دسته‌ها
اخبار

غذاهای سنتی ایرانی ، بهترین غذاهای اصیل ایرانی جاذبه ها

آش دوغ یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه است که اصلیت آن مربوط به استان اردبیل است. در وهله‌ی اول، این خود ماهی است که خواص غذایی بسیار خوبی دارد. ماهی سرشار از موادی مغذی مثل پروتئین و ویتامین دی است و به علاوه می‌توان آن را بهترین و کامل‌ترین منبع برای اسید‌های چرب امگا ۳ دانست. هر کدام از انواع مختلف ماهی ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند. در این میان ماهی‌های چرب‌تر مثل ماهی‌های آزاد، ماهی قزل آلا، ساردین و… جزو سالم‌ترین انواع ماهی‌ها به شمار می‌روند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در تهیه ماهی شکم پر به سراغ این دسته از ماهی‌ها بروید.

  • قیمه بوشهری با چیزی که همیشه از قیمه در ذهنتان دارید تفاوت زیادی هم در ظاهر و هم در طعم دارد.
  • رشته‌پلو یكی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است كه بیش‌تر با گوشت پخته یا پیاز داغ و خرما و كشمش یا هر دو طبخ می‌شود.
  • یکی دیگر از غذاهای خوشمزه گیلانی که عطر و بویش، دل همه را می‌برد، خورشت سیر قلیه است.
  • از آنجا که در تهیه ته‌چین روغن بسیار کمی استفاده می‌شود، می‌توان این غذا را یکی از سالم‌ترین غذا‌ها و البته مناسب برای کسانی دانست که اضافه وزن دارند یا می‌خواهند وزن خودشان را کاهش دهند.

لپه‌ای را که از سه ساعت قبل خیسانده‌اید، همراه با دو پیمانه آب و قدری نمک بپزید. برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید و بعد آن را به روش آبکشی بپزید. فقط یادتان باشد، قبل از آبکشی برنج، رشته پلویی و لپه پخته را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه مواد دو تا سه دقیقه روی حرارت ماند، آن‌ها را آبکش کنید.

کدام یک از غذاهای سنتی ایرانی مقوی هستند؟

در آخر روی پلو را با مخلوط گوشت و پیاز داغ، کشمش و زرشک و برنج زعفرانی تزیین کنید. برای تهیه آش یارمه علاوه بر سبزی به بلغور گندم، نخود، لوبیا سفید، پیاز داغ، سیر داغ و آرد نیز نیاز دارید. آش یارمه معمولا با سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ تزئین شده و به‌همراه دوغ ترش محلی سرو می‌شود.

خورش قورمه سبزی از معروف‌ترین غذاهای سنتی ایرانی

در دوران مدرسه خیلی از زنگ تفریح‌ها را با خوردن سمبوسه‌ای که بوفه مدرسه آماده می‌کرد، سر می‌کردیم. و همچنین شما می توانید زماناقامت در اهوازدر یکی از ویلا های اهواز این غذای لذیذ را تجربه کنید. مگر میشود کسی از چلو کباب خوشش نیاید؟ بدون شک یکی از محبوب ترین غذاهای سنتی در میان مردم ایرانیان، چلوکباب است.

مرصع پلو در واقع نوعی برنج است که آجیل و میوه‌­های مختلف مانند نگین روی آن می‌­درخشند. غذایی شیرین و خوش طعم است که با استفاده از انواع مغزها و میوه­‌های ایرانی مانند پسته، بادام، پوست پرتقال شیرین، زرشک، هویج و زعفران طبخ می­‌شود. آلبالو پلو شیراز همان غذایی است كه با استفاده از آلبالوهای ترش و آبدار تهیه شده و از محبوب‌ترین غذاها در فصل تابستان در میان اهالی شیراز به شمار می‌رود.

کباب برگ با برنج چلو سرو شده و گوجه کبابی، فلفل کبابی، سبزی ریحان و پیاز از ملزومات اصلی این غذاست و حتما باید به صورت دورچین سرو شوند. ممکن است در نگاه اول فکر کنید این غذا همان قیمه خودمان است و فرقی با آن ندارد. خورشت دوغ پای یا دوغ پی، یکی از غذاهای مشهور سیستان و بلوچستان است که به دلیل ظاهرش، خیلی‌ها آن را با قیمه اشتباه می‌گیرند. این غذای سنتی ایران بسیار خوشمزه و البته نسبتاً ترش است و به محض میل کردن آن متوجه طعم متفاوت و جدیدش خواهید شد. به نظر می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نکرده‌اند که این غذای خوشمزه را به منوی خود اضافه کنند.

خیابان عبید زاکانی در شهر قزوین از مراکز قدیمی و مشهور پخت و عرضه حلیم در استان قزوین است. بین غذاهای ایرانی برای یک مهمان ویژه، هیچ گزینه‌ای بهتر از خورشت فسنجان وجود ندارد، البته به شرطی که غذاهای شیرین و ملس را دوست داشته باشد. علت پیشی گرفتن کباب کوبیده از سایر کباب ها در محبوبیت میان ایرانی‌ها چرب و نرم بودن آن است. اینکه قلوه‌گاه گوسفندی که سهم دیگ آبگوشت است، چنین کباب دلچسبی شده، حاصل ذوق یک آشپز ایرانی بوده است. آش خشکبار، تله کنجی، تاماشی، آش هویج و جو، کوفته همدان و کباب سرداش از غذاهای پرطرفدار ایرانی استان همدان است. از دیگر غذاهای پرطرفدار ایرانی، کلم پلو شیرازی، کوفته شیرازی و قنبرپلو است.