دسته‌ها
اخبار

معرفی رستوران بختیاری شهرکرد و غذاهای محلی آن مجله بوم گردی

از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان زنجان می‌توان به جغور بغور، خورش آلوچه و مرغ، پیازو، آش ترش، شش انداز، کوفته برنجی، کله جوش، آش بلغور و… اصلی‌ترین ویژگی غذاهای زنجان، مقوی‌بودن و کالری بالای آن‌ها است. در واقع، از آنجایی که زنجان یک منطقه سردسیر حساب می‌شود، مردم برای تقویت بدن خود در سرمای استخوان‌سوز زمستان به‌سراغ غذاهای پرکالری و طبیعی می‌روند.

گردشگاه چشمه زنه هفشجان در دامنه کوه جهان بین و مجاور هفشجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده‌است. در روز طبیعت هرسال بیش از ۱۰ هزار نفر از گردشگاه چشمه زنه و طبیعت زیبای آن دیدن می‌کنند.[۴۷]این گردشگاه نزدیک به شهرکرد مرکز کنونی استان چهارمحال و بختیاری است. آب معدنی و لاله‌های واژگون آن از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌باشد. به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی دشت هفشجان، سدی بر روی این چشمه احداث شده‌است. این سد خاکی با هسته رسی، دارای مخزنی به حجم ۱/۳ میلیون مترمکعب می‌باشد. طول تاج سد ۴۱۰ متر و عرض تاج آن ۸ متر و ارتفاع از روی پی در عمیق‌ترین ناحیه ۴۲ متر است.[۴۸] در وجه تسمیه نام چشمه زنه باید توجه داشت که نام زنه به علت زایش چشمه‌ای جوشان در کوه جهان بین هفشجان می‌باشد.

  • این غذا بیشتر در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود و از جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه و دارای مزه ملس مایل به ترش است.
  • جالب است بدانید که اهالی قم به‌دلیل شوری آب این شهر و خاصیت کلم قمری در دفع املاح مضر از کلیه‌های بدن در بیشتر غذاهای خود از این ماده غذایی استفاده می‌کنند.
  • میگو، سبزی قلیه همان گشنیز و شنبلیله، تمبر هندی، پیاز و ادویه از مواد اصلی این غذای خوشمزه هستند.
  • روغن کرمانشاهی، گوشت، لپه، روغن، سیب‌زمینی نیم‌پز، تخم‌مرغ، گردو، کشمش، پیاز سرخ شده، آب لیمو، شکر، نمک و رب گوجه‌فرنگی از مواد تشکیل‌دهنده هلو کباب هستند.
  • قلیه دزفولی همان طور که از نامش پیداست متعلق به شهر دزفول است و برخلاف قلیه تخم مرغ و اوپیوزی که سریع طبخ می شوند، این غذا طبخی طولانی دارد.

ابتدا فیله مرغ را به اندازه جوجه کباب خرد کنید سپس یک کاسه مناسب و جادار انتخاب کنید و فیله مرغ را داخل کاسه بریزید. در ادامه فیله گوشت گوسفندی را کمی بزرگتر از کباب چنجه خرد کنید و به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه کنید. شما می‌توانید برنج را جدا دم کنید و در نهایت مخلوط گوشت و گردو را با زعفران و زرشک روی آن بریزید.

اگر هوس کردید از آبشارهای لرستان بازدید کنید، چشیدن طعم غذاهای لری را از دست ندهید. غذاهای خوش و رنگ لعابی که بر سر سفره لرها چیده می‌شود و یک تجربه بی‌نظیر می‌سازد. این آش را به شادی میمنت روییدن دندان بچه‌ها می‌پزند و شاید بتوان گفت این آش نوعی غذایی آئینی است که در پخت آن از نخود، لوبیا، عدس، باقلا، گندم استفاده می‌کنند. برای آشنایی با طرز تهیه چلو خورش به لطفا اینجا را کلیک بفرمایید . ظرفیت های عالی طبیعی و فرهنگی استان، آن را جشنواره اقوام ایرانی کرده است و شما را به ضیافت نان ها و غذاها و سوغات خوشمزه و صنایع دستی رنگارنگ و متنوع دعوت میکند.

آب برنج را خالی کنید و آن را همراه با آب قلم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا چند جوش بزند. سپس عدس از قبل خیس شده، گشنیز خرد شده و مقداری نمک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. نمک، فلفل و زردچوبه را به ماهی سرخ شده اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. آب برنج خیس خورده را خالی کنید و آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید تا مغز دانه‌های آن نرم شود. سپس مقداری از برنج آبکش کرده را در قابلمه بریزید و یک لایه از مخلوط ماهی سرخ شده را روی آن قرار دهید.

جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری

قوروت، در واقع نوعی فرآورده لبنی است که اهالی بیرجند از آن به‌عنوان یکی از غذاهای محلی و مقوی استفاده می‌کنند. قوروت در ابتدا به‌صورت جامد یا پودر تهیه می‌شود؛ سپس آن را در آب حل می‌کنند تا عصاره بنفشی به دست آید. این عصاره در ادامه دو بار جوشانده یا به‌صورت سرد مصرف می‌شود.

طرز تهیه کباب پیچ خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

در نهایت نیز یک قطعه پیاز و کمی نمک در سینی می‌گذارند و غذا را با نان می‌پوشانند تا سرد نشود. خورش اناربیج با ظاهری خوشرنگ و لعاب و عطر و بوی سبزیجات محلی، دقیقا همان غذایی است که برای شب یلدا به آن نیاز دارید؛ پس درنگ نکنید و به آشپزخانه بروید تا یک خورشی لذیذ و زیبا با تزئین دانه‌های انار طبخ کنید. غذاهای محلی این استان، غذاهای ساده‌ای هستند که در طول سال‌ها در نواحی مختلف، به‌خصوص توسط عشایر استفاده می‌شده‌اند و به‌سادگی در هر شرایطی قابل تهیه هستند.

درب قابلمه را ببندید و خورش را برای یک ساعت دیگر بپزید تا به روغن افتاده و جا بیفتد. از مشهورترین غذاهای بوشهری می‌توان به قلیه ماهی، قلیه میگو، قیمه بوشهری، شکر پلو، رنگینک، یتیمک بوشهری، دمی لخ لاخ، نان قراپیچ، حلوای انگشت پیچ و نان گرده، نان تیری و بسیاری از غذاهای دیگر اشاره کرد. پس از گذشت نیم ساعت، سیب‌زمینی‌های سرخ شده، عدس و آلوی آبکش شده را در تابه بریزید. آبغوره، نمک و زعفران دم‌کرده را پس از حدود ۹۰ دقیقه در خورش بریزید و غذا را پس از ۱۵ دقیقه سرو کنید. خورش عدس را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با پیاز داغ و چند پر جعفری تازه تزئین کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان مازندران و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده، پنج غذای محلی استان گیلان هستند که نحوه طبخ سنتی آن‌ها به ثبت ملی رسیده است. جالب است بدانید که سن امید به زندگی در گیلان، چند سال بیشتر از میانگین کشوری است و گفته می‌شود که یکی از دلایل این مسئله، مصرف زیاد ماهی در این منطقه است.