دسته‌ها
اخبار

بهترین غذاهای شمالی لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران

این غذای ساده پیشنهاد خوبی برای سفره‌های شما نیز می‌تواند باشد. شاید با شنیدن اسم این غذای گیلانی فکر کنید با نوعی کباب روبرو هستید. این غذا از ترکیب بادمجان کبابی، گردو، انار، چوچاق (نوعی سبزی محلی) و سیر پخته می‌شود. با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می‌رود. این غذا در این منطقه به وفور پخته می‌شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است.

  • از آنجایی که غذای سنگینی محسوب می‌شود، بهتر است در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.
  • روی گرده گاو نر (ورزا)، یک برآمدگی وجود دارد که به آن دوش کول یا به اختصار دوش یا کول (موج) می‌گویند.
  • در میان غذاهای رسمی استان مازندران خورشت ناردون یکی از خوشمزه‌ترین‌هاست.
  • یکی از پنج غذای استان گیلان است که به ثبت ملی رسیده است.

حالا رب انار و سبزی را به مرغ اضافه کنید و صبر کنید تا خورشت جا بیوفتد. در دستور اصیل مرغ ترش گیلانی یک عدد تخم‌مرغ هم زده را اضافه کنید. پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید سپس زردچوبه را تفت دهید تکه‌های مرغ را اضافه کنید و به همراه پیاز و زردچوبه تفت دهید. جالب است بدانید که این غذای خوشمزه به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای محلی ایران معروف است و مردم در نقاط مختلف کشور از صرف این غذای خوشمزه لذت می برند.

۲۸. خورش نازخاتون و طرز تهیه آن

پس از طلایی شدن پیازها و سرخ شدن مرغ، یک لیتر آب جوش در قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید تا مرغ بپزد. لوبیا قرمز را از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را با آب تازه برای سه ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید.

فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب

در سبزی قلیه ماهی شمالی، مقدار گشنیز باید چهار برابر شنبلیله باشد؛ زیرا زیاد بودن شنبلیله باعث تلخ شدن خورش می‌شود. شما می‌توانید گوجه‌فرنگی را از طرز تهیه ورقه حذف کنید. این غذا را در کنار برنج کته و سبزی خوردن و سیر ترشی سرو کنید. آش ترش اردبیل، علاوه بر لوبیا و باقالی، دارای عدس و رب انار هم است. آش ترش انزلی، آش ویارانه زنان باردار است که در تهیه آن به‌جای لوبیا چیتی از لوبیا سفید یا چشم بلبلی استفاده می‌شود.

نمکیار یک ظرف قطور و گود از جنس گِل است که عمق زیادی دارد. گیلانی‌های قدیمی کماکان تمام مواد کال کباب را در ظرف نمکیار و با سنگ گرد یا بیضی می‌سابند. یا ماهی سفید شکم پر، یکی از غذاهای مخصوص گیلانی است که با طعم و مزه‌ای خارق‌العاده، شما را متحیر خواهد کرد. برای تهیه این غذای محلی و پر کردن شکم ماهی سفید، به سیر، گردو، رب انار وسبزیجات معطر (گشنیز، نعنا، پونه و خارواش) نیاز دارید. فیبیج‏ یا ماهی شکم پر سفید را معمولا در شرق گیلان در تنور یا در گمج می‌پزند؛ اما شما می‌توانید آن را در تابه سرخ کنید یا در فر قرار دهسد تا به روش گریل آماده شود. برای تهیه فسنجان، ۶ قاشق غذاخوری گردوی سابیده شده را با سه تا چهار پیمانه آب به‌همراه زردچوبه و نمک روی حرارت متوسط گاز بگذارید تا به جوش آید.

ترش ترشو

ماهی را در تابه و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و پس از سرخ شدن یک سمت، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. سپس آن‌ها را با پیاز رنده شده، تخم‌مرغ، نمک و فلفل مخلوط کنید و حسابی ورز دهید. روی سطح کار خود، آرد بپاشید و مایه کوکو را روی سطح کار پهن کنید. با استفاده از یک لیوان، کوکو را به‌شکل دایره برش بزنید و آن را در روغن سرخ کنید.