دسته‌ها
اخبار

بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت

ورقه بادمجان را با کته محلی، زیتون پرورده و ترشی سرو کنید. برخی افراد، نیمی از مقدار سبزی و پیاز را به مایه شامی اضافه می‌کنند و برای تهیه سس در ابتدا پیاز را تفت می‌دهند و سپس رب و بقیه سبزی را به آن می افزایند. گیلانی‌ها آش ترش را با ترب سفید و ماهی کولی سرو می‌کنند.

البته ممکن است این غذاها فقط به استان گیلان تعلق نداشته باشند و در دیگر نقاط کشور و به‌خصوص دیگر استان‌های شمالی نیز با سبک و سیاقی متفاوت طبخ شوند. ان غذای خوشمزه را با استفاده از مواد اولیه تخم مرغ، نمک، برگ سیر خرد شده و فلفل و ادویه‌جات تهیه می‌شود. اگر قصد تهیه غذای لذیذ را دارید ابتدا باید سیر را به قطعات نازک خرد کرده و آن را بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود. هنگامی که آب سیر گرفته شد آن را داخل تابه‌ای بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و تفت دهید البته حواستان باشد تا سیرها سرخ نشوند.

مهم نیست مقصدتان استان گیلان است یا مازندران، این غذا را در هر دوی این استان‌ها می‌توانید سفارش دهید. برای تهیه این غذای ماهی‌دار از ماهی سفید و سبزی استفاده می‌شود. برای تهیه این پیش‌غذای مازندرانی از اسفناج، سیر، انار ترش و عدس استفاده می‌شود. این مواد باعث می‌شوند اسفناج مرجی غذایی بسیار مقوی و خوشمزه محسوب شود.

  • کال کباب و اوزون برون‌های بهزاد را حتماً امتحان کنید و لذت ببرید.
  • خورش موتن جن یا مطنجن، یکی از غذاهای محبوب و مجلسی شمالی است که معمولا در میهمانی‌های مهم و مراسم رسمی سرو می‌شود.
  • اضافه کردن دارچین سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.
  • اگر می خواهید در سفر به گیلان غذایی را امتحان کنید که در شهرهای دیگر کمتر طبخ می شود.
  • شامی پوک یکی از خوشمزه ‌ترین غذاهای نونی استان گیلان است.

فضای داخلی رستوران بهزاد شیک و مدرن است و حس راحتی دارد. پرسنل رفتار خوبی دارند و برخوردشان با مشتری مناسب است. همان اول که تازه سر میز نشسته‌اید، با یک نوشیدنی سنتی از شما پذیرایی می‌کنند. میزها با فاصله مناسبی چیده شده‌اند و سالن تزئین جالبی با چوب و گیاه دارد. رستوران آویشو در فلکه اول تهرانپارس، خیابان امیری طائمه قرار دارد.

طرز تهیه مرغ ترش

سه عدد پیاز خرد شده را در روغن به‌همراه زردچوبه سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. رب انار، نمک، فلفل سیاه، دارچین، مغز گردوی آسیاب شده و دو پیمانه آب را به پوره عدس اضافه کنید و مواد را دوباره روی حرارت قرار دهید تا مجی خورش جا بیفتد و غلیظ شود. در آخرین دقایق پخت، تخم‌مرغ‌ها را روی مجی خورش بشکنید و بدون هم زدن، اجازه دهید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را بگیرند. یک و نیم لیوان آب، گوجه‌فرنگی‌های پوست کنده، سبزی خرد شده، سیر و پیاز خرد شده را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید.

این غذای خوشمزه در نگاه اول کاملا شبیه خورش بادمجان است اما برای پخت غوره مسما از شیوه‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند. برای تهیه این غذا ابتدا شما باید باقالی‌ها را پوست بگیرید و بعد شوید خشک شده، زردچوبه و نمک را در تابه بریزید و به آن‌ها کمی کره اضافه کنید و تفت دهید. مسمای گوجه بادمجان از آن غذاهای لذیذ شمالی است که با گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود؛ البته نوعِ با مرغ آن طرفداران بیشتری دارد. سینه مرغ یا گوشت، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، آلوبخارا و نمک و فلفل و زردچوبه مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند. برای طبخ این غذا از ماهی قزل‌آلا، سیر، پیاز، سبزی شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله،، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. حتی اگر سخت به دنبال کاهش وزن باشید باز هم نمی توانید در برابر این غذای خوشمزه مقاومت کنید.

گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده کرده (بدون آب)، نمک، فلفل و گلپر و سبزیجات معطر را به‌خوبی مخلوط کنید و ورز دهید تا مواد کاملا یکدست شوند. سپس روی ظرف گوشت را با سلفون بپوشانید و برای یک تا دو ساعت در داخل یخچال بگذارید تا گوشت استراحت کند. مایه شامی رودباری را از یخچال بیرون بیاورید و به‌اندازه یک نارنگی متوسط از مایه شامی بردارید. سپس مواد را با دست شکل دهید و در وسط آن، یک سوراخ ایجاد کنید. یک لیوان آب در تابه بریزید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید؛ سپس شامی‌ها را در تابه بچینید و آن‌ها را برای ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم گاز، مغز پخت کنید. برنج نیم‌دانه را از چند ساعت قبل از درست کردن آش در آب و کمی نمک خیس کنید.

نام مازندران که می‌آید نقش سواحل خزر در ذهن نقش می‌بندد. این نزدیکی به دریا سبب شده تا آبزیان و به ویژه ماهی جایگاهی ویژه در سبد غذایی خانواده‌ها داشته باشند. بازارهای ماهی در هر شهر این استان دیده می شوند و مشتری‌های زیادی هم دارند.

خورشت آلو یکی از غذاهای محلی گیلان

این کباب باید با باد زدن مداوم پخته شود تا چربی‌های آن زغال را خفه نکند. ورقه، یک نوع کوکوی بادمجان گیلکی است که با نان یا کته سرو می‌شود. ادویه‌جات ، گوشت چرخ‌کرده و پیاز درشت رنده شده را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. سپس تخم‌مرغ‌ها را به مایه شامی بیفزایید و باز هم ورز دهید تا مایه شامی منسجم و کشدار شود. شامی‌ها را در یک تابه بزرگ بچینید و آب پیاز رنده شده را در آن بریزید تا شامی‌ها کم کم با آب پیاز و روغن بپزند. برای سرو، شامی‌ها را در ظرف بچینید و روی آن‌ها سماق بپاشید.گوجه‌های سرخ شده را نیز روی آن‌ها بچینید.

ناز خاتون یا بورانی بادمجان، یک پیش غذا و چاشنی شمالی است که با بادمجان، سیر، ریحان یا نعنا و آبغوره درست می‌شود. ناز خاتون را معمولا با غذاهایی چون شامی کباب، مرغ و عدس پلو به‌عنوان چاشنی سرو می‌کنند. یک لیوان آب در تابه بریزید، درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا روی حرارت ملایم گاز برای ۲۰ دقیقه جا بیفتد.