دسته‌ها
اخبار

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده مانند گوشت چرخ کرده ️ بیشترین ها

مواد شما اگر اضافه بود می توانید در گوجه نیز آن ها را بریزید و گوجه شکم پر را در کنار غذایتان سرو کنید. مقداری روغن در تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا کوکو گردو مغزپخت شود. پس از سرخ شدن یک طرف کوکو، آن را برش بزنید و برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ شود. درب تابه را ببندید و پس از برشته و طلایی شدن کوکو، آن را سرو کنید. رب انار و رب گوجه فرنگی را در یک کاسه بریزید و به‌تدریج دو لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

آب مرغ را به مرغ‌ها اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها برای ۴۵ دقیقه بپزند. در همین حین، سبزی خرد شده را برای سه تا چهار دقیقه در روغن در یک تابه تفت دهید. سپس یک قاشق سوپ‌خوری سماق و بقیه زردچوبه را به سبزی اضافه کنید و با هم تفت دهید. در نیم ساعت آخر پخت خورش، سبزی تفت داده شده، آبغوره، غوره، لوبیا قرمز پخته و بقیه سماق را به خورش بیفزایید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

  • در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید.
  • در ضمن یکی از وجوه تفاوت این شامی، سسی است که شامی در آخرین مرحله در آن پخته می شود.
  • اگر دنبال یک طعم اصیل در یک روستای بکر هستید، سری بزنید به جواهرده رامسر که دیدنی‌هایش شما را به تعجب می‌اندازد.
  • در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش، بادمجان‌های سرخ شده و لیمو امانی را در قابلمه بیندازید.

آبغوره یا آب انار را به‌همراه نمک، فلفل، گلپر، لیمو امانی و آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. در ادامه شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا خورش جا بیفتد. استان گیلان، دارای تنوع بی‌نظیری از غذاهای بدون گوشت است که می‌توان آن‌ها را به‌صورت تنها یا به‌عنوان پیش غذا یا در کنار غذاهای دیگر سرو کرد. به همین دلیل است در دستور غذاهای کاملا گیاهی گیلانی مانند میرزاقاسمی، باقلا قاتق، باقالی خورش و ترشه تره، تخم‌مرغ وجود دارد. «اناربیج» یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی گیلانی است که قدمت آن به زمان مادربزرگ‌ها برمی‌گردد. این غذا به نوعی نسخه قدیمی‌تر خورش فسنجان محلی گیلانی و شمالی است که برخلاف خورش فسنجان در ترکیب خود، سبزی و سیر هم دارد.

این غذا بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می شود. انواع طرز تهیه کدو و بادمجان را که بلد باشید، خیالتان از بابت شام چی بپزم و ناهار چی بپزم در روزهای شلوغ راحت است. مثلا میزرا قاسمی گیلانی که شهر خاص و عام است و در مرحله ثبت ملی و از جمله غذاهای گیلانی در صف ثبت یونسکو. «خورش عدس سبز» یکی از خورش‌ های مقوی و خوشمزه ایرانی است که به عنوان یک وعده غذایی سالم و کامل می‌ تواند حسابی شما را سر ذوق بیاورد. بد نیست بدانید در میان انواع خورش ترش تره شمالی، خورش ترش تره شرق گیلان، ترش تره تالش و ترش تره انزلی بسیار مشهور هستند. در واقع ترش تره شرق گیلان یا منطقه رودسر با مرغ طبخ می‌ شود.

۷-مالا بیچ با ماهی شکم پر

مخلوط پیاز داغ و دانه انار را به‌همراه سبزی تفت داده شده، نمک و فلفل به گوشت غاز پخته شده اضافه کنید و آن را برای دو ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز بپزید. در انتهای پخت، نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و در صورت تمایل، کمی رب انار ترش به آن بیفزایید. پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا کمی آب بیندازند و نرم شوند.

قیمت مناسب و کیفیت غذاهای این رستوران بسیار خوب است و خاطره دل‌چسبی را برایتان به ثبت خواهد رساند. رستوران گیلکی حاج مرتضی در بندر انزلی، بین میدان معراج و میدان مالا واقع شده است. پارکینگ اختصاصی نیز در این رستوران واقع شده تا هیچ مشکلی برای پارک اتومبیل‌هایتان نداشته باشید. یکی دیگر از مزیت‌های این رستوران را شاید بتوان رفتار صمیمانه کارکنان آن در نظر گرفت.

غذای خوشمزه شمال ایران

کوکو فسنجان گیلانی یا آغوز کوکو فسنجان گیلانی، یکی از غذاهای محلی گیلان است که با گردوی سابیده شده، سبزیجات، آرد و پیاز رنده شده درست می‌شود. برای تهیه این کوکو، یک خورش مشابه فسنجان پخته می‌شود و سپس کوکوهای سرخ شده در آن قرار می‌گیرند تا طعم خورش فسنجان به خورد کوکوها برود. از مواد تشکیل‌دهنده این خورش می‌توان به گوشت غاز، اردک یا خروس محلی، پیاز، (چوچاق، گشنیز، جعفری و چند برگ شنبلیله)، دانه انار ترش و رب انار اشاره کرد. یک عدد گوجه فرنگی خرد شده را در کمی روغن تفت دهید و سپس آن را به خورش بیفزایید. برنج از قبل خیس خورده را با کمی آب با گوشتکوب بکوبید تا کاملا له شود.

شما می‌توانید ماهی را درون فویل آلومینیومی پیچیده و در میان زغال نیز آن را آماده کنید. مرغ شکم پر شمالی دستور پخت های متفاوتی دارد و معمولاً در لیست غذاهای شمالی در فر آن را آماده می کنند. جهت تهیه این غذا شما به یک مرغ کامل، سبزی های معطر شمالی مانند گشنیز، نعنا، چوچاق و خالوش، مغز گردو و رب انار، آلو بخارایی و زرشک نیاز دارید. بعد از اینکه مرغ را چاک دادید باید مواد خود را که قبلاً به خوبی آن ها را تفت داده اید در شکم مرغ قرار دهید و آن را بدوزید.

شما می‌توانید از عصاره مرغ نیز برای خوشمزه‌تر کردن خورش استفاده کنید. اضافه کردن چند تکه فلفل دلمه به سس، عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد. بهتر است در ابتدا مرغ را با آب خالی بجوشانید و کف روی آن را بگیرید؛ سپس آن را به‌همراه بقیه مواد بپزید. برای مزه‌دار کردن مرغ، بهتر است با چاقو، روی آن‌ها برش‌های عرضی ایجاد کنید تا زعفران و دیگر مواد به خورد آن بروند. چغرتمه مرغ، یک خورش غلیظ است و نباید زیاد آب داشته باشد.

لپه‌ها را از شب قبل خیس کنید و آن‌ها را به‌صورت جداگانه بپزید؛ البته تا حدی که له نشوند. یک عدد پیاز خلالی خرد شده را نیز در کمی روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس برگ سیر ریز خرد شده را به پیازها بیفزایید و آن‌ها را خوب سرخ کنید تا طلایی شوند. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را به سیر و پیاز تفت داده شده اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی خودشان را بگیرند؛ سپس آن‌ها را هم بزنید. پس از یک ساعت، مرغ‌ها را از قابلمه دربیاورید و کنار بگذارید. سپس کشمش، قیسی و رب گوجه‌فرنگی تفت داده شده را همراه با دو فنجان آب به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید خورش کاملا جا بیفتد و گردوها روغن بیندازند.