دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه 7 غذای شمالی با مرغ با طعمی بی نظیر مینویسم

روی ماهی‌های خرد شده، کمی زنجبیل، نمک و فلفل بپاشید و آن‌ها را برای دو ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی‌ها مزه‌دار شوند. سپس سیر رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز بیفزایید و تفت دهید. در ادامه گردوی آسیاب شده را به پیاز و سیر اضافه کنید و برای دو تا سه دقیقه تفت دهید. نصف لیوان آب جوش در قابلمه بریزید، درب آن را ببندید و شعله گاز را کم کنید.

  • خورش انار مسما، یک نسخه دیگر نیز در گیلان دارد که همراه با بادمجان طبخ می‌شود و با نام انار مسما با بادمجان مشهور است.
  • آلو مسما از معروف ترین غذاهای شمالی به حساب می آید که خوب است یکبار آن را تجربه کنید.
  • این غذا از ترکیب سبزیجات خرده شده، گردوی چرخ شده، رب انار و سیر رنده شده با گوشت درست می‌شود.
  • در ادامه 15 غذای معروف شمالی را ببینید و سعی کنید که حتما هر کدام از آن ها را یکبار امتحان کنید و لذت ببرید.

سینه مرغ ،سبزی خورشت، پیاز، لوبیا قرمز، آبغوره، سماق، غوره، سیر و نمک مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. اگر به دنبال یک پیش‌غذا یا میان‌وعده خوشمزه هستید و یا می‌خواهید غذای سبکی بخورید بورانی بادمجان شمالی‌ها را فراموش نکنید. این بورانی از ترکیب بادمجان کبابی با ماست پرچرب درست می‌شود و پودر موسیر و نمک نیز به آن اضافه می‌کنند. اگر به دنبال یک غذای گیاهی و رژیمی خوشمزه هستید باید کدوبره را در فهرست غذایی‌تان قرار دهید. این غذا از ترکیب سیب‌زمینی، کدوی سبز، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر و تخم‌مرغ و ادویه تهیه می‌شود و خواص فراوانی دارد.

۶. زیتون پرورده و طرز تهیه آن

سبزی‌هایی که در این خورش استفاده می‌شود، شامل نعنا و گشنیز و سبزی‌های شمالی خاصی مانند خالواش و چوچاق است. یا از راه خرید اینترنتی غذا از رستوران‌ها یا با مراجعه حضوری، غورابیج را امتحان کنید. رستوران خوش‌بین جزو اقتصادی‌ترین رستوران‌های گیلکی در تهران است. منوی آنجا ترکیب خوبی از غذاهای شمالی دارد و می‌تواند با رستوران‌های لوکس شمال شهر رقابت کند. ماهی کولی و میرزا قاسمی‌های اکبر مشتی حسابی طرفدار دارند. حتی با توجه به کیفیت خوب غذاها می‌توان گفت که قیمت‌ها خیلی مناسبند.

سیر واویج

به شما پیشنهاد می‌کنیم که بدون نگرانی، غذاهای محلی را سفارش دهید و مطمئن باشید که ذائقه و سلیقه شما را راضی خواهند کرد. پس از پخت سیب‌زمینی، آن را از قابلمه دربیاورید و با چنگال له کنید. رب گوجه فرنگی و ادویه را با باقی‌مانده پیاز تفت دهید و در قابلمه لوبیا بریزید.

در زمان سرو، کمی دارچین و گلپر روی ماست بریزید و در آخر، سیر رنده شده را به ماست اضافه کنید. کولی، یک نوع ماهی ریز بسیار لذیذ است که به سه نوع سفید کولی، کاس کولی (کاس به‌معنای آبی) و سیاه کولی تقسیم می‌شود. برای درست کردن این غذای خوشمزه و راحت که طرفداران بسیاری هم دارد، کافی است پوست ماهی کولی را بکنید، شکم آن ا خالی کنید و آن را با فلفل و نمک سرخ کنید. برای این کار، روی شعله گاز یک توری بگذارید و ماهی کولی را برای چند لحظه روی آن قرار دهید. ماهی را چند بار برگردانید و سپس آن را از روی حرارت بردارید و پوست آن را بکنید.

در این حین، تکه‌های ماهی را سرخ کنید و پس از به روغن افتادن خورش، آن‌ها را در خورش بریزید. پس از حدود سه تا چهار دقیقه در خورش آب نارنج بریزید و گاز را خاموش کنید. کمی روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس سیر خرد شده را با کمی زردچوبه و نمک در روغن بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. در ادامه نعنا خشک را به سیر اضافه کنید و پس از چند ثانیه تفت دادن، آن را از روی حرارت بردارید. پس از پخت کامل حبوبات و لعاب دادن برنج به آش، آبغوره و مخلوط نعنا و سیر تفت داده شده را در قابلمه آش بریزید و هم بزنید.

به‌صورت بهداشتی از شکم ماهی خارج کرده و در غذا مصرف می‌کنند. گوشت چرخ‌کرده گوسفندی، گوساله یا مخلوط برای تهیه ترشه شامی مناسب هستند. علاوه بر نعنا خشک، می‌توانید کمی پونه کوهی تفت داده شده نیز به آش اضافه کنید. اگر به غوره دسترسی ندارید، آن را از طرز تهیه حذف کنید.