دسته‌ها
اخبار

غذاهای سنتی ایرانی معرفی خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران

طعم این ته چین خانگی بسیار لذیذ است و برای پذیرایی از مهمان‌ها و همچنین دورهمی‌های خانوادگی نیز بسیار مناسب است. را به عنوان یک غذای اصیل ایرانی که قدمت طولانی دارد، به خوبی حفظ کرده‌اند و هنوز هم آن را در مهمانی‌ها و دورهمی‌هایشان می‌پزند. برنج و گوشت گوسفندی، از مهم‌ترین مواد اصلی این غذای ایرانی محلی هستند.

دلمه برگ مو یکی از مدل‌های مختلف دلمه است که برای تهیه آن از مواد مختلفی چون برگ مو (انگور)، برنج، لپه، گوشت چرخ‌کرده (اختیاری)، سبزیجات معطر و ادویه استفاده می‌شود. «ته چین مرغ» یکی از غذاهایی است که با برنج و مرغ یا گوشت می‌توانید یکی از بهترین غذاهای ایرانی را درست کنید. البته که برای طرز تهیه ته چین به ماست ترجیحا چکیده هم نیاز خواهید داشت.

  • این غذای مقوی و مفید را می‌توان به‌صورت گیاهی و ساده یا با گوشت چرخ‌کرده، ماهی، تکه‌های مرغ و حتی گوشت ماهیچه و گردن درست کرد.
  • طبخ این آش‌های لذیذ و سالم معمولا در فصل زمستان رواج دارد که برای سلامتی و بهبود سرماخوردگی موثر هستند.
  • حدود دو پیمانه آب جوش در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت، روی حرارت ملایم گاز بپزد.
  • پس از خنک شدن ماش، آن‌ها را چنگ بزنید تا تفاله‌های ماش (پوست ماش) جدا شود.
  • ماش را نیز به‌صورت جداگانه در یک قابلمه آب، روی حرارت متوسط گاز بپزید.
  • عمل سابیدن و افزودن آب را چند بار تکرار کنید تا غلظت آب قوروت‌آلود به غلظت دلخواه شما برسد.

بعد از شکستن تخم‌مرغ‌ها چند دقیقه صبر می‌کنیم تا پخته شوند. گوشت انتخابی خود را از قبل سرخ کنید و به ترکیب گردو و پیاز اضافه نمایید. در صورتی که از گوشت مرغ استفاده می‌کنید مرغ‌ها را درون مقداری روغن و در قابلمه جداگانه سرخ کنید. از آنجا که کالری این غذا تا حدودی بالاست و جزو غذا‌های سنگین به شمار می‌رود، توصیه می‌شود آن را برای وعده ناهار میل کنید. معمولاً این غذا همراه با ترشی‌هایی که تند هستند سرو می‌شود.

در این صورت بهتر است کشک سالاری را با کمی آبغوره سرو کنید. برای تهیه یک کباب بختیاری اصیل، کافی است یک تکه گوشت بره و یک تکه دنبه را یکی در میان سیخ کنید. سرو گوجه کبابی و سبزیجات کبابی یا گریل شده در کنار این غذا، آن را مجلسی‌تر می‌کند. سبزی قورمه سبزی را زیاد سرخ نکنید که سیاه شود؛ زیرا در این صورت سبزی در خورش خشک می‌شود و می‌شکند. بهتر است خورش قیمه را با گوشت گوسفندی بپزید که بافتی نرم و چرب دارد.

| داستان رشته پلو

برای تهیه آش یخ، برنج، ماست ترش، سبزی، سیر و برگ چغندر استفاده می‌شود. دیزی یا آبگوشت از قدیمی ترین، لذیذترین و مقوی ترین غذاهای اصیل ایرانیست. همان گونه كه از نامش پیداست، این غذا آبكی بوده و گوشت از اجزای اصلی تشكیل دهنده آن است. حدس می زنیم این سوال به ذهنتان خطور كند كه آبگوشت چه تفاوتی با دیزی دارد؟ پاسخ این سوال ساده است؛ محتویات تشكیل دهنده دیزی و آبگوشت یكسان می باشد.

| داستان کباب کوبیده

برخی معتقدند که به دلیل صبر و زحمت زیاد در آماده شدن حلیم، لغت حلیم از ریشه حلم گرفته شده که به معنی بردباری است. به خاطر همین عقیده واژه حلیم بیشتر از هلیم استفاده می شود. آموزشگاه آریا با عنوان “آریا کویت” در سال ۱۳۸۶ در کشور کویت شروع به کارکرد. این تنها بخشی از لیست بلند بالای غذاهای ساده ایرانی است.

دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه دیگر مواد را تفت دهید تا با هم ترکیب شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته شود. آلو بخارا را به قابلمه اضافه کنید و در حد دو دقیقه تفت دهید تا با دیگر مواد یکدست شود. در ادامه زعفران دم‌کرده را به‌همراه دو پیمانه آب، شکر و آب لیمو ترش اضافه کنید و اجازه دهید تا سس روی حرارت ملایم غلیظ شود.

به خاطر ارزان بودن مواد اولیه‌ای که برای پخت فلافل استفاده می‌شود، قیمت نهایی آن خیلی مقرون به صرفه از آب درمی‌آید. به همین دلیل هم هر محله‌ای در تهران یک فلافل فروشی دارد. نخود پخته، ادویه و تخم‌مرغ همراه با مقداری فوت کوزه گری در تهیه فلافل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به اهواز سفر کردید و خواستید فلافل اهوازی بخورید، شب‌ها به خیابان لشکرآباد سر بزنید تا طعم اصیل فلافل را بچشید. و همچنین شما می توانید زماناقامت در آباداندر یکی از ویلا های آبادان این غذای لذیذ را تجربه کنید.

همه سفارش‌ها بر اساس نکاتی که شما در نظر دارید گرفته، آماده و تحویل داده می‌شود. از کیک‌های مونا غافل نشوید،‌با نگاهی ساده به شبکه‌های اجتماعی این تهیه غذای فعال در کانادا متوجه خواهید شد که تمرکز و تخصص خوبی در تهیه کیک‌های متفاوت دارند. دلمه نیز یکی از خوش مزه ترین گزینه های لیست غذا های ایرانی به شمار می رود.