دسته‌ها
اخبار

بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت

بادمجان‌ها را پس از پوست کندن و گرفتن تلخی، روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید تا خوب مغزپخت شوند.. سپس آن‌ها را روی خورش بچینید تا کمی با حرارت خورش، بپزند. برای سرو، بادمجان‌ها را دور دیس بچینید و بقیه مواد را در وسط دیس بریزید. سبزی معطر خشک را با کمی روغن در یک تابه سرخ کنید و سپس آن را در قابلمه خورش بریزید. اجازه دهید تا خورش برای ۱۰ دقیقه دیگر با درب بسته روی حرارت ملایم گاز قل بزند.

برای سرو، واویشکا را در ظرف بکشید و با سیب‌زمینی سرخ کرده، نان یا برنج سرو کنید. پلاکباب یا پلوکبابی، یکی از غذاهای مجلسی و محبوب گیلانی است که با گوشت و برنج محلی کته درست می‌شود. این غذای لذیذ را معمولا با باقالی خشک یا تازه، تخم ماهی شور (اشپل)، پیاز و گردو سرو می‌کنند. این کباب خوشمزه با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای بی‌نظیر از آشپزی گیلانی را به شما پیشنهاد می‌کند.

  • آغوز مسما را پس از آماده شدن به همراه برنج سرو می‌کنند.
  • در ابتدا پوست روی اشپل را جدا کنید و با چنگال آن را دانه دانه کنید.
  • ماهی مرکب صادراتی است و برای تهیه آن باید کمی در بازار جست‌وجو کنید و آن را سفارش بدهید.
  • برای طبخ این ماهی خوشمزه از روش‌ های مختلفی استفاده می‌ شود.

برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید و برای چند دقیقه آن را بپزید تا مغز دانه‌های برنج کمی نرم شود. حدود یک سوم از برنج را در یک قابلمه مناسب بریزید، اردک را روی برنج قرار دهید و بقیه برنج را نیز روی اردک بریزید. یک لیوان آب و روغن روی برنج دهید، روی درب قابلمه، دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا باستیرما برای حدود چهار ساعت روی حرارت ملایم بپزد. در زبان گیلکی به‌معنای ماهی است که به‌صورت گرد پخته شده است. برای پخت این غذا ماهی سفید شکم پر را در گمج قرار می‌دهند و برای چند ساعت روی شعله خیلی کم می‌پزند.

۱۴- شامی ترش، ترشه شامی یا ترشه آب

سیر تفت داده شده را به مواد اخل قابلمه اضافه کنید و پس از تفت خوردن مواد برای چند دقیقه، سبزی‌ها را به‌همراه آب جوش به این مخلوط اضافه کنید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا خورش روی شعله ملایم گاز بپزد و به روغن بیفتد. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش، دو قاشق غذاخوری رب انار یا چند عدد لیمو امانی را به خورش اضافه کنید تا مزه‌دار شود.

۳. دوش کول کباب و طرز تهیه آن

برای خواندن مراحلطرز تهیه آش ترش شمالی یا گیلانی یا ترشه آش روی لینک مطلب کلیک کنید. خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ را می توانید با برنج، ترب سفید، انواع ترشی، سالاد و زیتون سرو کنید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید. البته اگر می‌خواهید به گیلان سفر کنید، می‌توانید ماهی فویج را که بسیار شبیه این غذا است میل کنید. گردوبیج از سبزیجات معطر، رب انار، ماهی سفید و گردو تهیه می‌شود. استفاده از دانه های ساییده انار نیز در این غذا از دیگر تفاوت های آغوز مسما با خورشت فسنجان است.

پیاز نگینی خرد شده را در روغن داغ تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سیر له شده و گوجه فرنگی خرد شده را به بقیه پیاز در تابه بیفزایید و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی کاملا کشیده شود. مواد تفت داده شده را به‌همراه سیب‌زمینی از وسط نصف شده به لوبیای پخته اضافه کنید.

خورشت آلو، همانند اغلب غذاهای مازندرانی طعمی ترش دارد که در ترکیب با شکر، مزه‌ای ترش و شیرین ایجاد می‌کند. سپس پیاز را در کمی روغن تفت داده، آلو، دانه‌های انار، آب نارنج و مقداری شکر و زعفران را به آن اضافه می‌کنند. پس از آماده شدن خورشت، مرغ‌ها را در ظرف چیده و آلوها را در کنار آن قرار می‌دهند و به همراه برنج سرو می‌کنند. پس از تبخیر آب خورش و پخت گوشت؛ گمج کباب خوشمزه شما آماده است. اسپناساک یکی دیگر از غذاهای شمال است که در واقع نوعی خورشت اسفناج محسوب می شود. برای تهیه این غذای خوشمزه از گوشت قرمز، اسفناج، پیاز، برگ سیر و سبزی های محلی استفاده می کنند.

اما اگر به سبزی محلی شمال دسترسی ندارید می‌ توانید از نعنا، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنید. این غذا را با نام «غورابیج مازندرانی» هم می‌ شناسند، اما غورابیج اصالتا گیلانی است. برای خواندن مراحل طرز تهیه کولی غورابیج روی لینک مطلب کلیک کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید به شمال سرسبز ایران سفر کنید، به شکم‌گردی هم فکر کنید.