دسته‌ها
اخبار

خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی کدامند؟ کجارو

جوجه ناردونی یا خورشت انار دانه اشاره کرد.«ناردون» به‌معنای «انار» است و همان طور که از نام خورش اناردون برمی‌آید، دانه انار خشک شده یا تازه، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است. این خورش، شباهت بسیاری به انار مسمای گیلانی دارد؛ غذایی که گیلانی‌ها برای رنگارنگ کردن سفره شب یلدای خود از آن استفاده می‌کنند. میرزاقاسمی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است که با گوجه‌فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه‌جات و تخم‌مرغ درست می‌شود. میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود. برنج، پیاز، سیب ‌زمینی، انواع گوشت (شتر، بره، گوسفند، گاو، مرغ و ماهی)، رب گوجه‌فرنگی، روغن و هویج از مواد تشکیل‌دهنده این پلوی سنتی با طعمی بی‌نهایت لذیذ هستند. چکدرمه تا حد بسیاری به استانبولی شباهت دارد و معمولا با مخلفات محلی مانند دوغ شتر، ماست و خیار یا ماست و بورانی سرو می‌شود.

  • گاهی از این غذا در گویش‌های عامیانه با نام قیمه نسا یاد می‌شود که به اشتباه جا افتاده است.
  • جالب است بدانید که در گذشته در مهمانی‌های مجلل و رسمی، شیرین پلو، اولین انتخاب و قیمه نثار، دومین انتخاب بود.
  • سبزیجات و صیفی جات رایج در غذاهای ایرانی شامل کدو تنبل، اسفناج، لوبیا رشته ای، نخود فرنگی، جعفری و هویج می‌شود.

شله از غذاهای آبکی و نوعی آش است که آن را با حبوبات، گوشت و ادویه فراوان می‌پزند. مشهدی‌ها روی شله خورشت قیمه هم می‌ریزند که باعث خوشمزه‌تر شدنش می‌شود. مرغ شکم پر یکی از اصیل‌ترین غذاهای مازندران است که خیلی هم اعیانی به شمار می‌رود.

طرز تهیه خورش چغرتمه (گیلان)

نصف مخلوط برنج را کف قابلمه بریزید و با پشت قاشق کف قابلمه فشار دهید. سپس مرغ‌هایی را که تفت داده‌اید به همراه زرشک روی برنج بریزید. در ادامه دوباره باقی مانده برنج را به درون قابلمه اضافه کنید. این غذای سنتی و محبوب ایرانی از ترکیب برخی حبوبات، سیب زمینی و گوشت تشکیل می‌شود. اگر کلسترول دارید می‌توانید برای پخت این غذا به سراغ روغن زیتون بروید و مواد اولیه را به مدت یک تا دو دقیقه به خوبی در آن تفت دهید.

غذاهای پرطرفدار محلی ایرانی

لوبیا قرمز، ماش، برنج، پیاز، دارچین و فلفل سیاه مواد مشترک بین این دو قلیه هستند. از دیگر غذاهای پرطرفدار خطه شمال می‌توانیم میرزا قاسمی را به شما معرفی کنیم. ترکیبی جادویی از بادمجان کبابی، گوجه، تخم مرغ و سیر میرزاقاسمی را می‌سازد.

از آنجا که آش مذکور شل است، آن را با نام «شولی» می‌شناسند. این غذا معولا گوشت كوبیده ندارد و مواد آن به‌همراه آب آن خورده می‌شود؛ اما می‌توان آن را شبیه آبگوشت ساده نیز سرو کرد. شما می‌توانید گوشت را به‌همراه پیاز، سبزی و لوبیا از ابتدا تفت دهید و سپس در زودپز بریزید. یک پیمانه آب در تابه بریزید و اجازه دهید تا به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید و درب تابه را ببندید تا خوراک برای ۱۵ دقیقه بپزد.

پس از یک ساعت، لیموعمانی‌ها را از خورش بیرون بیاورید و زعفران، نمک و دارچین را به خورش اضافه کنید. خورش قیمه را برای ۲۰ دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز بپزید. در انتها یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چای‌خوری گل محمدی را در قابلمه بریزید و پس از چند دقیقه، خورش قیمه را در ظرف سرو بکشید. خورش قیمه را با سیب‌زمینی سرخ کرده یا بادمجان سرخ کرده تزئین کنید و همراه با برنج زعفرانی به سر سفره بیاورید.

گوشت لوبیا یکی از معروف‌ترین غذاهای کاشان است و باید جزو گزینه‌های اولی باشد که در سفر به کاشان تست می‌کنید. سفر به کاشان، شهر گل و گلاب فقط با چشیدن غذاهای خوش طعم وعطرش تکمیل می‌شود. این خورش خوشمزه اکثرا همراه با سیب زمینی و بادمجان و برنج زعفرانی سرو می‌شود. اگر رد محبوب‌ترین غذاهای آذری را بگیرید حتما بین چند گزینه اول به دلمه می‌رسید و بعد از دلمه برگ مو، دلمه کلم سفید یکی از پرطرفدارترین آنهاست. سوتی پلو از ترکیب شیر، برنج، کره، سینه مرغ، پیاز، کشمش و خرما، زعفران وخلال تهیه می‌شود.

به نظر می‌رسد که دلیل اصلی نام‌گذاری این آبگوشت به نام مطنجنه، استفاده از گوشت گوسفند برای طبخ آن است و به احتمال زیاد، مقصود اصلی از مطنجنه، همان کلمه آبگوشت است. آبگوشت منتجنه در کرمان به‌دلیل عدم استفاده از رب گوجه‌فرنگی، سبز رنگ است و بهتر است که آن را در دیگ مسی درست کنید. در ادامه طرز تهیه آبگوشت منتجنه را در مجموعه غذاهای محلی کجارو بخوانید. آبگوشت بزقورمه آبدار است و با نان محلی سرو می‌شود؛ در حالی که خورش بز قورمه بسیار کم آب و غلیظ است و آن را با برنج کته می‌خورند.

دسر از کلمه فرانسوی dessert گرفته شده و به وعده‌­ای گفته می­‌شود که پس از غذای اصلی، صرف می­شود. ایرانی­ها تنوع زیادی از دسر دارند که از آن­ها به عنوان میان­‌وعده هم استفاده می­‌کنند. در ادامه به معرفی 10 دسر ایرانی و تاریخچه آن­ها می‌­پردازیم. شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که بیش از ۴۰۰ نوع آش در ایران وجود دارد؛ اما آش رشته مشهورترین و پرطرفدارترین آن‌ها است.