دسته‌ها
اخبار

خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران و شهرهای معروف را کجا بخوریم؟ + عکس مجله جاباما

باقالی پلو بیشتر در اواخر بهار و تابستان که باقالی های سبز و تازه وجود دارد و برنج تازه به درست شده است طبخ می شود. تمامی کباب ها را در انتها با لیموی تازه سرو میکنند و یا برنج و نان میل می کتتد. کیترینگ مونا در کانادا از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه تشکیل شده است و کیفیت بالا، مهم‌ترین فاکتور اولیه است. ممنون که در این مقاله با آموزشگاه آشپزی آرسس‌شف همراه بودید.

در این مطلب، سری به غذاهای سنتی و محلی معروف ایران می‌زنیم. شما می‌توانیدتابه یا ظرف کباب سرداشی را به نانوایی سنگکی محله خود ببرید و از آن‌ها بخواهید تا آن را برای یک تا دو ساعت در تنور بگذارند. شمامی‌توانید نصف پیمانه فلفل دلمه خرد شده و قارچ تفت داده شده را نیز به این خوراک اضافه کنید. در تهیه این نسخه از فسنجان به‌جای رب انار از ماست یا کشک استفاده می‌شود و به همین دلیل، طعم این فسنجان با هر فسنجانی که تاکنون امتحان کرده‌اید، متفاوت است. شهرهای شمالی ایران از جمله مازندران به‌غیر از جاذبه‌های منحصربه‌فرد، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارند که فرهنگ این منطقه را به‌خوبی نشان می‌دهند. غذاهای مازندرانی شامل دنیایی از غذاهای سالم و خوشمزه می‌شوند که حتی افراد بیمار مثل کسانی که مبتلا به دیابت و فشار خون هستند، می‌توانند این غذاها را با خیال راحت میل کنند.

مرغ همراه با برنج زعفرانی و خلال بادام و پسته و زرشک، علاوه بر ترکیب رنگ اشتها آوری که دارد، بسیار لذیذ است. این غذا از ترکیب گوشت خورشتی، لیمو عمانی، لپه و رب درست شده است که اگر جا بیفتد می‌توان برای تزیین روی آن از سیب‌زمینی سرخ کرده یا چیپس خلال استفاده کرد. اگر بادمجان سرخ شده هم به آن اضافه کنید، قیمه بادمجان می‌شود. خورشت به‌آلو غذای دیگری از مردم خونگرم یزدی و یکی از بهترین غذاهای محلی یزد است. اگر از طرفداران خوردن غذای ملس هستید، حتماً به‌آلو را تجربه کنید.

کوکوی مرغ رشتی هم یکی از خوشمزه ترین غذاهای کشورمان است که دارای محبوبیت زیاد در میان ایرانیان می باشد. این کوکو خوشمزه را با سبزیجات یا بدون سبزیجات می توانید درست کنید. هویج پلو هم از غذاهای فوری و خوشمزه ای است که در دسته بندی غذاهای پلویی و چلویی قرار می گیرد. این غذای خوشمزه، با کمی تغییر تقریبا ورژن محدود شده همان زرشک پلو با مرغ است. برای این شماره یکی از خورشت های محبوب و بسیار خوشمزه ایرانی را آماده کرده ایم. خورش قیمه که مانند عدس پلو از غذاهای مناسبتی و نذری نیز محسوب می شود.

شیشلیک از غذاهای مخصوص مشهد به حساب می‌آید که از واژه‌ای ترکی گرفته شده است. در زبان ترکی قفقازی، «شیش» به معنی سیخ است و «لیک» به گوشت‌های درون سیخ گفته می‌شود. نحوه طبخ شیشلیک با دیگر کباب‌ها قدری تفاوت دارد و در اغلب رستوران‌ها بهترین کباب شیشلیک با دنده گوسفند با استخوان و روی حرارت مستقیم آتش تهیه می‌شود. کشک‌ها را به‌همراه کمی آب در یک ظرف بریزید تا خیس بخورند. در همین حین، گردوها را با سنگ گرد و مخصوص یا آسیاب پودر کنید تا گردوها به روغن بیفتند.

  • میگو به دلیل امگا ۳ زیادی که دارد می‌تواند از بروز آلزایمر و اختلال حواس در پیری جلوگیری و هم‌چنین تا حدودی فشار خون را هم کنترل کند.
  • در ادامه لیستی از غذاهایی که برای طیف گسترده‌ای از مردم مطلوب نیستند را معرفی می‎کنیم.
  • کلم استفاده‌شده در کلم پلوی شیرازی، کلم قمری است که برخی آن را با نام کلم سنگ یا قنبید می‌شناسند.
  • پیازهای خرد شده را با کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.
  • برخی افراد برای طعم بهتر گمنه بوشهری، به‌جای آب از استاک یا آب مرغ استفاده می‌کنند.

خوردن ترشی در کنار این غذای سنتی ایران که با لپه باقالا (باقالی زرد) تهیه می­‌شود بسیار دل چسب است. به این دلیل که اگر شیره برنج آبکش نشود، خاصیت آن چند برابر می‌شود. درست است که فلافل یک غذای محلی خوزستانی معرفی می‌شود اما در تمام شهرهای ایران پر شده از مغازه‌های فلافل فروشی.

۵۷- رشته پلو

ترکمن‌ها یکی از اقوام ترک‌تبار ایران هستند که در حاشیه شرقی دریای خزر در استان گلستان و بخش‌هایی از استان خراسان موسوم به ترکمن صحرا زندگی می‌کنند. چکدرمه، چکدیرمه یا چگدیرمه، مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق‌قلا است که به‌طور سنتی در دیگی به نام «قازان» آماده می‌شود. سپس این عصاره که به آن «کلگ» نیز می‌گویند، برای یک هفته در آب خیس می‌شود تا به‌صورت خمیر دربیاید.

یوان آش

برای آشنایی با انواع خورش قیمه در ایران می‌توانید به مقاله‌های غذای محلی کجارو مراجعه کنید. پس از پخت کامل سیب‌زمینی‌ها، لوبیا و نخود پخته را به‌همراه رب گوجه‌فرنگی سرخ شده و مرزه خشک در سوپ بریزید و صبر کنید تا سوپ برای ۱۰ دقیقه دیگر بپزد و جا بیفتد. اگر احساس کردید که آب سوپ شما کم است، کمی آب جوش در مرحله افزودن حبوبات به سوپ اضافه کنید.

سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا کمی سبک و شیشه‌ای شوند. در ادامه زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید تا بوی ادویه دربیاید. قوروت بادمجان یکی از غذاهای محلی و لذیذ استان خراسان و بیرجند است که برعکس بلغور پلو، طرز تهیه مشکلی دارد؛ زیرا برای آماده‌سازی آن باید کشک را سابید. قوروت بادمجان با کشک بیرجندی معروف به قروت درست می‌شود که در صورت عدم دسترسی به آن، باید خودتان آن را در خانه تهیه کنید.