دسته‌ها
اخبار

غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد

اگر لیمو عمانی را زودتر در آبگوشت بریزید، مانع پخت بهتر و کامل گوشت و کلم می‌شود. سیب‌زمینی را نیز با کمی نمک و آب، آب‌پز کنید و پس از نیم ساعت، پوست آن را بکنید و رنده ریز کنید. برخی افراد خرما پلو را به‌جای برنج ساده با رشته پلو سرو می‌کنند. به‌جای بلغور گندم از گندم پوست کنده یا ترکیب یک لیوان بلغور گندم و یک لیوان گندم پوست کنده هم می‌توانید استفاده کنید. سرو گوجه کبابی و سبزیجات کبابی یا گریل شده در کنار این غذا، آن را مجلسی‌تر می‌کند.

  • پس از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردید درب کاسه را بپوشانید.
  • درجه سختی طبخ این آش، متوسط است و شما می‌توانید در زمانی حدود سه ساعت آن را در خانه درست کنید.
  • مواد غذایی پرتله از گندم و شیر تشکیل شده و سادگی آن موجب می‌شود زود آماده شود.
  • در این سری از نوشتار قصد داریم شمارا با غذاهای محلی شهرکرد آشنا کنیم.با درناتریپ همراه باشید تا در مقاله ای شمارا با آنها اشنا کنیم.
  • سپس در محله پخت غذا، پس از جذب آب یا آب مرغ، شعله گاز را خاموش کنید و درب قابلمه را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ببندید.
  • آش دنگو، یکی از غذاهای معجزه‌آسا در درمان سرماخوردگی است که با انواع حبوبات مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش، نخود و گندم و گیاهی بومی به نام لیزک درست می‌شود.

از غذاهای قدیمی شهر کرد می توان به تاس کباب اشاره کرد که ترکیبی از گوشت و سبزیجات است. گوشت مورد استفاده در این غذا، گوشت گوسفندی و ترجیحا دنده است. پخت تاس کباب در شهرهای دیگر نیز انجام می شود ولی خاستگاه اصلی آن به استان چهار محال بر می گردد. گوشت، سیب زمینی، پیاز، روغن، نمک، فلفل و به مواد اصلی این غذا می باشد.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کباب بختیاری تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب بختیاری تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. البته بعضی افراد کباب مرسوم در رستوران ها را که از مخلوط گوشت قرمز و گوشت مرغ تهیه می شود را کباب بختیاری اصیل نمی دانند و بر این باورند که کباب بختیاری اصیل از گوشت گوسفندی تهیه می شود و دارای گوشت مرغ نیست. این آش را بیشتر در فصل زمستان در لرستان پیدا خواهید کرد چون برای سرماخوردگی و بدن در فصل سرما مفید است. سبزی‌ای که در این آش استفاده می‌ریزند، مختص لرستان است و بلمک نام دارد. برای تهیه پرشکه ابتدا آرد را الک می‌کنند و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند تا خمیری کم آب و خشک ایجاد شود.

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

عمل سابیدن و افزودن آب را چند بار تکرار کنید تا غلظت آب قوروت‌آلود به غلظت دلخواه شما برسد. پیازهای خرد شده را در یک تابه با روغن حیوانی سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس محلول قوروت را به‌همراه نمک و فلفل به پیاز داغ بیفزایید و غذا را برای چند دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا گرم شود؛ اما به جوش نیفتد. روی قوورت بادمجان را با بادمجان سرخ شده، نعنا داغ و دارچین تزئین کنید.

گردو پلو؛ پلویی مقوی

این غذا اصالتا یک غذای هندی است ولی زمان بسیار طولانی است که جز غذاهای سنتی خوزستان محسوب می شود. علاوه بر آرد نخود، تخم مرغ، زعفران، فلفل قرمز و تره برای تهیه این غذا ضروری اند. این قلیه، بر خلاف قلیه ماهی که بسیار مشهور است، کمتر شناخته شده است.

به نظر می‌رسد که دلیل اصلی نام‌گذاری این آبگوشت به نام مطنجنه، استفاده از گوشت گوسفند برای طبخ آن است و به احتمال زیاد، مقصود اصلی از مطنجنه، همان کلمه آبگوشت است. آبگوشت منتجنه در کرمان به‌دلیل عدم استفاده از رب گوجه‌فرنگی، سبز رنگ است و بهتر است که آن را در دیگ مسی درست کنید. در ادامه طرز تهیه آبگوشت منتجنه را در مجموعه غذاهای محلی کجارو بخوانید. پلو بریانی، همان طور که از نام آن پیدا است از ترکیب پلو و مایه بریانی درست می‌شود.

بادام محب (پوست کاغذی) و مامایی مهم‌ترین تولیدات شهرستان سامان می‌باشد که عمدتاً به کشور هند صادر می‌شود و یکی از مهم‌ترین منابع ارز آوری استان می‌باشد. اگر قصد دارید از سفر به این استان زیبا، چیزی برای خود یا عزیزانتان به یادگار ببرید می‌توانید سوغات خوراکی چهارمحال و بختیاری همچون گز، بادام، عسل، پسته وحشی (بنه)، انواع لبنیات و قره قروت را در نظر داشته باشید. از صنایع دستی چهارمحال و بختیاری می‌توان به قالی، گلیم و گبه‌های دستبافت، لباس‌ محلی بختیاری یا محصولات و پوشاک نمدی اشاره کرد.

پس از دم کشیدن هویج پلو، یک کفگیر از برنج را با مخلوط زرشک، خلال بادام و خلال پسته و دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و برای تزئین روی غذا در دیس بریزید. مرغ پخته شده را روی هویج پلو بچینید و آن را با انواع ترشی یا سالاد شیرازی سرو کنید. لوبیا چیتی را از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود.