دسته‌ها
اخبار

لیست انواع غذاهای ایرانی معرفی پرطرفدارترین غذاهای مجلسی ایرانی

این غذا در جنوب ایران و در استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان با نام «هواری» مشهور است که اگر با میگو یا ماهی درست شود به آن میگو پلو یا هواری میگو و هواری ماهی می‌گویند. پلو هزاری یکی از انواع غذاهای سنتی جنوبی است که اصالت آن به بندرعباس برمی‌شود؛ البته هزاری در استان‌های مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا می‌توان از انواع ماهی‌های جنوبی از جمله سالمون، رشکو، سرخو و شیر یا حتی قزل آلا استفاده کرد. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده هزاری می‌توان به پیاز، برنج، گرد لیمو و ادویه‌جات اشاره کرد.

  • جالب است بدانید که کرائی، دو نسخه گیاهی هم دارد که با نام کارائی پنیر و کارائی سبزیجات شناخته می‌شوند.
  • استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی نظیر دانه‌های انار جنگلی در رب انار، گردو، شیر، کره، ماست، دوغ و روغن حیوانی باعث شده‌اند که غذاهای سنتی این منطقه، ارگانیک و سالم باشند.
  • میوه‌های ایرانی شامل مرکبات، زردآلو، هلو، گیلاس، سیب، آلو، گلابی، انار و بسیاری از انواع انگور و خربزه یا طالبی می‌شود.
  • آلبالو از میوه‌های تابستانی ایران است که به‌صورت تازه،‌ خشک، مربا و لواشک استفاده می‌شود.
  • ابتدا باید پیاز‌ها را درون قابلمه مناسبی ریخته و با مقداری روغن سرخ کنید.

غذاهای مجلسی اصالتا ایرانی را می‌توانید به راحتی در منوهای رستوران‌ها پیدا کنید ولی این غذاها را خودتان هم می‌توانید در خانه درست کنید. معمولا غذاهای ایرانی مجلسی امتحان خود را پس داده‌اند و با ذائقه ایرانی‌ها کاملا سازگاری دارند. در مرحله بعدی بادمجان‌ها با گوشتکوب برقی به‌خوبی له کنید. پیاز و سیرها را در یک تابه به همراه روغن، زردچوبه و فلفل سیاه و پودر سیر تفت دهید.

طرز تهیه حلیم گوشت

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذاهای محلی استان البرز آشنا کنیم. کباب زردک یا کباب مشتی، یکی از انواع کباب‌های سنتی استان اصفهان است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردک، آرد نخودچی و ادویه‌جات درست می‌شود. این کباب، در واقع یک نوع شامی فوق‌العاده خوش‌طعم و خوش‌خوراک است که بدون شک، شما را عاشق خود خواهد کرد.

مرغ پخته شده را روی هویج پلو بچینید و آن را با انواع ترشی یا سالاد شیرازی سرو کنید. پلو بریانی، همان طور که از نام آن پیدا است از ترکیب پلو و مایه بریانی درست می‌شود. پلو بریانی، یک نسخه کاملا گیاهی هم دارد که بدون گوشت و با سبزیجات مختلف مانند سیب‌زمینی، هویج، قارچ و غیره درست می‌شود و گیاهخواران عزیز می‌توانند از طعم آن لذت ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه بریانی پلو و انواع آن و همچنین ترکیب ادویه بریانی بلوچی آشنا کنیم.

طرز تهیه کوفته گردو با لپه

اولین شنبه از ماه آذر هرسال خورشیدی را روز جهانی قورمه سبزی می نامند. و حتی در مواقع عادی و به صورت روزانه بسیار متداول بوده است. این غذای سنتی امروزه هم طرفداران خاص خود را دارد و مخصوصا پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها علاقه خاصی به ان دارند. اگر ایرانی هستند، محال است که طعم خوشمزه این غذا را امتحان نکرده باشید. روزهای جمعه و دورهمی های خانواده فرصت بسیار خوبی برای تهیه آبگوشت و مخلفات مخصوص کناری آن است.

برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند بعد از پخت غذا و در زمان سرو آن، سماق را روی برنج یا خود کباب بریزند. با این حال تقریباً غیرممکن است که بتوان سماق را از کباب تابه‌ای جدا کرد. وجود سماق در کنار غذا‌های گوشتی باعث هضم راحت‌تر و سریع‌تر آن‌ها می‌شود.

به طور کلی شما می توانید از انواع غذا ایرانی در وعده های اصلی غذای خود استفاده کنید. بعد از پخته شدن همه ترکیبات، در یک قابلمه جدا مقداری رب گوجه فرنگی را تفت دهید و به آن نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید. سی دقیقه پس از اضافه کردن رب گوجه فرنگی می‌توانید حرارت زیر آبگوشت را خاموش کنید و آن را سرو نمایید. بسیاری از افراد این غذا را چیزی مشابه زرشک پلو می‌دانند، ولی تفاوت آن‌ها بسیار زیاد و مخلفات موجود در قیمه نثار به مراتب بیشتر است.