دسته‌ها
اخبار

معرفی رستوران بختیاری شهرکرد و غذاهای محلی آن مجله بوم گردی

با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعت خاص استان چهارمحال و بختیاری تنوع غذایی بالایی به چشم می خورد و غذاهای محلی این مرز و بوم از ارزش بالایی برخوردار هستند که می توان گفت یک میراث ناملموس برای این منطقه به شمار می‌رود. فلافل، غذایی است متعلق به استان خوزستان که بسیار محبوب است و در سراسر شهرهای کشور و با طرز پخت های مختلف تهیه می شود. برای طبخ این غذا از سیر، پیاز، فلفل قرمز، نخود، روغن، آرد لپه، تخم مرغ، سیب زمینی، سرکه و جعفری استفاده می شود. در این غذا از ماهی کباب که بهترین نوع ماهی تن است، استفاده می شود.

خورش قورمه سبزی باید حدود چهار تا پنج ساعت بپزد تا جا افتاده شود و به روغن بیفتد. خورش قورمه سبزی را در ظرف سرو بکشید و همراه با برنج، ماست و خیار، سالاد شیرازی و انواع ترشی سرو کنید. خورش قیمه، غذایی پرطرفدار در میان ایرانیان است و در مناطق مختلف کشور، با دستور پخت‌های متنوعی طبخ می‌شود.

این کباب، در واقع یک نوع شامی فوق‌العاده خوش‌طعم و خوش‌خوراک است که بدون شک، شما را عاشق خود خواهد کرد. زردک یا هویج ایرانی، یک گیاه بسیار مفید و با طعم شیرین است که با وجود فسفر، پتاسیم، منگنز، روی و آهن، خواص بی‌شماری از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و بهبود هضم غذا دارد. با این وجود، طعم لذیذ و متفاوت آن باعث شده است که راه خود را به هر سفره‌ای باز کند. آش دوغ از آن دسته آش‌هایی است که کافی است فقط یک‌بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید؛ به‌خصوص اگر به طعم ترشی در غذا علاقه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه آش دوغ اردبیلی، نکات طلایی پخت آش دوغ و انواع آن در ایران آشنا کنیم تا بتوانید یک آش دوغ خوشمزه در خانه درست کنید و از طعم آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

مهم‌ترین نکته درباره این غذا، نحوه طبخ ویژه آن است که نتیجه‌ای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده خلق می‌کند. اولین بار رستورانی به نام اکبر جوجه این غذا را طبخ کرد و از آن زمان این غذای خوشمزه مازندرانی را به اسم اکبر جوجه می‌شناسند. غذای لذیذ و نوستالژیک اکبر جوجه در کنار سس انار، یک لیوان دوغ، ماست، زیتون و دیگر مخلفات شمالی، تجربه سفر به شمال کشور را برایتان تکمیل می‌کند.

  • این غذای فوق‌العاده مغذی برای وعده ناهار و شام در دورهمی‌های خانوادگی مناسب است.
  • در این مرحله اگر احساس کردید که آب آش کم است، کمی آب جوش در آش بریزید.
  • در این فرودگاه عملا پرواز خارجی خاصی صورت نمی‌گیرد و از میان شهرهای داخلی نیز تنها برخی از شهرهای بزرگ همچون تهران و مشهد دارای برنامه پروازی رفت و برگشت به این فرودگاه هستند.
  • پس اگر آب داخل قابلمه خیلی زیاد بود، مقداری از آن را بردارید و اگر آب کم بود کمی آب جوش به قابلمه اضافه کنید.

روستای سراقا سید، با قدمت ۶۰۰ ساله در شهرستان کوهرنگ واقع شده‌است. بیشتر مردم این روستا عشایر و بعضی دیگر از آنها کشاورز هستند. روستای سرآقاسید به دلیل معماری پلکانی خود به ماسوله زاگرس شهرت دارد. می‌توان گفت این روستا تنها روستایی از ایران است که هنوز زندگی به روال گذشته و با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر جریان دارد این در حالی است که جمعیت ماسوله حدود ۳۰۰ نفر می‌باشد. مردان بختیاری شلوار دبیت و چوقا به تن می‌کنند که به آن چوخا نیز گفته می‌شود و در بافت آن از خطوط عمودی مشکی استفاده می‌شود.

بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران ( غار یخی چما )

مثلا اگر دوست دارید مراسم چراغ بران شهرکرد را از نزدیک ببینید، باید در لحظه سال تحویل خودتان را به امامزاده حلیمه و حکیمه برسانید. در این مراسم مردم بومی هنگام تحویل سال نو، با فانوس‌های نفتی در بارگاه این امامزادگان جمع می‌شوند و سادات برای تبریک سال جدید شمع و چراغ روشن می‌کنند. در ماه محرم نیز مراسم متنوعی برگزار می‌شود، از تعزیه حضرت قاسم در روز هفتم و نهم محرم گرفته تا مراسم آیینی و ویژه در روز عاشورا که همگی در شهر طاقانک برگزار می‌شود. استان در یک منطقه کوهستانی واقع شده است که نزدیک به ۸۰ درصد آن را کوه ها و تپه ها در برگرفته اند. استان چهارمحال و بختیاری در قلمروی مرکزی رشته کوههای زاگرس بین پیشکوه های داخلی و استان اصفهان استقلال یافته است.

۱۸. غذاهای محلی استان زنجان

توله یک نوع گیاه با برگ های نسبتا پهن است که در فصل پاییز و زمستان در خوزستان می روید و از آن آش بسیار خوشمزه و لذیذی درست می کنند. این نان شباهت زیادی به نان لواش دارد و دارای ضخامت 2 میلی متری و قطر 35 تا 40 سانتی متری و وزن 150 گرمی می باشد. گوشت خرد کرده با روغن سرخ می کنند و با آب می پزند و مقداری گیاهان کوهی نظیر آویشن و سیر و تره به آن می زنند و می خورند این غذا خوراک روزانه خانوار ایل است. کافی شاپ نارین آخرین رستوران از رستوران های شهرکرد نیز یک کافی‌شاپ مدرن است که فضا و دکوراسیونی دل‌نشین دارد. با رفتن به این کافه می‌توانید لذت چشیدن بهترین پاستاها را در فضایی دنج و آرام تجربه کنید. رستوران تخت جمشید از آن دسته از رستوران‌های شهرکرد است که چیدمان و دکوراسیون قدیمی خود را حفظ کرده است.

طرز تهیه کباب بختیاری خوشمزه و نکاتی برای پخت بهتر

کره و روغن مایع را در تابه بریزید و خرمای بدون هسته را به آن اضافه کنید و اجازه دهید نرم شود؛ اما حواستان باشد که باید دائم هم بزنید که خرما نسوزد. حالا پیاز سرخ‌شده و کشمش پلویی و دارچین را به ترکیب خرما و گردو اضافه و خوب مخلوط کنید. در برخی دستورهای آشپزی، پس از پخت تخم‌مرغ، یک پیمانه شیره انگور و سرکه نیز به مواد اضافه می‌شود.