دسته‌ها
اخبار

لیست آموزش طرز تهیه غذاهای اصیل ایرانی برای شام و ناهار

اگر به موضوع دسرهای ایرانی علاقمند شده‌اید، در مقاله معرفی دسرهای ایرانی در این باره بیشتر بخوانید. برای آشنایی در ادامه به فهرست جامع انواع غذاهای ایرانی پرداخته‌ایم. یکی از خوشمزه‌­ترین و معروف‌­ترین دسرهای ایرانی زولبیا و بامیه است.

  • در برخی از طرز تهیه‌ها لپه حذف می‌شود و به‌جای آن از کشمش و سیب‌زمینی استفاده می‌شود.
  • ۳ است که فعالیت‌های آنتی اکسیدانی دارد و به تنظیم قند خون و تولید انرژی کمک زیادی می‌کند.
  • در این میان، ماهی شکم‌پر که از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی در خطه شمال و البته جنوب کشور به شمار می‌رود هم تنوع بالایی در محتویات دارد.
  • ترکیبی از آلو و به، به همراه شکر و آبلیمو و مغز ران و لپه، ادویه بوده و در آخر به رنگ گل‌بهی خوش‌رنگی در می‌آید.
  • اگر برای ناهار باقلاقاتق را انتخاب کردید، آن را با ترشی و زیتون میل کنید.

استامبولی پلو در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود و مورد پسند همه‌ی ذائقه‌های غذایی است. در سال 1392 تعدادی از باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در گورهای کشف شده در محوطه باستانی چلو در استان خراسان شمالی، ظروف سفالی یافتند که در آن بقایای کله و پاچه دیده می‌شد. به گفته کارشناسان، در کنار برخی اجساد، ظرفی به شکل کاسه گذاشته شده است که در آن بقایای سر گوسفند و چهار پاچه قابل رویت است. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالا کله پاچه غذای محبوب آن­ها بوده که پس از مرگ به آن­ها هدیه شده است. جالب است بدانید فسنجان با مواد دیگری هم پخته می‌شد و شاید یکی از دلایل آن این باشد که گردوی اعلا و رب انار تازه که از اصلی ترین مواد فسنجان هستند، در همه فصول سال در دسترس‌شان نبود. تهچین یکی دیگر از غذاهای معروف، اصیل و محبوب ایرانی است.

چراکه از انواع سبزی های معطر ماننند شنبلیله و گشنیز برای طعم دار کردن آن استفاده می شود. و ماهی مورد استفاده نیز اغلب ماهی صبور می باشد و البته چاشنی اصلی آن هم تمر هندی است. مواد مختلف را درون شکم ماهی پاک شده ریخته و آن را در فر می پزند. این غذا به قدری عطر خوبی دارد که حتی افراد فراری از بوی ماهی هم با امتحان آن نظرشان را تغییر می دهند. جالب است بدانید به میمنت وجود چنین غذای خوشمزه ای در فرهنگ ما یک روز ویژه را با این نام نامگداری کرده اند.

طرز تهیه دلمه با برنج گل کلم

برخی افراد علاوه بر نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز در خورش، مقدار کمی تخم شنبلیله هم می‌ریزند؛ اما مراقب باشید که در مصرف این ادویه زیاده‌روی نکنید تا خورش شما تلخ نشود. شما همچنین می‌توانید مقدار کمی سبزی شنبلیله خشک را جداگانه کمی تفت دهید و در پایان پخت در خورش بریزید تا طعم بی٬نظیری به آن بدهد و باعث به روغن افتادن خورش شود. برای اینکه گمنه بوشهری شما شفته نشود و به اصطلاح دان دربیاید، کمی میزان آب یا آب مرغ آن را از مقدار گفته شده در دستور پخت بیشتر کنید. سپس در محله پخت غذا، پس از جذب آب یا آب مرغ، شعله گاز را خاموش کنید و درب قابلمه را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ببندید. در ادامه، قابلمه را دوباره روی شعله بگذارید و اجازه دهید تا دم بکشد.

خورش عدس طالقان (مرجو خورش)

برای رفع نفخ نخود می‌توانید نخودها را چند بار بجوشانید و آب نخود پخته را دور بریزید. دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد. شما می‌توانید در ۱۰ دقیقه آخر پخت، یک یا دو عدد هل را به خورش اضافه کنید تا عطر بهتری به غذا بدهد. برخی افراد در انتهای پخت، مقدار بسیاری پیاز داغ در خورش می‌ریزند تا طعم خورش را بهتر کنند. در طبخ خورش قیمه زعفرانی مجلسی از لیمو عمانی رنگ روشن استفاده کنید تا خورش شما ظاهر بهتری پیدا کند. در برخی طرز تهیه‌ها به‌جای پیاز از سیر استفاده می‌شود.

این غذا در بازه‌ی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای آماده می‌شود. قورمه سبزی یکی از محبوب ترین و خوش مزه ترین خورشت های ایرانی است که از لوبیا, سبزی مخصوص, لیمو عمانی و گوشت بره تهیه می شود. اگر فردی کم خون هستید، گوشت مورد استفاده در این غذا می‌تواند از مهم‌ترین منابع آهن برای شما باشد. اگر این غذا را همراه مرکباتی مثل پرتقال نوش جان کنید، آهن بیشتری را جذب خواهید کرد. علاوه بر این، توصیه ما این است که در زمان سرو این غذا، در کنار سبزی خوردن از هویج، فلفل دلمه‌ای رنگی و… نیز استفاده کنید تا میزان جذب آهن در بدن خود را افزایش دهید. در نهایت هم باید بگوییم اگر فشار خونتان بالاست، بهتر است نمک موجود در غذا را کاهش دهید و از رب گوجه فرنگی استفاده نکنید.

کباب تابه‌ای، نوعی خوراک است که به طور کلی مواد مورد نیاز آن شامل گوشت گوسفندی چرخ کرده، پیاز، گوجه فرنگی، نمک و البته سماق می‌شود. در روش‌های مختلف طبخ این غذا از تخم مرغ، پودر نان، فلفل دلمه‌ای، ماست و… نیز استفاده می‌شود. سیستان و بلوچستانی‌ها معمولاً در کنار این غذا از سالاد یا سبزی خوردن نیز استفاده می‌کنند. برای بهتر شدن طعم این غذا می‌توان به جای رب گوجه فرنگی از خود گوجه فرنگی به شکل رنده شده استفاده کرد.

کرمانشاهی برای طرز تهیه خورش خلال حسابی سلیقه به‌ خرج می‌دهند و با تکه‌‌های گوشت گوسفندی، خلال بادام، زرشک و گلاب این خورش ایرانی خوشمزه را درست می‌کنند. حالا که فصل زمستان فرا رسیده است، فرصت تهیه انواع غذاهای ایرانی زمستانی را از دست ندهید. طرز تهیه خورش لبو بسیار ساده است و معمولا به خاطر رنگ جذابش، طرفداران زیادی هم دارد.

پاچه پلو شیرازی

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای اصفهان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای شیراز و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. این غذای خوشمزه در مناطق مختلف ایران با روش‏های متفاوتی طبخ می‏شود. برای مثال آن را با گوشت اردک و غاز هم تهیه می‏کنند اما ته چین با گوشت مرغ محبوبیت بیشتری دارد. جالب است بدانید که در خارج از کشور ته چین را به دلیل ظاهر شیک و زیبایش کیک ایرانی می‏نامند.