دسته‌ها
اخبار

غذاهای محلی مازندران: خورش و برنج و .. با طرز تهیه همه غذاها مجله علی بابا-غذای رژیمی

برخی می گویند بهترین کته کبابی تنکابن و برخی هم می گویند بهترین نیست اما از کته کبابی های خوب تنکابن، کته کبابی شهرک است. جایی که از شلوغی کم نظیرش می توان پی برد که غذا های خوبی را سرو می کند و در کنار قیمت و خدمات مطلوب توانسته نه تنها خود را بین رستوران های خوب تنکابن قرار دهد بلکه همیشه هم شلوغ باشد. بین رستوران های خوب تنکابن هم کلی رستوران هست که شاید محیطی ساده داشته باشند اما غذاهایش حرف ندارند و خوشمزه تر از آن البته با قیمتی معقول در هیچ جای دیگر پیدا نمی کنید. بین این نوع از رستوران ها در تنکابن می خواهیم رستوران معروف امیر طوبایی را معرفی کنیم.

  • همچنین ما پیشنهاد می کنیم اگر چند نفره میخواهید به رستوران مراجعه کنید، دیس مخصوص ماسا را از دست ندهید چون علاوه بر خوشمزه و متنوع بودنش، به صرفه تر هم می باشد.
  • خوشبین فقط برای ناهار باز است و در محدوده طرح ترافیک هم قرار دارد که باعث می‌شود در روز‌های تعطیل صف بیشتری را تحمل کنید.
  • مواد تشکیل‌دهنده این غذای مازندرانی شامل گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی‌های محلی، ادویه‌های مختلف و آب است، اما می‌توانید در صورت تمایل به آن هویج هم اضافه کنید.
  • اگر گیاهخوار هستید و در عین حال وقت کمی هم برای پخت غذا در اختیار دارد، کدو بره مازندران می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

ضمن اینکه مانند برخی از غذاهای شمالی که بوسیله انار یا مشتقات آن درست می‌شوند، این غذا را نیز می‌توان بصورت ترش و یا با اضافه کردن شکر، بصورت شیرین سرو کرد. آش‌های خطه مازندران تمامی ندارد و هر کدام در نوع خود دارای طعمی بی‌نظیر و فوق‌العاده هستند. همانطور که از نام این غذا مشخص است، ترش ترشو دارای طعمی ترش و متفاوت بوده که باید حتما آن را امتحان کنید. برای طبخ این آش از مواد غذایی جعفری، گشنیز، تره، چغندر، کدو حلوایی، پیاز، سیر، سیب‌زمینی، دانه انار، رب انار ترش، برنج، روغن و نمک استفاده می‌شود.

با کلی گشت و گذار در این منطقه به رستوران زیر آسمان شهر رسیدیم که طبق گفته گردشگران و رستوران گرد ها از رستوران های خوب قلعه گردن است. اگر روزی تصمیم گرفتید بین رستوران های خوب تنکابن تجربه رستوران سه کاج را داشته باشید، در این رستوران فقط غذای ایرانی و محلی را می توانید سفارش دهید. در منوی رستوران با پیش غذا ها شروع می کنیم که به غیر از کلی ماست از ماست کوزه ای تا ماست خیار و حتی ماست های شرکتی، سیر ترشی، ترشیجات، باقالی خام، کره محلی و سالاد های شیرازی و فصل، اشپل هم سرو می شود. اصولاً اشپل را در رستوران های گیلانی و تمامی رستوران های خوب رشت ارائه می دهند ولی پیش غذایی است که خیلی ها دوستش دارند و هم خالی میل می کنند و هم با غذا بخصوص اگر غذایشان کباب باشد. این رستوران یکی از متنوع ترین منوهای غذایی و کافه ای را دارد و هر ذائقه و سلیقه ای را شامل می شود. منوی فست فودی رستوران انواع پیتزاها، ساندویچ ها و همبرگرها را در خود جای داده و در منوی غذاهای ایرانی هم انواع کباب ها، شیشلیک ها، جوجه ها و غیره مشاهده می شود و در کنار آن ها هم غذاهای محلی قرار دارند.

