دسته‌ها
اخبار

فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب چاشلند محبوب ترین غذاهای شمال ایران

طعم ترش انواع رب انار و رب آلوچه به همراه انواع سبزی شمالی کافیست تا بخواهیم طرز تهیه انواع غذاهای شمالی را یاد بگیریم. ابتدا یک و نیم لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و بعد به آن سبزی خرد شده، گوجه فرنگی، سیر و پیاز اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید. پس از آن که آب جوش آمد نمک و زردچوبه را به میزان لازم به دیگر مواد اضافه کنید. شعله را روی حرارت کم بگذارید و در قابلمه را بگذارید و به مدت 40 دقیقه صبر کنید تا پلاسرتره شما بپزد. پس از آن که آب داخل قابلمه تمام شد مقداری روغن به مواد اضافه کنید و آن‌ها را تفت دهید.

  • باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود.
  • برنج را از چند ساعت قبل با کمی نمک و آب ولرم خیس کنید.
  • در زمان سرو، کمی دارچین و گلپر روی ماست بریزید و در آخر، سیر رنده شده را به ماست اضافه کنید.
  • با مجله کوروش همراه باشید تا یک لیست منوی غذای گیلانی را به شما معرفی کنیم.

دیگر مواد این خورشت پودر موسیر، مرغ، پودر سیر، روغن کنجد، زعفران، سیر، رب انار و پیاز است. این غذا بعد از حدود ۱ تا ۲ ساعت جا می افتد و در آن به جای گوشت مرغ می توان از گوشت بلدرچین استفاده کرد. در خیلی از غذاهای شمالی و مازندرانی از باقلای پلویی استفاده می شود که طعم بینظیری به غذا می دهد.

کوکوی مرغ به سبک شمالی از غذاهایی است که هم طعم بسیار خوشایندی دارد، هم اینکه خیلی سریع آماده سرو می شود. این رستوران شاید ظاهر جدیدی نداشته باشد اما کیفیت غذاهایش همه‌چیز را جبران می‌کنند. لاکان جزو رستوران‌های غذای گیلکی در تهران است که قدیمی‌ها آنجا را خوب می‌شناسند. اگر خواستید در زمان سرو می‌توانید کمی آب نارنج روی مواد بریزید. روی شعله قرار دهید تا سرخ شوند، بعد از اینکه پیازها طلایی شدند به آن زردچوبه اضافه کنید و با یکدیگر تفت دهید.

مالابیج از ویژه ترین غذاهای شمالی

این غذا نه ترش است و نه شیرین ولی بسیار خوش طعم و خوش عطر است. یکی دیگر از غذاهای معروف شمالی که امروزه در بیشتر رستوران‌ها یافت می‌شود، باقلا قاتوق است. مواد تشکیل دهنده این غذا، باقلا و سبزی‌های تازه هستند. این غذا به مراتب ساده‌تر از طبخ سایر غذاهای شمالی ست و طعم بسیار خوبی هم دارد. مانند میرزا قاسمی، می‌توانید این غذا را هم با برنج و با هم با نان سرو کنید. شهرهای شمالی ایران غذاهای دریایی زیادی دارند که معمولا آن ها را با چاشنی بی نظیری تهیه می کنند.

بهترین غذاهای شمالی (لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران)

در ظرف دیگری برنج و انواع سبزیجات خرده شده را می پزیم و بعد از مدتی آرد را به این ترکیب اضافه می کنیم. در آخر ترکیب تخم مرغ و سیر را در خورشت می ریزیم و غذا آماده می شود. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار شمالی است که با طعم‌دهنده‌های مختلفی چون آب نارنج، رب انار و غیره طعم‌دار می‌شود. گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات معطر، آرد نخود چی از مواد تشکیل‌دهنده این غذای گیلانی هستند. این غذا که نوعی خورش به حساب می‌آید با کته و سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌شود و طرز تهیه بسیار ساده ای دارد. ترش کباب گیلانی یا «بی جی کباب»، یک نوع خورش است که شباهتی به اسمش ندارد و غیر گیلانی‌ها معمولا آن را با کباب ترش اشتباه می‌گیرند.

سپس آن را از آب دربیاورید و روی تخته آشپزخانه به‌اندازه گوشت قیمه، خرد کنید. پیاز ریز خرد شده و گوشت را در یک قابلمه با روغن تفت دهید. سپس نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به آن‌ها بیفزایید و خوب مخلوط کنید. در ادامه لپه از قبل خیس خورده را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید. این مواد را در قابلمه آب گوشت بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا خورش به جوش بیفتد. شعله گاز را کم کنید، آب انار، رب انار ترش یا آبغوره را به خورش بیفزایید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

در تهیه پامادور قاتوق پودر سیر می تواند جایگزین سیر رنده شده شود. یکی دیگر از غذاهای شمالی که برای گردشگران آن چنان معروف نیست سیرواویج است. سیر واویج از دیگر غذاهای شمالی خطه گیلان است و یادتان باشد که اغلب کنار برنج و ماهی شور سرو می‌شود. این غذا را راحت می توانیم در فصل سرما سفارش دهید زیرا فصل پاییز واویج در فصل زمستان و رویش برگ سیر زیاد پخته می‌شود. غوره مسما را در بسیاری از شهرهای ایران می‌توانید پیدا کنید اما هیچ کجا این غذا را به لذیذی مردم محلی رشت و گیلان نمی‌پزد.

سپس شعله گاز را کمی کنید تا یک چهارم آب در قابلمه تبخیر شود. در ادامه رب انار و رب گوجه فرنگی را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا گردو روغن پس بدهد و فسنجان جا بیفتد. پس از مخلوط کردن مواد و باز شدن رنگ رب، نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و تکه‌های مرغ سرخ شده را در قابلمه بچینید. چند پیمانه آب جوش در قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا خورش روی حرارت ملایم گاز بپزد و آب آن کشیده شود. در ۱۰ دقیقه آخر پخت، زعفران دم‌کرده را در خورش بریزید.