دسته‌ها
اخبار

غذاهای محلی مازندران: خورش و برنج و .. با طرز تهیه همه غذاها مجله علی بابا-غذای رژیمی

اگر به شمال ایران سفر کردید، حتما خورشت مرغ ترش را به همراه برنج خوش‌عطر شمالی امتحان کنید. این غذا از ترکیب مرغ، سبزیجات معطر، گردو، رب انار، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. سبزیجات این غذا شامل گشنیز، جعفری، برگ سیر و سبزیجات محلی مازندران مانند زلنگ، اناریجه و اوجی می‌باشد. برای درست کردن مرغ ترش، ابتدا مرغ را با ادویه‌جات طعم‌دار کرده و سرخ می‌کنند.

رستوران دهکده کمی جلوتر از این آبشار قرار دارد و بطور کلی هم فاصله رستوران تا قلعه گردن نزدیک به 500 متر می باشد. برای دسترسی به رستوران تهران تنکابن باید به میدان آزادی مراجعه کنید. برای دسرتسی به میدان آزادی هم کافیست در غرب تنکابن وارد بلوار شیرودی شوید تا در انتهای بلوار به میدان آزادی برسید. همچنین پیشنهاد می کنیم در ضلع شمالی میدان آزادی هم وارد خیابان کریم آباد شوید تا در انتهای خیابان، نگاهی هم به پارک ساحلی کرمی آباد بیاندازید که از جمله محبوب ترین جاهای دیدنی و تفریحی تنکابن به حساب می آید. رستوران و سفره خانه سنتی عمارت پارسی در خیابان انقلاب تنکابن قرار دارد و خیابان انقلاب از روستای خرم آباد تا مرکز شهر تنکابن ادامه دارد.

کافه دا تنکابن از کافه های خاص و دوست داشتنی شهر است و برای قرار های دو نفره جایی خاطره انگیز به شمار می رود. همچنین برای اینکه محیط جذاب تر هم شود، کافه دا از میز و صندلی های چوبی استفاده کرده و ظرفیت آن ها معمولاً بین 2 تا 6 نفر است و می توانید از قبل هم رزرو کنید تا با خیال راحت به کافه مراجعه کنید. در بخش کافی شاپ کلی نوشیدنی گرم هست که پایه آن ها قهوه می باشد و در کنار آن ها، انواع چای و دمنوش هم در نوشیدنی های گرم منو مشاهده می شود. این شیرینی بیشتر در شهر رشت و از خمیر رشته، مغز گردو، هل وسایر ادویه جات و خاک قند درست می‌شود. اغلب رشته خوشکار را در ماه رمضان و سر سفره افطار میل می‌کنند. من یه رستوران گیلکی خیلی خیلی خوب‌ میشناسم‌ که یه‌ سر و گردن از این رستورانا بالاتره.

  • در تهیه این خورش بسیار لذیذ از گوشت مرغ یا مرغابی استفاده می شود؛ اما مرغابی رواج بیشتری در گیلان دارد.
  • شاید با شنیدن اسم این غذای گیلانی فکر کنید با نوعی کباب روبرو هستید.
  • در خیلی از غذاهای شمالی و مازندرانی از باقلای پلویی استفاده می شود که طعم بینظیری به غذا می دهد.
  • مرغ را باید داخل مواد تفت داده شده بچینید و اجازه دهید پخته شود.
  • برای درست کردن آن مواد به خوبی با هم ترکیب شده و روی حرارت زغال پخته می‌شود.

از محبوب‌ترین غذاهای ملس و دوست داشتنی که بوسیله گوشت مرغ پخته می‌شود و از دانه‌های انار، آلو، زعفران، پیاز، گردو و آب نارنج در طبخ آن استفاده می‌شود. ضمن اینکه اگر می‌توان از شکر برای ملس شدن آن استفاده کرد (درصورتی که دانه‌های انار ترش باشند). تنوع غذاها در استان مازندران بسیار بالا بوده و از طعم و عطر منحصر‌به‌فردی برخوردارند. ما در این مقاله به معرفی ۲۴ مورد از اصیل‌ترین و معروف‌ترین غذاهای محلی مازندران پرداختیم، اما بدون شک غذاهای دیگری هم در این منطقه تهیه می‌شود. در صورتی که غذاهای دیگری از استان مازندران می‌شناسید، لطفا آن را با ما و همه کاربران علی بابا به اشتراک بگذارید.

