دسته‌ها
اخبار

معروف ترین غذاهای محلی ایران کجارو

در کشور ما با توجه به تنوع قومیتی و فرهنگی که وجود دارد، غذاهای مختلفی اختراع شده است. ادامه لیست غذاهای اصلی ایرانی و چند مدل پیش غذای سنتی ایرانی را با هم مشاهده می‌کنیم. وقتی میگیم ناهار چی بپزم؟ حتما نباید یک غذای سخت و پرزحمت را در ذهنمان یادآوری کنیم. انواع سوپ و آش نیز وعده های غذایی خوش طعم و سالمی هستند.

  • کوکوها، کتلت ها و شامی ها جزو دسته غذاهایی هستند که تنوع بالایی دارند و در تمام وعده های غذایی می توان میل نمود.
  • با ما همراه باشید و با طبخ این آش ایلامی مقوی از سرماخوردگی و آنفلونزا دوری کنید.
  • البته بعضی از شهرها به دلخواه، به آن چغندر نیز اضافه می­‌کنند.
  • در آخر غذا را در ظرف سرو بکشید و روی آن را پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید.
  • در گذشته آب دوغ خیار یکی از غذاهای ایرانی دارای جایگاه در روتین زندگی مردم بوده است.

در ادامه طرز تهیه بز قورمه را در مجموعه غذاهای محلی کجارو مشاهده کنید. پنج قاشق غذاخوری شکر را به هویج‌ها اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه پیاز داغ و خلال نارنج را در تابه بریزید و برای یک دقیقه با هویج‌ها تفت دهید. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را در یک قابلمه آب جوش بریزید.

جالب است بدانید که اهالی قم به‌دلیل شوری آب این شهر و خاصیت کلم قمری در دفع املاح مضر از کلیه‌های بدن در بیشتر غذاهای خود از این ماده غذایی استفاده می‌کنند. آبگوشت قنبید با ترکیب نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، قنبید، لیمو عمانی، گوجه‌فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه طبخ شده و با سبزی‌خوردن، پیاز، ماست یا انواع ترشی سرو می‌شود. نحوه طبخ سنتی این آبگوشت در فهرست میراث ناملموس استان قم به ثبت رسیده است. به طورر کلی هر دو غذا در لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج قرار میگیرند و به عنوان معروف ترین و پرطرفدار ترین غذای سنتی ایرانی شناخته میشوند. کوفته، یکی از غذاهای محبوب و مشهور ایرانی است که در هر شهری با مواد اولیه‌ مختلفی تهیه و طبخ می‌شود. بلغور پلو، یکی از انواع غذاهای ساده و گیاهی ایرانی است که می‌توان آن را به سرعت در خانه آماده کرد.

یک لیوان آب در تابه بریزید و درب تابه را ببندید تا مرغ بپزد. در همین حین، هویج‌های رنده شده را در مقداری کره آب شده در تابه روی حرارت ملایم گاز تفت دهید تا سبک شوند. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت زیاد گاز بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود. در دقیقه آخر، رشته پلویی را در آب بریزید و با برنج مخلوط کنید.

یزد و آش‌هاش!

اگر فکر می‌کنید تنوع سفره غذایی شما کم شده است می‌توانید به سراغ تهیه حلیم بادمجان به عنوان یکی از غذاهای سنتی ایرانی درجه یک بروید. خورش قیمه یکی از غذاهای سنتی ایرانی از دسته خورش هاست که معمولاً برای نذری دادن نیز بسیار مناسب است. خوردن این خورش در کنار یک برنج ایرانی عالی به همراه سیب زمینی یا بادمجان سرخ شده، بسیار لذت بخش است. قرمزه نخودچی یا قیمه ریزه نخودچی از دیگر غذاهای سنتی اصفهان است. برای درست کردن این غذا گوشت چرخکرده را با آردنخودچی ترکیب و کوفته‌های ریز از آن درست می‌کنند.

خوشمزه‌­ترین غذاهای ایرانی

فسنجان که یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی است از موادی مانند گردو, رب انار و مرغ یا اردک و در برخی از مناطق از قلقلی های کوچک تهیه می شود. در آذربایجان، آش‌های زیادی وجود دارد اما در بین آنها آش یخ از همه خاص‌تر است. پس از اینکه آش پخته شده، آن را از روی شعله برمی‌دارند و داخل یخچال می‌گذارند. برای تهیه این غذا، گوشت را به همراه سبزیجات، لوبیا، برنج و طعم‌دهنده‌ها حسابی می‌پزند.

انواع دلمه اصیل ایرانی

این غذای خوشمزه پایه ثابت مهمانی ها و جشن های گذشتگانمان بوده و در مراسمات جشن و عروسی و در سوگواری ها همیشه مورد استفاده قرار می گرفته است. خورش قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. زرشک پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. آلبالو پلو شیراز همان غذایی است که با استفاده از آلبالوهای ترش و آبدار تهیه شده و از محبوب‌ترین غذاها در فصل تابستان در میان اهالی شیراز به شمار می‌رود. در ادامه، به خوشمزه ترین لیست غذاهای ایرانی که در هرکدام از دسته های طبقه بندی شده بالا قرار می گیرند، اشاره می کنیم.

برنج از قبل خیس خورده را به‌همراه آب به پیاز سرخ شده اضافه کنید و صبر کنید تا برنج بپزد و لعاب بیندازد. در همین حین، گوشت چرخ‌کرده با یک عدد پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و ورز دهید. سپس از مایه گوشتی، کوفته ریزه درست کنید و آن‌ها را به‌همراه سبزی خرد شده در آش بریزید. سپس آن را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با نعنا داغ تزئین کنید. کباب زردک با یک نوع چاشنی مخصوص درست می‌شود که می‌تواند یک شهد ساده یا ترکیب سرکه و شیره انگور باشد.

قیمه بوشهری از ترکیب لپه، پیاز، گوشت قرمز، رب گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، دارچین، زرچوبه، گرد لیمو عمانی، زعفران و نمک تشکیل می‌‌شود. مواد اصلی این غذای محلی شامل للک (بلغور ریزدانه گندم)، پیاز و روغن است. دمی لخلاخ یک پلوی دمی محبوب و پرطرفدار بوشهری است که اصلش به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برمی‌گردد و در اکثر شهرهای استان بوشهر پخت می‌شود. غذاهای محلی بوشهر که با ماهی و میگوی تازه و ادویه‌های تند و تیز و خوش عطر و بوی جنوبی در هم آمیخته، از هر گردشگری دل می‌برد.

در این میان غذاهای گرمی شبیه به سوپ و آش‌ نیز وجود دارند که باز هم گوشت نقش پررنگ و مهمی در آن‌ها ایفا می‌کند. برای سرو سوتی پلو با گوشت، کافی است گوشت چرخ‌کرده را با نمک، فلفل، زردچوبه و پیاز رنده شده ورز دهید و به‌شکل کوفته قلقلی دربیاورید. پس از پخت کامل گوشت و لوبیا، مخلوط رب گوجه‌فرنگی و غوره را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. ارومیه خورش را در ظرف سرو بکشید و با بادمجان و سیب‌زمینی سرخ شده تزئین کنید. کوفته از غذاهای مشهور قدیمی و پرطرفدار است که برای طبخ آن از انواع سبزی‌های معطر و گوشت قرمز استفاده می‌شود. کوفته‌ها بر پایه مواد تشکیل‌دهنده خود به انواع مختلف تقسیم می‌شوند.