دسته‌ها
اخبار

لیست آموزش طرز تهیه انواع غذاهای شمالی برای شام و ناهار-غذای رژیمی

بد نیست بدانید در میان انواع خورش ترش تره شمالی، خورش ترش تره شرق گیلان، ترش تره تالش و ترش تره انزلی بسیار مشهور هستند. در واقع ترش تره شرق گیلان یا منطقه رودسر با مرغ طبخ می‌ شود. برای خواندن مراحلطرز تهیه خورش انار مسما گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید. برای مطالعه جزییات وطرز تهیه خورش ترش واشو آشنایی به ترکیب سبزی این خورش روی لینک مطلب کلیک کنید. در گیلان و بسیاری از کشور های آسیایی هم به وفور از آن برای تهیه غذا های متنوع استفاده می‌ شود. سیرابیج یا سیرواویج گیلانی که به آن «سیراویج» هم گفته می‌ شود، یک غذای ساده و در عین حال مفید و کامل است که معمولا در کنار غذاهای دیگر برای ناهار یا برای شام استفاده می‌ شود.

غذای شمالی به عنوان یکی از نمادهای این منطقه است که فرهنگ هر قسمت از شمال ایران را به خوبی نشان می‌دهد. شما چه غذاهای دیگری از این استان زیبا و به یادماندنی می‌‌شناسید که تجربه کرده و یا دوست دارید آن را امتحان کنید؟ برایمان بنویسید. قلیه‌ماهی هم در شمال پخته می‌شود و هم جنوب اما نسخه شمالی و جنوبی با هم تفاوت‌هایی دارد. در واقع، اگر این غذا را در شمال بخورید و بعد در جنوب هم امتحانش کنید، متوجه نمی‌شوید که نام هر دو قلیه‌ماهی است.

  • مشتریان ثابت و قدیمی رستوران امیر طوبایی نظرات مختلفی را در خصوص رستوران داده اند و برخی راضی و برخی ناراضی هستند.
  • کدو سبز، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیر، تخم مرغ و ادویه مواد به کار رفته در این غذای مازندرانی هستند.
  • در مجموع خوشبین با اختلاف از همه رستوران‌های رشتی تهران جلوتر است و اگر ایرادی هم به آن وارد باشد معمولا از طرف کسانی است که یا تحمل شلوغی را ندارند و یا می‌خواهند در فضایی لوکس و با آرامش غذایشان را نوش جان کنند.
  • رستوران خاور خانمتقریبا همه رستوران های گیلان که معرفی کردیم، غذاهای سنتی درجه یکی تحویل مشتری می‌دهند اما اگر می‌خواهید دستپخت خوشمزه و ناب یک خانم هنرمند گیلانی را بچشید، باید به رستوران خاور خانم در سرولات چابکسر بروید.
  • گاهی اوقات نیز به جای مرغ از اردک، خروس، غاز یا بلدرچین برای تهیه خورشت ناردون استفاده می‌کنند.

بعضی از غذاهای قبرس شمالی که در رستوران ها سرو می شوند قدمت بسیار طولانی دارند. برای مثال قدمت استیفادو به زمان حکومت عثمانی‌ها و پادشاهی قسطنطنیه باز می‌گردد. این غذا نیز ریشه یونانی دارد و مردم کشور قبرس شمالی در مراسم آیینی و در مراسم سنتی خود، حتماً این غذا را سرو خواهند کرد. اگر با طعم پیاز در غذا مشکلی ندارید پیشنهاد ما این است که حتماً یکبار استیفادو را تجربه کنید چون در این غذا از پیاز‌های بسیار کوچک در کنار گوشت استفاده می‌شود که باعث خوش طعم شدن آن می‌گردد.

غذای خوشمزه شمال ایران

روی گردن گاو نر یا همان گاومیش، یک برآمدگی وجود دارد که به آن کول یا دوش می‌گویند. دوش گاو‌های جوان فقط تازه هستند و دوش گاو‌های پیر سفت می‌شوند. یکی از غذاهای اصیل گیلان است و کمتر کسی است که این غذای محلی را نشناسد. این غذا با بافت نرم و غلیظش، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی است که در تهیه آن از باقلای رشتی، شوید، سیر و تخم‌مرغ استفاده می‌شود. شمالی‌ها برای تهیه قلیه‌ماهی از ماهی سفید یا کفال بدون پوست و استخوان استفاده می‌کنند.

این غذای لذیذ با استفاده از ادویه‌های مختلف، پیاز، شکر و لیموترش مزه دار می‌شود. در رستوران های محلی چالوس و مازندران می‌توانید این آش بی نظیر را سفارش داده و یک سفر دلچسب را تجربه کنید. قلعه گردن یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تنکابن به شمار میرود. جایی که در ارتفاعات تنکابن واقع شده پس هوایی بسیار دوست داشتنی و دلنشین دارد و طبیعتی بسیار بکر و دست نخورده که برای طبیعت گردی و لذت بردن از آرامشش منطقه ای بی نظیر خواهد بود.

#15 رستوران زیر آسمان شهر

رستوران خوش‌بین از قدیمی‌ترین رستوران‌های شمالی تهران است که در خیابان سعدی واقع‌شده است. رستوران خوش‌بین بااینکه فضایی بسیار کوچک دارد اما شمارا بسیار یاد حال و هوای شمال می‌اندازد. رستوران گیلار در محله نیاوران از رستوران‌های با سابقه در ارائه غذاهای محلی شمالی است. طراحی داخلی آن به سبک خانه‌های ماسوله است و وقتی وارد می‌شوید حس و حال خوب خانه‌های سنتی شمالی به شما منتقل می‌شود. این جذابیت بصری بر سر میزها و سرو غذا در ظروف سفالی هم وجود دارد و در نهایت به طعم خوب‌ غذاها خاتمه پیدا می‌کند.

ماهی مرکب را به قطعات کوچکی تقسیم می‌کنند، با ادویه می‌پزند و با سیب‌زمینی سرخ‌کرده نوش‌جان می‌کنند. ماهی مرکب صادراتی است و برای تهیه آن باید کمی در بازار جست‌وجو کنید و آن را سفارش بدهید. دمی لخلاخ هم بوی خوش و اشتهابرانگیزش را مدیون وجود سیر، پیاز و ادویه‌های مخصوص جنوبی است که در کره سرخ می‌شوند. این‌ها در کنار ماهی‌هایی مانند سرخو وعده غذایی مقوی و خوش‌طعمی می‌سازند.

باز هم یک کافه رستوران خوب در منطقه قلعه گردن تنکابن که نسبت به رقیب های خود از کلی مزیت برخوردار است. معدود شهر هایی در استان مازندران هست که مملو از کافه های دوست داشتنی باشند مانند متل قو و یکی از این شهر ها هم تنکابن می باشد. در جای جای تنکابن تا دلتان بخواد کافه میبینم از کافه های ساحلی تا کافه هایی که محیطی خاص و بی نظیر دارند. کافه ای که با صبحانه های معروفش میشناسیم و خیلی ها بر این باورند بهترین صبحانه در تنکابن را فقط در کافه دا پیدا خواهید کرد. رستوران امیر طوبایی دقیقاً از همان رستوران های خوب تنکابن است که محیطش ساده می باشد اما دکوراسیون شکیلی دارد و چندان هم بی روح نیست. استفاده از نورپردازی مناسب و میز و صندلی چوبی تم قابل قبولی را به محیط رستوران بخشیده است.

مواد شما اگر اضافه بود می توانید در گوجه نیز آن ها را بریزید و گوجه شکم پر را در کنار غذایتان سرو کنید. شمالی‌ها به‌ویژه در استان مازندران، ماهی‌های شکم‌پر خود را از نوع قزل‌آلا انتخاب می‌کنند. آنها با اضافه‌کردن رب انار، پیاز، سیر و سبزیجات معطری مانند گشنیز و شنبلیله، غذایی آماده می‌کنند که همه را راضی نگه می‌دارد. حتی اگر ماهی دوست نداشته باشید هم نمی‌توانید از عطر و طعم خوش ماهی‌های شکم‌پر مازندرانی بگذرید.

غذاهای جنوبی هم خوشمزه هستند و هم با رژیم‌های سالم‌خوری منافاتی ندارند. بااین‌حال همگی بر این واقعیت اعتراف می‌کنند که میرزاقاسمی شمالی حرف دیگری برای گفتن دارد و طعم آن قابل مقایسه با سایر میرزاقاسمی‌ها نیست. در تهیه این غذا از بادمجان کبابی، سیر، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود که انتخاب بسیار خوبی برای کسانی است که محدودیت در مصرف گوشت دارند. غذایی که به فسنجان شباهت دارد با این تفاوت که در آن از سبزی و آب انار نیز استفاده می‌شود. گوشت چرخ شده، سبزیجاتی مانند تره، جعفری، گشنیز، نعنا، اسفناج، گلپر و شنبلیله و همچنین آب انار، گردو و پیاز رنده شده، رب انار و ادویه جات موادی هستند که در تهیه این غذای فوق العاده، به کار برده می‌شوند. غذایی که دیگر منحصر به شمال نبوده و از مهمترین غذاهای ملی محسوب می‌شود.