دسته‌ها
اخبار

غذاهای محلی مازندران گشتی در میان خوشمزه های شمالی ️ کارناوال

برای تهیه این خورشت به مرغ تکه‌شده، دانه‌ انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده احتیاج دارید و باید کمی صبور باشید. شاید شما با شنیدن نام خورشت گول بخورید اما چیزی که در نهایت می بینید کمی با تصورات شما متفاوت است. این خورشت آب زیادی ندارد اما طعم بی نظیر آن را فراموش نخواهید کرد.

  • مرغ، پیاز، کشمش، قیسی، آلو سیاه، زعفران، کره، رب گوجه فرنگی و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده این خورش هستند که با برنج سرو می‌شود.
  • سپس آن را با آب تازه برای سه ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید.
  • سیر، گردوی سابیده شده و رب انار یا رب آلوچه از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

حالا وقت دانه های انار و رب انار است، در آخر به این ترکیب آب اضافه می کنیم تا مثل خورشت بپزد. این خورشت خوشمزه معمولا به همراه برنج خوش عطر شمالی سرو می شود. انار بیج شبیه فسنجان است اما در آن آب انار و سبزی هم استفاده می شود. اول گردوی چرخ شده، آب انار و رب انار را ترکیب و چند ساعتی روی حرارت می گذاریم تا غلیظ شوند. در ظرفی جداگانه گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت کوفته های کوچک در می آوریم و به خورشت اضافه می کنیم.

اگر به دنبال یک غذای سریع، خوشمزه و مقوی هستید به سراغ نرگسی اسفناج بروید که یکی از غذاهای محلی محبوب در شمال کشور است. اسفناج تازه، پیاز، تخم‌مرغ و سیر مواد تشکیل‌دهنده این غذای ساده و لذیذ هستند. وجود اسفناج در این غذا باعث شده تا خواص زیادی داشته باشد. ترش سماق یکی دیگر از غذاهای پرخاصیت شمالی است که به دلیل وجود سماق در آن خواص بسیاری دارد.

– ماهی سفید شکم پر( ماهی گردوبیج)

برای گرفتن شوری اشپل در هنگام سرو، باید آن را روی بخار آب قرار دهید و به روش بن ماری، پس از ۲۰ دقیقه بردارید. در برخی از طرز تهیه‌ها از کمی نعنای خشک یا نعنای تازه خرد شده نیز در تهیه این بورانی استفاده می‌شود. بورانی اسفناج، یک پیش غذا و چاشنی فوق‌العاده خوشمزه است که با ماست، اسفناج، سیر و گاهی گردو درست می‌شود. سبزی‌هایی که در تهیه نازخاتون استفاده می‌شود، بسته به منطقه متفاوت است. به‌طور مثال در برخی مناطق از ریحان، چوچاق، زلنگ و خالواش یا ترکیب آن‌ها استفاده می‌کنند.

مواد اصلی باقله قاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید هست که یک کدبانوی رشتی می تواند آن را برای شما بپزد و شما آن را نوش جان کنید. شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد کرده است. ماهی ها بر روی آتش یا ذغال درست می شوند اما از آنجایی که امروز بیشتر خانواده ها فر دارند تهیه ی آن کمی راحت تر شده است. در واقع برای آماده کردن این غذا شکم یک ماهی سفید نر با رب انار، سبزیجات و گردو پر می شود و در آخر هم ماهی بر روی زغال کبابی می شود. لونگی، یکی از غذاهای محلی شمالی کشور است که خاستگاه آن به شهرهای آستارا و تالش در غرب گیلان برمی‌شود. این غذای لذیذ در آستارا و تالش با مرغ، اردک یا بادمجان به‌صورت شکم پر درست می‌شود و چاشنی آن، انواع رب ازگیل، رب آلوچه، آبغوره و رب انار است.

خوردن یک گمج کباب چرب و لذیذ در اقامتگاهی مانند اقامتگاه بوم گردی لاکوجان سنگر که همه غذاها با دستپخت محلی و تازه‌ترین مواد اولیه درست می‌شوند، طعم دیگری دارد. وقتی صحبت از غذاهای شمالی می‌شود قبل از هر چیزی کباب های شمالی قند را در دل آب می‌کنند. تنوع کباب‌های مخصوص شمالی به‌قدری بالا است که شگفت‌زده خواهید شد.

بهترین غذاهای شمال ایران

شما می‌توانید این خورش را در هر فصلی از سال با سیر تازه یا سیر فریزری درست کنید. سیر تازه از نظر ظاهری شباهت زیادی به پیازچه دارد و در فصل پاییز و بهار در میوه فروشی‌ها و بازار میوه و سبزی پیدا می‌شود. توجه داشته باشید که هر چقدر برگ‌های سیر، نازک‌تر و ظریف‌تر باشند، غذاهای شما خوشمزه‌تر خواهند شد؛ پس در زمان خرید به برگ‌ها و ریشه سیر دقت کنید.

آلوچه، شوید، رب آلوچه، رب گوجه فرنگی و پیاز از دیگر موادی که در تهیه این خورشت استفاده می شود. پامادور قاتوق دیگر غذای بدون گوشت شمالی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. برای آماده سازی این غذا باید گوجه فرنگی، پیاز، تخم مرغ و ادویه جات مخصوص را تهیه کنید. جهت اماده سازی پامادور قاتق باید گوجه فرنگی ها را باید در آب جوش بریزید و سپس پوست آن ها را جدا کرده و ریز آن را رخرد کنید. تخم مرغ در این غذا باید به طور کامل ریخته می شود و نباید ان را هم بزنید.

شما می‌توانید به‌جای مرغ، این خورش را با گوشت مرغابی بپزید. در زمان پخت مرغ می‌توانید از چند حبه سیر و یک تکه زنجبیل تازه هم استفاده کنید. نمک بپاشید و بادمجان‌ها را یک ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

بهترین غذاهای شمالی را کجا پیدا کنیم

اگر وقت کافی برای پختن یک غذای محلی ندارید، باید بگوییم که کدوبره به سرعت آماده می‌شود و می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید. آب را به سبزی، پیاز و سیر، گردو و رب انار اضافه کنید و حرارت اجاق را زیاد کنید. سپس درب قابلمه را ببندید تا یک ساعت روی حرارت ملایم بپزد. اگر از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی می شوید چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی اولین طعمی است که احساس می کنید. برای درست کردن ناز خاتون از بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک و رب انار استفاده می شود.