دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی

مرغ‌ها را به نمک، فلفل سیاه و ادویه دلخواه آغشته کنید و آن‌ها را برای چند ساعت در ظرف دربسته در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شوند. در این حین، پیاز را در روغن تفت دهید تا سبک و شفاف شود. سپس زردچوبه را اضافه کنید و آن را تفت دهید تا بوی زردچوبه دربیاید.

  • رب گوجه فرنگی را نیز در روغن تفت دهید به خورش بیفزایید.
  • باز هم به کوبیدن ادامه می دهیم تا مواد به خورد همدیگر بروند در آخر چند قاشق آب انار هم به غذا اضافه می شود تا رنگ صورتی زیبایی به خود بگیرد.
  • این غذا در شهرهای رودسر، رامسر و … طرفداران بسیاری دارد.
  • مهم نیست مقصدتان استان گیلان است یا مازندران، این غذا را در هر دوی این استان‌ها می‌توانید سفارش دهید.
  • عدس و لوبیا نیم پز شده را با نیم کیلو سبزی خرد شده( که شامل گشنیز، جعفری، تره، برگ چغندر) در قابلمه ریخته و ۸ لیوان آب اضافه کنید.

سپس دو پیمانه آب و رب انار به غذا اضافه کنید و اجازه دهید تا برای ۳۰ دقیقه بجوشد. بادمجان‌های خرد شده را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس بادمجان‌های سرخ شده را به‌همراه پیاز داغ و کمی دارچین به مغز گردو در قابلمه اضافه کنید. پلا سر تره، یک غذای محبوب شمالی است که در استان گیلان با این نام و در استان مازندران با نام «تره بیج» شناخته می‌شود.

واویشکا گیلانی سه نوع دارد؛ واویشکا گوشت، واویشکا مرغ و واویشکا دل و جگر گوسفندی که به‌نوعی به جغوربغور زنجان شباهت دارد. اسپناساک یکی از اصیل‌ترین خورش‌های مازندرانی است که با اسفناج تهیه می‌شود و به همین دلیل یک غذای کاملاً سالم و مقوی محسوب می‌شود. یکی از اجزای اصلی این غذا آلوچه تازه یا همان گوجه سبز است که سبب شده این غذا را معمولاً در بهار و تابستان درست کنند. طعم شگفت‌انگیز این غذا که در شهرهای گیلان و برخی از شهرهای مازندران درست می‌شود، شما را هیجان‌زده خواهد کرد. اگر هم به جای رستوران این طعم‌ها را می‌خواهید به دستپخت محلی‌ها و در یک کلبه جذاب و به سبک بومی بچشید، اقامتگاه بوم گردی الاسوسو رودسر را اجاره کنید. در کنار این غذا می‌توانید از طعم بی‌نظیر ترشی هفتا بیجار و سیرترشی نیز لذت ببرید.

کانال تلگرام غذاهای شمالی

این خورشت را به عنوان غذای اصیل و بومی رامسر معرفی می‌کنند. یکی از غذاهای خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب مازندرانی‌ها مالابیج است که با نام مالاتا نیز شناخته می‌شود. برای تهیه این غذا از ماهی‌سفید، سبزی‌های معطر، مغز گردو، رب انار و گلپر استفاده می‌کنند. در اصل باید ماهی شکم‌پر شده را با حرارت آتش و زغال کباب کنند؛ اما امروزه پخت این غذا با سرعت بیشتری در فرها و ماکروفرها صورت می‌گیرد. بومی‌ها ماهی سفید نر را برای این غذا ترجیح می‌دهند چرا که معتقدند این نوع ماهی گوشت سفت تر و خوشمزه‌تری دارد. اگر می‌خواهید یکی از شکم‌پرهای مازندرانی را امتحان کنید ولی طعم گوشت اردک را دوست ندارید یا ماهی و غذاهای دریایی را نمی‌پسندید می‌توانید مرغ شکم‌پر را امتحان کنید.

ترشه تره از غذاهای گیلان است که به علت سبزی‌های معطری که در پخت آن استفاده می‌شود، عطر و طعم بی نظیری دارد. مرغ‌ها را به سس اضافه کرده و یک لیوان آب انار تازه را اضافه کنید. در تابه را گذاشته و به مدت ۱ ساعت اجازه دهید تا مرغ به آرامی بپزد. ماهی شکم پر را با کته زعفرانی و دورچینی از زیتون پرورده، جعفری، لیمو ترش و گوجه گیلاسی سرو کنید.

۲۷. مالاوابیج و طرز تهیه آن

لیست ۵ غذا با گوشت چرخ کرده برای ناهار را در این لینک ببینید. برای نگهداری زیتون پرورده، آن را در ظروف شیشه‌ای در دار بریزید و در یخچال قرار دهید. شما می‌توانید به‌جای شکر از مقداری آب لیموی تازه یا سرکه استفاده کنید. برای یکدست‌تر شدن ناز خاتون، می‌توان به‌جای ساطوری کردن، از غذاساز استفاده کرد تا مواد کاملا به یک اندازه خرد شوند. شما می‌توانید مقدار سیر را طبق ذائقه خود، کم یا زیاد کنید. اگر به سبزی معطر گیلانی دسترسی ندارید، از نعنا، و جعفری و ریحان استفاده کنید.

طرز تهیه انواع خورش گیلانی با مرغ و گوشت

در میان غذاهای خوشمزه شمال باید به بشته واش اشاره کرد. این آش که از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز درست می‌شود پیشنهادی ویژه برای یک عصرانه لذیذ در روزهای سرد زمستان است. غذاهای شمالی ایران زبان زد تمام گردشگران بوده و به همین خاطر بسیار معروف است، در اینجا با معرف ترین غذاهای شمالی آشنا شوید. دمی لخلاخ هم بوی خوش و اشتهابرانگیزش را مدیون وجود سیر، پیاز و ادویه‌های مخصوص جنوبی است که در کره سرخ می‌شوند. این‌ها در کنار ماهی‌هایی مانند سرخو وعده غذایی مقوی و خوش‌طعمی می‌سازند.