دسته‌ها
اخبار

معرفی رستوران بختیاری شهرکرد و غذاهای محلی آن مجله بوم گردی

آن‌ها برای قورمه کردن گوشت، بزغاله را در اواسط پاییز ذبح می‌کردند و سپس پوست آن‌ را به‌صورت خیکی می‌کندند تا از آن مشک درست کنند. لاشه‌ بز در ادامه تمیز شده و از جایی مانند سقف راهرو یا دالان آویزان می‌شد تا برای یک شب به‌اصلاح لاشه ببندد. سپس قبل از طلوع آفتاب، لاشه‌ را به‌اندازه قیمه‌ای درمی‌آوردند.

  • قوم‌های مختلفی از جمله مردمان فارس، ترک، ترکمن و تات در استان خراسان شمالی زندگی می‌کنند و به همین دلیل غذاهای محلی این استان از تنوع بالایی برخوردار هستند.
  • این آش را تا حدی هم می‌زنند تا به صورت حلیم کش دار دربیاید.
  • باقلاقاتق، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند.
  • برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو ، مغز بادام، پر زرد آلو را از قبل به صورت جدا گانه گذاشته تا خیس بخورد سپس ناردون(انار خشک شده) را شسته و مقداری آب به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت میگذاریم خیس بخورد.
  • شاید درست به همین علت نتوان غذاهای محلی تهران را مانند دیگر استان‌ها به تفکیک نام برد.

این استان به دلیل اینکه اکثریت مردم جزو عشایر هستند دارای تنوع غذایی فراوانی می باشند. در این سری از نوشتار قصد داریم شمارا با غذاهای محلی شهرکرد آشنا کنیم.با درناتریپ همراه باشید تا در مقاله ای شمارا با آنها اشنا کنیم. از غذاهای محبوب در استان چهار محال است و طرفداران بسیاری دارد. با استفاده از موادی همچون گوشت چرخ کرده، سبزی آش، برنج، پیاز، نعنا خشک، زرد چوبه و نمک و فلفل تهیه می شود. اگر گذرتان به شهرکرد افتاد حتما طعم بی نظیر این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری

پلو هزاری یکی از انواع غذاهای سنتی جنوبی است که اصالت آن به بندرعباس برمی‌شود؛ البته هزاری در استان‌های مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا می‌توان از انواع ماهی‌های جنوبی از جمله سالمون، رشکو، سرخو و شیر یا حتی قزل آلا استفاده کرد. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده هزاری می‌توان به پیاز، برنج، گرد لیمو و ادویه‌جات اشاره کرد. در ادامه با همراه باشید تا شما را با طرز تهیه خورش قلیه ترش آشنا کنیم. خورش قلیه ترش، یک غذای مناسب برای سرو در وعده‌های اصلی است. این خورش محلی لری با برنج خورده می‌شود و سالادهای سنتی مانند سالاد فصل، سالاد کنگر و سالاد شیرازی از گزینه‌های فوق‌العاده برای سرو در کنار آن هستند.

پیچاق قیمه (خورش بادام)

کارائی، کارایی، کرایی یا کراهی، یک نوع کاری سنتی پاکستانی، هندی و بلوچی با سس غلیظ بر پایه گوجه‌فرنگی است که در یک تابه گود و ضخیم به همین نام درست می‌شود. جالب است بدانید که کرائی، دو نسخه گیاهی هم دارد که با نام کارائی پنیر و کارائی سبزیجات شناخته می‌شوند. مانی پلو از غذاهای محلی شهر دامغان در استان سمنان است که برای تهیه آن از لپه، رشته پلویی، زرشک و کشمش استفاده می‌شود.

این خورش لذیذ و اصیل مازندرانی با گوشت مرغ، غاز یا اردک، دانه انار، آب انار، رب انار، سیر، پیاز، ادویه‌جات، کره و زعفران درست می‌شود و آن را درست مانند دیگر غذاهای شمالی با برنج کته سرو می‌کنند. این خورش، شباهت بسیاری به انار مسمای گیلانی دارد؛ غذایی که گیلانی‌ها برای رنگارنگ کردن سفره شب یلدای خود از آن استفاده می‌کنند. میرزاقاسمی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است که با گوجه‌فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه‌جات و تخم‌مرغ درست می‌شود. میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود. رایج‌ترین نوع چکدرمه در گنبدکاووس و شهرهای ترکمن نشین با گوشت گوسفند درست می‌شود؛ اما چکدرمه دارای انواع دیگری نیز است که می‌توانید آن‌ها را در منزل درست کنید.