دسته‌ها
اخبار

ناهار چی بپزم؟ لیست و دستور پخت انواع غذاهای مناسب ناهار مجله اکالا-غذای رژیمی

هر دو نوع سبزی های تازه و خشک شده در فرهنگ غذایی ایرانی به چشم می‌خورد. به طور مثال در غذاهای سنتی شب سال نو ایرانی ها، سبزی پلو که با سبزی خشک شده پخته می‌شود، از آن جمله است. در کنار مواردی که بیان کردیم، بدون تردید بسیاری از گزینه ها نیز می توانند قرار گیرد. علاوه بر این گزینه ها جوجه ‌کباب، خورش قیمه، خورش بادمجان، لوبیا پلو، دلمه، کوفته تبریزی، آش رشته با حلیم نیز با توجه به نوع پختی که دارند می ‌توانند در این گزینه ها قرار گیرند. کوفته تبریزی جزء غذاهای محلی آذربایجان است و از محبوب ترین و لذیذترین غذاهای اصلی به حساب می آید . ممکن است اسم این غذای اصیل را با نام‌ هایی از قبیل کوفته آذری ، کوفته نخودچی و کوفته کله گنجش..

د این دلمه از گوشت چرخ کرده به همراه برنج و لپه استفاده می‌شود. البته می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از سینه مرغ استفاده کنید. در ابتدای کار برنج را شسته و در مقدار مناسبی آب آن را خیس می‌کنیم.

  • زرشک پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که از محبوبیت خاصی در میان ایرانیان برخوردار است.
  • باقالی پلو با عطر ملیحی از زعفران همراه است که البته پیش از سرو، بر روی آن نیز پلوی مزعفر اضافه می‌کنند.
  • با این کار طعم و بوی بسیار خوبی به میگوها خواهید داد.
  • همان طور که در چند خط بالا نوشتم، گوشت، از ترکیبات اصلی زرشک پلو است.

کرفس فواید زیادی برای بدن داشته و اگر طعم گیاه خام آن را دوست ندارید، می‌توانید از آن برای پخت خورشت کرفس استفاده کنید. طریقه پخت خورشت کرفس شباهت زیادی به قرمه سبزی دارد؛ با این تفاوت که در مرحله اول باید کرفس را به مواد اضافه نمایید. اگر غذاهایی با طعم‌های متفاوت را دوست دارید، جواهر پلو برای شما لذیذ خواهد بود. در تهیه این غذا از موادی مانند زعفران، زرشک، پوست پرتقال، هویج، خلال پسته و بادام طبخ می‌گردد. رشته پلو به نوعی غذای شهر بهشهر به شمار می‌رود اما در تمامی شهرهای ایران آن را می‌شناسند.

لوبیا پلو یکی دیگر از غذاهای ایرانی خوشمزه است که سرو آن آداب و رسوم خاصی دارد. معمولا با نان یا ته دیگ سیب زمینی، سالاد شیرازی، سبزی تازه و ماست تهیه و سرو می شود که ترکیبی بسیار لذیذ برای یک غذای دلپذیر است. لوبیا پلو ایرانی حاصل ترکیب خوش طعم لوبیا سبز، گوشت، پیاز، رب یا گوجه فرنگی و ادویه های مختلف است. آشپزان خبره ایرانی انواع دستور العملها را به کار می برند که یک دیزی ناب را تهیه کنند. دیزی ناب و سنتی در ظروف مخصوص پخت دیزی به عمل می آیند و در کاسه سرو می شود. همانطور که می دانید آبگوشت به دو دسته آب و گوشت کوبیده تقسیم می شود که گوشت کوبیده همان مخلفات غذاست که با گوشت کوب له می شوند و در نهایت آن را با نان میل می کنند.

طرز تهیه شامی مراغه ای

پرورش دام با تغذیه طبیعی به طرز شگفت آوری طعم گوشت را دلچسب می‌کند. یکی از غذاهای بسیار معروف و پر کالری کرمانشاه دنده کباب است که غذایی اعیانی و بسیار خوشمزه به حساب می آید و در ابتدای لیست بهترین غذاهای ایرانی است. طبخ این کباب بنا به سلیقه مسافران متفاوت است برخی بصورت گریل و برخی بر روی منقل آن را میل می‌کنند که البته هر چه حرارت آن ملایم تر و زمان آن بیشتر باشد آنرا لذیذ تر خواهد کرد. دنده کباب که از غذاهای سنتی کرمانشاه به حساب می آید با دنده گوسفند بوده و ظاهر آن نیز نشان دهنده این است که از قسمت های بسیار چرب گوشت است.

باقالی پلو با مرغ

اراکی‌ها معمولاً در جشن‌ها و روزهای خاص شفته اراکی را درست می‌کنند. در لیست انواع غذاهای ایرانی، برخی غذاها قدمت طولانی دارند و البته ممکن است به یک شهر یا منطقه خاص کشور باشند. این غذاها معمولا جزو غذاهای پرطرفدار ایرانی به حساب می‌آیند. عدس به عنوان ترکیب اصلی این غذای برنجی مورد استفاده قرار می گیرد. گوشت چرخ کرده و ادویه های مانند دارچین و زیره از جمله مواردی هستند که برای طعم این نوع غذاهای برنجی مورد استفاده قرار می گیرند. برای تزیین غذای فوق‌العاده عدس پلو از کشمش نیز استفاده می‌شود.

سینه مرغ را به همراه پیاز، فلفل و زردچوبه می‌گذاریم تا بپزد. سپس به آن سس مایونز، جعفری، نمک و فلفل به همراه ذرت اضافه کنید. برای تهیه آن به تعداد نفرات یک یا چند عدد ران یا کتف مرغ (در صورت دلخواه سینه مرغ) را به همراه آرد سوخاری، تخم مرغ و ادویه‌جات آماده کنید. برای اینکه دوست داشته باشید مرغ‌ها مغز پخت‌تر به نظر بیان می‌توانید قبل از سرخ کردن حدود یک ربع با پیاز و فلفل و زردچوبه در آب آن‌ها را بپزید. یکی از غذاهای خوشمزه و خاص که طرز تهیه آن بسیار راحت است، طرز تهیه مرغ سوخاری ترد و پفکی است. برای تهیه سالاد الویه ابتدا تخم مرغ و سیب زمینی را می‌گذاریم کاملاً بپزد.

بعد از پخت گوشت لوبیا و سبزی به ترتیب باید به آن اضافه شود تا خورشت جا بیفتد. راز خورشت قورمه سبزی خوشمزه در تعداد ساعات پخت آن است که باید بگذارید به آرامی و بر روی شعله کم پخته شود. پس از گذشت چندین ساعت، مخلوطی از آب غلیظ و تیره رنگ خورشت بر بالای ظرف جمع می‌شود که نشان از قورمه سبزی جا افتاده دارد.

در سبزی این خورشت از جعفری، تره، شنبلیله و گشنیز استفاده می شود. قورمه سبزی به گوشت های تکه شده‌ی بزرگش نیز معروف است. لوبیا قرمز نیز نقشی اساسی در قرمه سبزی ایفا می کند اما در برخی شهرهای ایران از لوبیاهای دیگری استفاده می نمایند برای مثال مردم آذربایجان از لوبیای چشم بلبلی استفاده می‌کنند.