اکبر جوجه یکی از محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است که در اغلب رستوران‌های استان مازندران سرو می‌شود. این غذا در واقع نوعی پخت جوجه است که برای طعم‌دار کردن آن از یک سس مخصوص استفاده می‌شود. سس اکبر جوجه از ترکیب رب انار شیرین، لیموترش، زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل تهیه می‌شود. در میان غذاهای شمال ایران اسم میرزا قاسمی را زیاد شنیده اید.

رستوران خود را به سکوی پرتاب ببرید (۱۰ راهکار برای مالکین پر مشغله)

واویشکا با نام های جغور بغور و جزبز در تبریز هم شناخته می شود که می توان آن را با دل جگر مرغ، گوسفند و حتا روده و جگر سفید گوسفند هم تهیه کرد. پیاز، ادویه جات، رب، سیب زمینی و تخم مرغ از مواد تشکیل دهنده این غذا هستند. «اناربیج» یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی گیلانی است که قدمت آن به زمان مادربزرگ‌ها برمی‌گردد. این غذا به نوعی نسخه قدیمی‌تر خورش فسنجان محلی گیلانی و شمالی است که برخلاف خورش فسنجان در ترکیب خود، سبزی و سیر هم دارد.

آدرس رستوران سه کاج تنکابن

«خورش ترش تره» از جمله خوشمزه‌ترین غذا های خطه شمال ایران به خصوص گیلان و یک غذای ساده و بدون گوشت است. این خورش لذیذ و سالم را معمولا با حبوباتی مثل عدس یا با برنج و حتی آرد برنج درست می‌ کنند. خورش ترش واش یکی از غذاهای پرطرفدار برای بومیان و مسافران به شمال کشور است.

علاوه بر مرغ پخته، ماست چکیده، زعفران، آب لیمو، پیاز سرخ شده، تخم مرغ و ادویه جات عمومی و سبزیجات خشک و معطر بومی مناطق سرسبز گیلان نیز در طبخ آن به کار گرفته می‌شود. ضمن اینکه سس این کوکوی خوشمزه با ترکیبی شامل آرد، رب گوجه فرنگی، سس تند، کره، جعفری خورد شده، آب مرغ، زعفران و ادویه جات درست می‌شود. در این مطلب سعی می‌کنیم دهانتان را آب بیندازیم و به معرفی برخی از بهترین غذاهای شمالی بپردازیم. اگر بخواهیم به معنای اصلی قلیه پی ببریم در اصل به خورشی گفته می شود که در آن از گوشت استفاده می کنند اما قلیه ها انواع متفاوتی هم دارند که شاید معروف ترین آن ها قلیه ماهی جنوب باشد. گیلانی ها اما با هنر و ابتکار خود قلیه ای خوشمزه در سفره خود دارند که با مواد خوراکی موجود در محل زندگی شان کاملا هماهنگ است و اساس آن را سیر تازه تشکیل می دهد.

انواع غذا‌های ایرانی شامل فسنجون، کله پاچه و حتی اکبر جوجه در این رستوران سرو می‌شود. در واقع اگر به عنوان یک مسافر وارد کشور قبرس شمالی شدید و به دنبال یک رستوران بسیار عالی با غذا‌های ایرانی بودید، می‌توانید به این رستوران در محوطه دانشگاه مدیترانه شرقی وارد شوید. انواع خورشت، چلو کباب، جوجه و حتی ته چین نیز در داخل این رستوران سرو می‌شود.

استان مازندران را می‌توان یکی از استان‌های زیبا و خوش آب‌و‌هوای شمال کشور دانست که سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است. این استان علاوه بر آب‌و‌هوای پاک و طبیعت بکر از غذاهای خوش آب‌ورنگ و لذیذی هم برخوردار بوده که نمی‌توان به هیچ عنوان آن‌ها را از دست داد. غذاهای محلی مازندران از تنوع زیادی برخوردارند و طعم و مزه آن‌ها واقعا بی‌نظیر است، از این رو در ادامه شما را با معروف‌ترین غذاهای محلی مازندران آشنا خواهیم کرد. باقلا قاتق یا باقلا قاتوق از جمله غذاهای خوشمزه و خورشت رشتی است که اهالی گیلان و رشت تبحر خاصی در پخت آن دارند. یکخورشت ایرانیخوشمزه و مقوی که با کمترین و ساده‌ترین مواد پخته می‌شود و بسیار مقوی و سیر کننده است. به نظر می‌رسد میل کردن غذاهای ایرانی مثل باقلا خورشت برای افطار یا سحر ماه رمضان به خاطر میزان فراوان فیبر و پروتئین ساعات بیشتری شما را سیر و پر انرژی نگه دارد.