب خوبی برای شماست. این غذا به دلیل وجود کدوحلوایی مقدار قابل توجهی پتاسیم دارد و ویتامین C موجود در انار بر خواص آن می‌افزاید. محلی‌ها کئی انار را برای رفع کم‌خونی هم تجویز می‌کنند. به جز انار و کدو حلوایی در این غذا از لوبیا چیتی، عدس، سیر، پیاز، گردو، روغن و زردچوبه نیز استفاده می‌شود.

کباب ترش یک غذای شمالی خوشمزه

پیاز، مغز گردوی آسیاب‌شده و سبزی‌هایی مانند چوچاق تازه، گشنیز، شنبلیله و سیر هم در همراهی با رب انار و نارنج به ترکیب اضافه می‌شود. ترشی تره یکی از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که بدون گوشت پخته می شود و معمولا با برنج یا آنچوی سرخ شده سرو می شود. این غذای شمالی خوشمزه، مناسب برای افراد گیاه خوار نیز می باشد؛ چراکه در این غذا از هیچ گونه گوشتی استفاده نشده است. در عین حال غذایی سیر کننده و بسیار خوشمزه ای است که به حتما باید در سفر به این منطقه سرسبز و زیبا، آن را امتحان کنید.

۶- ترش تره شمالی

در بیشتر غذاهای شمالی سیر، سبزیجات، تخم‌مرغ، گردو و رب انار وجود دارند. از جمله غذاهای محلی شمال (به ویژه گیلان) می توان به اناربیج، شش‌انداز، شیرین تره، چخرتمه، نازخاتون، لونگی، واویشکا، ترش شامی، خولی آش و … در میان غذاهای رسمی استان مازندران خورشت ناردون یکی از خوشمزه‌ترین‌هاست. این غذا که در مناطق بومی تر به عنوان ناهار عروسی سرو می‌شود طعم بسیار لذیذی دارد. برای تهیه این غذا از گوشت مرغ، اردک یا غاز استفاده می‌کنند و انار ترش یا ملس، پیاز، رب انار، شکر و سیر مواد دیگر این غذا را تشکیل می دهند. برای درست کردن این غذا اول سیر له شده را با نمک و زردچوبه تفت می دهیم و بعد تخم مرغ ها را به آن اضافه می کنیم.

واویشکا یکی از خوراک‌های خوشمزه‌ و مشهور شمالی است که اصالت آن به کشور روسیه برمی‌شود. این غذا پس از جنگ جهانی دوم به فرهنگ غذایی گیلان وارد شده است. این خوراک هم با گوشت قرمز درست می‌شود و هم با مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله.

خورشت ناردون از جمله بهترین غذاهای شمال ایران است که حتما باید امتحان کنید. این غذا از ترکیب گوشت مرغ، رب انار، انار ترش، پیاز، سیر، شکر و ادویه‌جات تهیه می‌شود. گاهی اوقات نیز به جای مرغ از اردک، خروس، غاز یا بلدرچین برای تهیه خورشت ناردون استفاده می‌کنند. ترشی انار در کنار شکری که به آن اضافه می‌شود، طعمی ملس به خورشت داده و آن را خاص و منحصربفرد می‌کند. بخش شمالی ایران، سرسبزترین خطه کشورمان و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در بین ایرانیان است که جاذبه‌های طبیعی متنوع و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه، غذاهای خوشمزه و متنوع آن است که با توجه به مواد غذایی در دسترس و ذائقه شمالی‌ها تهیه می‌گردد.