دسته‌ها
اخبار

لیست غذا های سنتی ایرانی؛ 9 غذای سنتی ایرانی لذیذ مجله اسنپ اکسپرس-غذای رژیمی

در کنار آن اناردون و پیاز داغ و رب انار را هم سرخ می‌کنند. حالا وقتش است که این مواد را با هم ترکیب کنیم و بپزیم. اگر دوست ندارید خورشت ناردون شما خیلی ترش شود، می‌توانید از کمی شکر برای شیرین‌تر شدن آن کمک بگیرید.

سپس در ظرفی آرد را با آب مخلوط کرده و به مواد اضافه می کنیم و بعد مقدری آب را به ترکیب اضافه می کنیم. درضمن در مطلبی جدا غذای مجلسی را برای شما لیست کردیم که میتوانید برای انواع مهمانی و دورهمی ها درست کنید. دوستان گرامی این مطلب به مرور کامل تر می شود و غذاهای جدید به این لیست افزوده خواهد شد.

  • نامگذاری این غذا هم به این دلیل است که ابتدا سر ماهی را می‌زنند تا فقط گوشت آن باقی بماند.
  • کله جوش که با نام کال جوش هم شناخته می شود یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه کشورمان است که در شهرهای مختلف با ترکیبات و رسپی های متنوعی پخته می شود.
  • شاید شما نیز با نشستن روی تخت‌های سنتی در رستوران راحت نباشید و حتی شاید میانه شما با فضای خیلی سنتی نیز خوب نباشد.
  • از آنجایی که این غذای محلی شیرازی حاوی به است، طعمی شیرین یا ترش شیرین دارد.

ماهی را تمیز کنید و قبل از شستن، به آن مقداری نمک و زردچوبه بزنید و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه ماهی را بشویید و به‌صورت فیله‌ای خرد کنید. پیازهای خرد شده را در یک تابه سرخ کنید تا نرم و سبک شوند. سپس فلفل دلمه‌ای خرد شده را به پیازها بیفزایید و آن‌ها را نیز تفت دهید. در ادامه فیله‌های ماهی را در روغن بریزید و کمی سرخ کنید.

یخنی لوبیا

پس از حدود یک ساعت، کشک را در خورش بریزید و صبر کنید تا گردو به روغن بیفتد و گوشت مرغ کاملا بپزد و ریش ریش شود. خورش فسنجان و کشک را در ظرف سرو بکشید و همراه با برنج سرو کنید. گوشت استفاده شده در خورش خلال، گوشت گوسفند یا گوساله است؛ اما در برخی از طرز تهیه‌ها از گوشت سفید مانند گوشت مرغ یا بوقلمون نیز برای تهیه این خورش استفاده می‌شود.

قیمه نثار به طور کلی با برنج، گوشت، خلال بادام، پسته و پیاز داغ طبخ می‌شود. البته در بسیاری از دستور‌های پخت این غذا به استفاده از پوست پرتقال، هویج و سایر مخلفات هم اشاره شده است. در خود شهر قزوین ادویه‌ای با نام قیمه نثار وجود دارد که به طور تخصصی تهیه می‌شود و با اضافه کردن آن به غذا می‌توان طعم بی‌نظیرش را چشید. سپس آن را به مکعب‌های کوچک برش بزنید و با خرماها در یک قابلمه آب بریزید. عنکاس‌ها را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید تا نرم و خوش‌رنگ شوند. پیازهای خلالی خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.

بهترین غذاهای ایرانی و غذاهای استان البرز یا همون کرج

قلیه ماهی یکی از غذاهای معروف استان بوشهر هستش که همه آن را به عنوان یکی از لذیذترین خورشت های جنوب کشورمان می‌شناسند. این خورشت را با ماهی‌های جنوبی، سبزی معطر و تمبر هندی می‌پزند. در اصل قلیه ماهی باید ترکیبی از دو طعم ترشی و تندی را همزمان داشته باشد. اما هر خانواده‌ای بر اساس ذائقه خودش، این غذا را با ترشی و تندی دلخواهش می‌پزد.

تمامی کباب ها را در انتها با لیموی تازه سرو میکنند و یا برنج و نان میل می کتتد. نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزئین کرده و آن را نوش جان کنید. برخی افراد نصف پیمانه سبزی ماهی نیز به این خوراک اضافه می‌کنند. شما می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی نیز برای خوش‌رنگ کردن پلو عربی استفاده کنید.

این غذا از گردو، رب انار، گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده قلقلی شده درست می‌شود. یک غذای گرم مزاج است که در قسمت‌های مختلف ایران با طعم‌های متفاوت میل می‌شود. در جایی ملس، در جایی شیرین و برخی هم ترش آن را میل می‌کنند. شما کدام طعم را بیشتر می‌پسندید؟ همان را برای میهمان خارجی‌تان آماده کنید. در کنار رود زاینده رود که قدم بر می‌دارید، پس از تماشای مکان‌های دیدنی این شهر زیبا، بوی بریانی مست‌تان می‌کند.

طرز تهیه چلو ماهیچه ویژه

در این مطلب سعی کردیم لیست غذاهای ایرانی سنتی و محلی استان های مختلف را معرفی کنیم تا با نام و طرز تهیه برخی از آنها آشنا شوید. امیدواریم تلاش ما مورد استفاده و توجه شما عزیزان قرار گیرد. در میان فهرست غذاهای ایرانی خوشمزه، «آبگوشت گندم» متعلق به اصفهان و شهرهای کردزبان است. در طرز تهیه آبگوشت گندم از نخود یا لوبیا به همراه گوشت قرمز و گندم استفاده می‌شود.

یک غذای خوشمزه ایرانی و در عین حال مقوی و ساده، «آبگوشت شله بریون» است. در طرز تهیه شله بریون که اصالتش به اصفهان می‌رسد از زیره، برنج و گوشت استفاده می‌شود. بنابراین این غذای ایرانی خوشمزه هم می‌تواند یک خورش ایرانی باشد و هم جای خودش را در میان لیست انواع غذای ایرانی با برنج باز کند. شاید در لیست غذاهای ایرانی سنتی، «کشک بادمجان» برایتان شناخته شده‌تر باشد ولی لرستانی‌ها، یک آبگوشت خوشمزه دارند که با کشک و بادمجان درست می‌شود. طرز تهیه آبگوشت کشک بادمجان در عین شباهت زیاد به کشک بادمجان، تفاوت‌های زیادی هم با آن دارد.