سپس ترکیب سیر و سبزی را به برنج اضافه کرده و زمانی که آب خورشت کمی تبخیر شد، رب نارنج را نیز به آن می‌افزایند. در ظرفی دیگر سیر را کمی تفت داده، تخم‌مرغ را به همراه ادویه‌جات اضافه می‌کنند و در انتها در خورشت می‌ریزند. سبزیجات مورد استفاده در این غذا ترکیبی از خالواش، اسفناج، گشنیز، جعفری، نعناع و شوید می‌باشد.

برای رفاه حال مشتریان خود رستوران ماهی ماهی پارکینگ اختصاصی دارد. حال که به تنوع بی‌نظیر غذاهای محلی گیلان پی‌بردید، حتما در سفر خود به پایتخت خلاق غذا سری بزنید و طعم‌های بی‌نظیر غذاهای سنتی گیلان را بچشید. غذاهای محلی گیلان به قدری خوشمزه و کم‌نظیر هستند که اگر تنها یک بار امتحان شوند طعم آن در روح و جان شما باقی می‌ماند و هر چند وقت یک بار هوس می‌کنید تا با سفر دوباره به گیلان باز هم از غذاهای به یاد ماندنی‌اش امتحان کنید. به همین دلیل پس از طبیعت سرسبز و بکر و آب و هوای عالی گیلان، غذاهای محلی این استان به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر قلمداد می‌شود.

رستوران خوش‌بین

این خورشت خوشمزه معمولا به همراه برنج خوش عطر شمالی سرو می شود. در منوی رستوران ستاره سو تنکابن هم غذاهای ایرانی و محلی مشاهده می شود و هم انواع نوشیدنی های سرد و گرم به همراه دسرهای لذیذ و تازه. برادران روحی ماسولهدر شهر زیبای ماسوله، هیچ غذایی به اندازه غذاهای سنتی گیلان نمی‌چسبد. یکی از بهترین رستوران‌ها برای خوردن غذاهای خوشمزه گیلانی در ماسوله، رستوران برادران روحی است. این رستوران که در بخش پر رفت و آمد و مرکز شهر، کنار مسجد ماسوله قرار دارد، با منظره‌ای رو به زیبایی‌ها و سرسبزی‌های ماسوله، با فضایی سنتی و نیمکت‌های چوبی از شما پذیرایی می‌کند. انواع غذاهای سنتی گیلکی و غذهای رسمی ایرانی را با طعمی ناب در این رستوران زیبا نوش جان کنید.

انواع دسرهای سنتی و خوش طعم گیلانی

حتما این غذا را در برنامه غذایی خود قرار داده و از طعم آن لذت ببرید. در فهرست غذاهای محلی مازندران نمی‌توان از مرغ شکم پر آن گذشت. این غذا بسیار خوش‌طعم بوده و از طرفداران زیادی برخوردار است. ترکیبات به کار رفته در این غذا شامل مرغ، گردو، آلو، قیسی، زعفران، زرشک، آب لیمو یا آب نارنج، پیاز سرخ شده، شکر، نمک، فلفل و سبزی‌های همانند جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون هستند. وجود این سبزی‌ها در مرغ شکم پر طعم فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده و بیش از پیش بر محبوبیت این غذا اضافه می‌کند. یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران که از شهرت خاصی در میان اهالی این منطقه برخوردار بوده و بسیار دلچسب است را می‌توان آش کدو معرفی کرد.

برای تهیه این غذای مازندرانی باید کدو سبز، جعفری، تخم‌مرغ، سیر، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، روغن و ادویه‌های مورد نیاز را با هم ترکیب کرده و پس از پخت، صرف کنید. غذاهای محلی مازندران در نوع خود بی‌نظیرند و تعریف از آن‌ها تمامی ندارد. اسفناج مرجی که یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران به شمار می‌رود، علاوه بر داشتن طعم بی‌نظیر، خاصیت درمانی هم دارد. اسفناج، عدس، سیر و انار ترش جزء مواد اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد. این غذا به دلیل داشتن اسفناج و عدس، سرشار از آهن بوده و مصرف آن برای کسانی که دچار فقر آهن هستند، بسیار مفید هستند.

اگر از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی می شوید چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی اولین طعمی است که احساس می کنید. برای درست کردن ناز خاتون از بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک و رب انار استفاده می شود. تهیه ی این ترشی خیلی آسان است و تنها چیزی که شاید کمی زمانبر باشد کبابی گردن بادمجان هاست.