دسته‌ها
اخبار

لیست کامل غذاهای سنتی ایرانی + عکس مجله دوراونتاش

شیرین پلو جز بهترین غذاهای ایرانی محسوب میشود و در مجالس و عروسی ها معمولا این غذا سرو میشود. انواع پلوها مثل لوبیاپلو، عدس پلو،زرشک پلو،باقالی پلو،استانبولی پلو، دمپختک و بسیاری غذاهای دیگر که با برنج طبخ می شوند هرگز برای ایرانیان تکراری نخواهند شد. به نظر من خورش ماست می‌تواند بهترین نامی باشد که برای این غذا انتخاب بشود. حتماً می‌پرسید چرا؟ چون انگار واقعا ترکیبی از خورشت و ماست است! سپس گوشت‌های نرم شده را با ماست چکیده و زعفران و شکر ترکیب می‌کنند.

  • زرشک پلو با مرغ که شاید بتوان گفت خوشمزه تربن غذای ایرانی با مرغ است.
  • کلم پلوی شیرازی، برخلاف کلم پلوی تهرانی که از کلم برگ، رب گوجه‌فرنگی و گوشت چرخ‌کرده تشکیل می‌شود، یک پلوی کاملا سبز به‌همراه خلال‌های کلم قمری است.
  • میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی استان گیلان و استان مازندران است.
  • در زمان ناصر الدین شاه قاجار، زرشک یکی از موادی بود که در پلو به کار می‌رفت و پلوها را بسته به موادی که به آنها افزوده می‌شد نام‌گذاری می‌کردند.

برخی افراد، کمی زنجفیل تازه یا نصف قاشق چای‌خوری زنجفیل را در خورش قیمه می‌ریزند تا غذا طعم و تندی خوبی به خود بگیرد. دارچین، زعفران، هل و گلاب را نیز برای خوش‌عطر و طعم کردن این خورش به آن اضافه می‌کنند. گمنه بوشهری را معمولا با ماهی سرخ شده یا قلیه ماهی سرو می‌کنند. برخی افراد برای طعم بهتر گمنه بوشهری، به‌جای آب از استاک یا آب مرغ استفاده می‌کنند. در این صورت ادویه را حذف کنید، زیرا استاک مرغ، خود دارای ادویه است. روی یوان آش را با پیاز داغ، نعنا داغ و کشک تزئین کنید.

گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه در یک کاسه ورز دهید. گشنیز و جعفری خرد شده و تفت داده شده را پس از یک ساعت پخت گوشت و حبوبات در قابلمه بریزید. تره، اسفناج و شنبلیله تفت داده شده را نیز به‌همراه لیمو عمانی در یک ساعت پایانی پخت خورش در قابلمه بریزید تا یک خورش قورمه سبزی مجلسی داشته باشید. سعی کنید که لیمو عمانی را قبل از ریختن در خورش در آب جوش بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. نمک را در نیم ساعت پایانی به خورش اضافه کنید و طعم آن را بچشید تا در صورت نیاز به آن نمک یا فلفل بیشتری بزنید.

طرز تهیه خورش ماست (اصفهان)

حرف های زیادی درباره سنت‌ها و فرهنگ یک کشور به ما می‌زنند. برنج را از حدود یک تا دو ساعت قبل، بدون نمک خیس کنید و قلم را هم با کمی نمک به‌صورت جداگانه بپزید. آب برنج را خالی کنید و آن را همراه با آب قلم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا چند جوش بزند. سپس عدس از قبل خیس شده، گشنیز خرد شده و مقداری نمک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.

کبه یک نوع غذای عربی است که در آشپزی بوشهر وارد و در غذای محلی بوشهری ماندگار شده است. در آشپزخانه‌ مردمان بوشهر انواع غذاهای دریایی تازه صید شده پیدا می‌شود و بوشهر را می‌توان بهشت طرفداران غذاهای دریایی دانست. کوفته آب سماق را اکثرا با نان می‌خورند اما رستوران‌هایی هستند که این غذا را با برنج هم برایتان سرو کنند.

طرز تهیه بزقرمه مجلسی و خوشمزه به روش سنتی

برای خوردن قوروت بادمجان، مقداری نان خشک را در ظرف تیلیت می‌کنند و آن را به‌همراه بادمجان سرخ شده میل می‌کنند. این غذا طعمی بی٬نظیر دارد و با وجود کلسیم، آهن و فسفر فراوان، برای استحکام و رشد استخوان و همچنین پیشگیری از کم‌خونی بسیار مفید است. گردو، کشک بیرجندی، پیاز و روغن حیوانی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده قوروت هستند که در نهایت با دارچین و نعنا داغ تزئین می‌شود.

کباب یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین غذاها در میان مردم ایران است. کباب در ایران انواع گوناگونی دارد مثل کوبیده, جوجه, برگ و کباب گوشت. مشکوفی هم یک دسر قزوینی است، البته در مازندران هم مشکوفی را می‌پزند. از دیگر موادی که برای تهیه این دسر خوش‌طعم استفاده می‌شود، می‌توان به زعفران، شکر، گلاب و شیر اشاره کرد. خورش ماس یا خورش ماست بر خلاف نامش، دسر است؛ دسری که بین اصفهانی‌ها خیلی طرفدار دارد.

فلفل و دارچین را به‌همراه رب گوجه‌فرنگی به گوشت‌ها بیفزایید و مواد را تفت دهید تا رنگ رب باز شود و طعم خامی آن گرفته شود. پس از گذشت حدود سه دقیقه، در تابه آب جوش بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت به‌خوبی بپزد. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید و تفت دهید. ارومیه خورش یا اورمیه خورش، یکی از خورش‌های سنتی ارومیه‌ای است که شباهت بسیاری به خوراک لوبیا چیتی دارد.

این غذای خوشمزه، بر خلاف ظاهرش ارزش غذایی بالایی دارد. در گذشته آب دوغ خیار یکی از غذاهای ایرانی دارای جایگاه در روتین زندگی مردم بوده است. آش رشته از مهم‌ترین غذاهای ایرانیبرای پختن آش از حبوباتی مانند انواع لوبیا، عدش، نخود، ماش، جو و حتی گاهی گندم استفاده می شود. این حبوبات را معمولا از قبل خیس می کنند و آن ها را می پزند.