دسته‌ها
اخبار

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها

باقلا وابیج با باقلا، شوید خشک، تخم‌ مرغ، سیر و کره درست می شود و معمولا با برنج خوش عطر شمال، زیتون پرورده و ماهی شور خورده می شود. وینگوم ماست، یک همراه غذای گیلانی است که با ماست محلی، بادمجان کبابی، سبزیجات معطر، سیر، نمک و ادویه‌جات درست می‌شود. «وینگوم» در زبان شمالی به‌معنای بادمجان است و وینگوم ماست در واقع، نوعی ماست و بادمجان است که طعم و مزه‌ای فوق‌العاده بهتر از ماست و بادمجان معمولی دارد. نکته‌ای که وینگوم ماست را متمایز و خاص می‌کند، استفاده از سبزی‌های معطر محلی چون اوجی (پونه)، سوسنبر و گشنیز است. سبزی ساطوری خرد شده را به‌صورت جداگانه در روغن سرخ کنید و آن را به‌همراه کولی سرخ شده به مغز گردو اضافه کنید. پس از حدود یک ساعت، شکر، نمک، فلفل و آبغوره را به مواد کولی غورابیج اضافه کنید و اجازه دهید تا برای چند دقیقه قل بخورند.

  • برخی افراد از رب گوجه‌فرنگی در این خورش استفاده نمی‌کنند.
  • گمج کباب با گوشت خورشتی، گردو، آب انار، رب انار، پیاز و یک سبزی خارق‌العاده محلی به نام چوچاق درست می‌شود.
  • آب مرغ را به مرغ‌ها اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا به جوش آید.
  • شیرین تره را بابا ماهی شور، سیر و باقالای تازه سرو کنید.
  • «غورابیج» یک غذای گیلانی است که معمولا با ماهی کولی درست می‌ شود و شبیه خورش فسنجان است.

سایت رهی نو امکان رزرو هتل در شهرهای مختلف شمال را برای راحتی شما عزیزان فراهم کرده است. کایت با ارائه خدمات گردشگری آنلاین پا به پات تا مقصد میاد. هر کجای دنیا و هر ساعت از شبانه‌روز که هست؛ در سایت کایت آنلاین شو و با چند کلیک بلیط هواپیما، بلیط چارتر، هتل و تورهای مسافرتی و طبیعت‌گردی خودت رو رزرو کن. با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

مغز گردوی سابیده شده را با آب، رب انار و زردجوبه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا با هم بپزند. در حین پخت، کمی نمک به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا این مخلوط غلیظ شود. کشمش یا خرمای پرک شده را در داخل مایه کوکو بریزید و مقداری ادویه به آن‌ها اضافه کنید. در ابتدا گوشت را با سه پیمانه آب روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بجوشد. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت برای سه ساعت به‌آرامی بپزد.

۳. ماهی مالاتا و طرز تهیه آن

کال کباب را می‌توانیم در بخش پیش‌غذاهای شمالی نیز قرار دهیم. بهتر است بدانید برای تهیه کال کباب از گوشت استفاده نمی‌شود. بادمجان، سیر، گردو، آب انار و نعناع از جمله مواد لازم برای درست کردن کال کباب محسوب می‌شوند. البته سبزی محلی چوچاق نیز به آن اضافه می‌کنند که طعم و عطر کال کباب را دگرگون می‌سازد. اکبر جوجه یکی از محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است که در اغلب رستوران‌های استان مازندران سرو می‌شود.

۱. ترشه شامی و طرز تهیه آن

اگر قصد پخت این غذا را دارید بهتر است که همراه آن برنج هم طبخ کنید. البته مردم محلی به همراه این غذا گوجه سرخ شده، بادمجان و سبزی خوردن هم سرو می‌کنند. سبزی چوچاق، مخلوط تره، گشنیز، ترخون و جعفری یا هر سبزی معطر دلخواه دیگری را به مواد اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. سپس گردوی آسیاب شده، آب انار و رب انار را در قابلمه بریزید و خوب مواد را هم بزنید. در این مرحله می‌توانید در صورت تمایل دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی نیز به خورش اضافه کنید.

گردو را بیش از حد آسیاب و له نکنید تا کوکو بیش از اندازه چرب نشود. برای آماده‌سازی اشپل،پوسته روی اشپل را بگیرید و رگ‌های خونی داخل آن را نیز جدا کنید و در آخر، تخم‌ها را از هم باز کنید. شامی ترش رودباری و شامی ترش ماسوله نیز بسیار خوشمزه و مشهور هستند. بهتر استبا انگشت میان شامی را سوراخ کنید تا هنگام سرخ شدن حرارت به همه جای شامی برسد. اگر به سبزی خالواش و چوچاق دسترسی داشتید، آن‌ها را جایگزین جعفری و گشنیز کنید.

اگر دنبال غذایی سالم و مقوی با طعمی بی‌رقیب در استان مازندران هستید، اسپناساک را امتحان کنید. اناربیج یکی از خورش‌های محبوب در شب یلدا محسوب می‌شود. البته در بقیه روزهای سال نیز برای گردشگران تهیه می‌شود.

سپس ترکیب سیر و سبزی را به برنج اضافه کرده و زمانی که آب خورشت کمی تبخیر شد، رب نارنج را نیز به آن می‌افزایند. در ظرفی دیگر سیر را کمی تفت داده، تخم‌مرغ را به همراه ادویه‌جات اضافه می‌کنند و در انتها در خورشت می‌ریزند. سبزیجات مورد استفاده در این غذا ترکیبی از خالواش، اسفناج، گشنیز، جعفری، نعناع و شوید می‌باشد. واویشکا در لیست غذاهای شمالی با گوشت چرخ کرده قرار می گیرد و جهت آماده سازی آن به گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر، سیب زمینی، گوجه و آبغوره نیاز دارید.

خاستگاه این غذای دریایی به شهر‌های رامسر در مازندران و رودسر در گیلان یعنی حوزه شمال شرقی این استان برمی‌شود. سپس مواد را در قابلمه می‌ریزند و آن را روی حرارت قرار می‌دهند تا بپزد. قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید.