دسته‌ها
اخبار

بهترین رستوران های گیلکی تهران مجله پینورست

برای درست کردن واویشکا می‌توانید هم از گوشت قرمز استفاده کنید و هم از گوشت مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه واویشکا روی لینک مطلب کلیک کنید. برای ترشی آش هم معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌ کنند. در این آش حبوبات باید خوب بپزند و برنج له شود و لعاب پس دهد. گیلانی‌ها آش ترش را با ترب سفید و ماهی کولی سرو می‌ کنند.

  • برای تهیه این پیش‌غذای مازندرانی از اسفناج، سیر، انار ترش و عدس استفاده می‌شود.
  • خورش مرغ ترش ظاهری شبیه به قرمه سبزی دارد؛ برای طبخ این غذا از سبزیجاتی همچون گشنیز، جعفری، تره و کمی نعناع استفاده می شود.
  • در روش دوم، یک تابه پر از آب را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب گرم شود، اما نجوشد.
  • در تابه دوم روغن ریخته و ۱ بوته سیر چرخ شده افزوده و با زردچوبه تفت دهید.
  • باقلاقاتق یکی از معروف‌ترین غذاهای شمالی بدون گوشت است که طرفداران بسیاری دارد.

چوچاق یک سبزی شمالی است که می توانید در بازارهای محلی شهرهای شمالی ایران پیدا کنید. این غذا همچنین غذای مناسبی برای مسافران گیاه خوار است. میرزا قاسمی یکی از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل طعم بی نظیرش در اکثر سفره های ایرانی وجود دارد. بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ مواد اصلی این غذا هستند.

۷. قلیه ماهی شمالی و طرز تهیه آن

سپس گوجه‌فرنگی‌ها و زردچوبه را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید. در مرحله آخر، تخم‌مرغ را درسته روی خورش بشکنید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ بپزد. باقلاقاتق یا خورش گل در چمن، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند.

۴- ماهی سفید شکم پر

توجه داشته باشید فویل آلومینیومی و ظرف پیرکس جهت آماده‌ سازی مرغ شکم پر نیاز است. در لیست غذاهای شمالی میرزا قاسمی جایگاه خاصی دارد و معمولا هر جا شما طرز تهیه ۱۰ غذای ایرانی ساده را مطالعه کنید، نامی از میرزا قاسمی را مشاهده خواهید کرد. در این غذا از بادمجان، سیر، تخم مرغ، ادویه جات مخصوص و رب گوجه استفاده می شود. به شما پیشنهاد می کنیم به جای سرخ کردن بادمجان ها، آن ها را کبابی کنید تا مزه دودی بی ‌نظیری میرزا قاسمی شما بگیرد. همچنین گوجه را نیز بعد از کبابی کردن بهتر است به خوبی له کنید.

اگر گوشت اردک دوست ندارید بهتر از قبل از انتخاب خورشت‌ها از کادر رستوران سوال کنید. چون بیشتر خورشت‌ها را با گوشت اردک و به شکل سنتی درست می‌کنند. بادمجان یکی از چیزهایی است که مازندرانی‌ها به وفور در غذاهای‌شان از آن بهره می‌برند. آنها از بادمجان کبابی، رب انار یا آب انار، گوجه‌فرنگی، پیاز رنده‌شده، آبغوره، نعنای خشک و گلپر غذایی به نام نازخاتون تهیه می‌کنند که طرفداران زیادی دارد.

۷-مالا بیچ با ماهی شکم پر

برای داشتن یک نرگسی خوشمزه‌تر و مجلسی‌تر، کمی گردوی خرد شده به غذا اضافه کنید. اسفناج مرجی، کدوبره، ماهی گردوبیج و … از معروف‌ترین غذاهای مازندرانی هستند. واویشکا، شامی، میرزا قاسمی و … از غذاهای نونی شمالی محسوب می‌شوند. اگر راهی سفر طعم‌ها شدید، سری به جاذبه های لاهیجان بزنید. میرزاقاسمی را باید یکی از غذاهای شناخته شده و لذیذ گیلانی دانست که در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان، صومعه‌سرا و … محبوبیت بالایی دارد. معمولاً نازخاتون را به همراه غذاهایی مانند شامی، ترش کباب و واویشکا به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

از مایه شامی به‌اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و با دست به‌صورت گرد پهن کنید. شامی را در روغن بیندازید تا سرخ شود؛ سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. توجه داشته باشید که اگر نمک را از ابتدا اضافه کنید حبوبات خوب نمی‌پزند. باقلا، عدس و لوبیا چیتی را از شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. اگر به آبغوره و آب نارنج دسترسی ندارید، از آبلیمو استفاده کنید. اضافه کردن دارچین سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.

اگر تا اینجای این مطلب از شادیما همراه ما بوده اید قطعا متوجه شده اید که سیر بخش جدایی ناپذیر غذاهای شمال ایران است. سیر واویج هم یکی از غذاهایی است که از سیر درست می شود ولی فقط برگ بوته سیر در آن استفاده دارد. نمی شود از غذاهای شمالی یاد کرد و نازخاتون را فراموش کرد و اسمی از آن نبرد. این ترشی محلی شمال، برای کسانی است که عاشق بادمجان هستند و اگر به بادمجان حساسیت دارید و یا اینکه بادمجان را دوست ندارید، نازخاتون انتخاب خوشایندی برای شما نیست. ترش تره یعنی معنای واقعی ترش بودن و باید بدانید که این غذا مثل کباب ترش و مرغ ترش جزو غذاهای ترش شمالی است اما با این تفاوت که ترشی، مزه ی غالب در این غذا است.

سپس مایه کوکو را به‌صورت یک‌جا یا یکی یکی در روغن بیندازید و روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید. پس از چند دقیقه و برشته شدن کوکو، آن را برگردانید و طرف دیگر آن را نیز سرخ کنید. آش ترش شمالی یا گیلانی و به‌قول خود گیلانی‌ها «تورشه آش»، یک آش بسیار لذیذ و مقوی است.