دسته‌ها
اخبار

معرفی بهترین غذاهای ایرانی 40 غذای سنتی ایرانی سیری در ایران

مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده، پنج غذای محلی استان گیلان هستند که نحوه طبخ سنتی آن‌ها به ثبت ملی رسیده است. جالب است بدانید که سن امید به زندگی در گیلان، چند سال بیشتر از میانگین کشوری است و گفته می‌شود که یکی از دلایل این مسئله، مصرف زیاد ماهی در این منطقه است. سازمان یونسکو در سال ۱۳۹۴، رشت را به‌عنوان پایتخت خلاق غذا معرفی کرد و البته با توجه به این حجم از تنوع غذایی، این اتفاق به‌هیچ‌وجه تعجب‌آور نیست. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان گیلان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

شما می‌توانید ترخینه جامد را در خانه تهیه کرده یا به‌صورت آماده از عطاری‌ها خریداری کنید، البته باید در نظر داشته باشید که درست کردن ترخینه جامد، حدود هفت روز زمان می‌برد. با ما همراه باشید و با طبخ این آش ایلامی مقوی از سرماخوردگی و آنفلونزا دوری کنید. سپس ماست، سیر له شده و نمک را به تخم‌مرغ می‌افزایند و آن‌ها را روی حرارت ملایم گاز کمی هم می‌زنند تا ماست، آبکی نشود. ایران در زمان امپراتوری پارس با کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و همچنین افغانستان، پاکستان، کشورهای عربی و ترکیه همسایه بود. این موضوع علاوه بر قرار گرفتن ایران در مسیر تجارت جاده ابریشم و داشتن روابط نزدیک با اروپا، خاور دور و آفریقا کاملا گویای این است که چرا دامنه غذاهای بومی این کشور تا این حد گسترده است.

  • از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان زنجان می‌توان به جغور بغور، خورش آلوچه و مرغ، پیازو، آش ترش، شش انداز، کوفته برنجی، کله جوش، آش بلغور و…
  • این دسر محبوب در مناطق گرم ایران و به خصوص جنوب و امتداد خلیج فارس طرفدار­های بسیاری دارد.
  • شکرپلو بوشهر از ترکیب برنج، شکر و زعفران تهیه شده و بیشتر با قیمه بوشهری سرو می‌شود.
  • بنظر می‌رسد واژه تاچین تغییر کرده کلمه ته چین خودمان است.
  • آبگوشت منتجنه در کرمان به‌دلیل عدم استفاده از رب گوجه‌فرنگی، سبز رنگ است و بهتر است که آن را در دیگ مسی درست کنید.

باقالی پلو را می توان در کنار مرغ یا گوشت ماهیچه و گردن سرو کرد که ما ایرانی ها بیشتر عاشق باقالی پلو با ماهیچه هستیم. ایران با توجه به تاریخی که دارد، گنجینه‌ای از انواع غذای اصیل، پاک و لذیذ است. غذاهای ایرانی به خاطر ادویه‌های خاص زعفران، زیره و زردچوبه، انواع سبزیجات تازه، اقلیم متنوع و دستورپخت‌های کهن و جا افتاده طعم خاص و خوبی دارند. آب و هوای خاورمیانه منجر به رشد میوه ها می‌شود، باغ ها و تاکستان های ایران میوه‌هایی در طعم و اندازه‌های افسانه‌ای را تولید می‌کنند. هنگامی که میوه های تازه در دسترس نیستند، می‌توان از انواع مختلفی از ترشی، مارمالاد، مربا و میوه‌های خشک عالی مانند انجیر، زردآلو و هلو استفاده کرد. میوه‌های ایرانی شامل مرکبات، زردآلو، هلو، گیلاس، سیب، آلو، گلابی، انار و بسیاری از انواع انگور و خربزه یا طالبی می‌شود.

خورش تره کردی خوشمزه و مجلسی رقیب قرمه سبزی

در شکل دیگر آن، سیرابی را با برنج، آلو، شوید و روغن حیوانی می‌پزند که رنگ آن مثل کله‌پاچه زرد است. در کنار غذاهای محلی معروف، یک سری از غذاهای محلی هستند که کمتر شناخته شده و یا عجیب و غریب اند. در این غذا شکم ماهی سرخو یا سنگر را خالی می‌کنند و بعد با مخلفاتی مثل گشنیز، شوید، پیاز خرد شده، ادویه و فلفل پر می کنند. هواری در واقع نوعی پلو مخلوط است که هم با میگو پخته می‌شود و هم با ماهی و بین مردم جنوب طرفداران زیادی دارد. طرز پخت این کباب چرب و خوشمزه از جگر کفنی (کفن پیچ) الهام گرفته شده و با طعم جادویی‌اش در ذهنتان ماندگار می‌شود. غذاهای محلی گرگان رنگ و بوی غذاهای عشایر و ترکمن را دارند و خوردنشان از واجبات سفر به این شهر زیبا و سرسبز است.

قورمه سبزی تهرانی

یکی از پنج غذای استان گیلان است که به ثبت ملی رسیده است. این غذا در مناسبت‌های مختلف در فصل انار و به‌خصوص برای شب یلدا پخته می‌شود. اگر به لبو و کدو حلوایی دسترسی دارید، می‌توانید از هر دوی آن‌ها در تهیه این خورش استفاده کنید. کلم قمری را می‌توان پس از نیم‌پز شدن مواد آبگوشت در غذا ریخت.

مواد اصلی این غذا را به، شکر، گوشت، پیاز، زعفران و ادویه تشکیل می‌دهند و وجود میوه‌ی به، طعم لذیذ و جالبی به این خورش داده است. این غذا از ترکیب کلم قمری یا سنگی، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، ادویه و سبزی‌های معطر همانند تره، ریحان، ترخون و شوید تهیه می‌شود. اگر دوست دارید یک تجربه متفاوت از غدا خوردن داشته باشید، در سفرتان به شیراز غذاهای سنتی این شهر را حتما امتحان کنید. پلو مخلوط مشهدیاگر طرفدار لوبیا پلو و استانبولی پلو هستید، پس پلو مخلوط را، که یک ترکیب خوشمزه از این دو غذای لذیذ است، به هیج وجه از دست ندهید.