دسته‌ها
اخبار

لذیذترین غذاهای استان خوزستان

برای پخت شله بریان 6 تا ٧ ساعت زمان لازم است تا خوب پخته شده و جا بیفتد. مواد اولیه این غذا شامل گوشت، برنج، کمی عدس و نخود می باشد که همه را در قابلمه ریخته زیر آتش قرار می دهند و بعد از پخت قابلمه را در آورده و با گوشت کوب له می کنند و بعد به آن هل و زیره می افزایند. این غذا برای کسانی که دچار سرما خوردگی شده اند توصیه می گردد. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را با مقداری آب، روی حرارت ملایم می گذاریم تا برنج مانند شیر برنج شود. سپس آن را با سیب زمینی که ریز رنده کرده ایم مخلوط می کنیم یا چرخ می کنیم.

  • پخت این آش ریشه در آیین و سنن قدیمی این منطقه دارد و در شب یلدا و فصل برداشت انار و برای مادران باردار پخته می شود.
  • یکی از مهمترین غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کباب بختیاری است که بین مردم سایر نقاط کشور و گردشگران هم بسیار معروف و محبوب است.
  • اما مواد اولیه اش از پوشش گیاهی منحصر به فرد این استان چشم نواز و سرسبز است.
  • به‌طور معمول، پس از به جوش آمدن گوشت تباهگ، به آن برنج اضافه می‌کنند تا به‌صورت یک پلو خوشمزه و مقوی بلوچی دربیاید.
  • در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق غذاخوری جعفری ساطوری به آن بزنید و بعد این مخلوط را برای یک ساعت در یخچال استراحت دهید.
  • مجموعه تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان نشین، اندرونی، حمام، انبارها و استخرها است.

پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه‌پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد. این پل در زمان صفوی توسط زمان خان نفر از ایل نفر ساخته شده‌است. این پل یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی وخارجی بوده و سالانه پذیرای میلیونی مسافران و طبیعت دوستان می‌باشد. تمامی خدمات رفاهی و سیاحتی از قبیل بازارچه سنتی و صنایع دستی، خدماتی، اسکان و سرگرمی از قبیل پارک‌ها و ورزش‌های آبی رفتینگ (رودگردی) و کایاک در محل پل زمان‌خان ارائه می‌گردد.

دستور تهیه 5 مدل ترشی کیوی خوشمزه ؛ چاشنی غذاهای شما

چشمهٔ کوهرنگ در شهرستان کوهرنگ، با دبیِ آب زیاد از دامنه‌های «زردکوه» سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم فراوان به دریاچهٔ سد کوهرنگ می‌ریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده‌رود می‌شود. مناظر بسیار زیبای طبیعیِ اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دوچندان کرده‌است. پارک سرچشمه در فرخشهر، با مساحتی بالغ بر۱۲۰ هزار مترمربع دارای چشمه‌ای پراز آب وفضای سبز زیبا و چشم‌نواز است.

استان چهارمحال و بختیاری

طرز تهیه هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ نیز به این صورت است که مرغ پخته را همراه با برنج، دم کنید. کلم پلو، غذایی محبوب در میان ایرانیان است که به روش‌های مختلفی در سراسر ایران طبخ می‌شود؛ اما اصالت آن به شهر شیراز برمی‌شود. کلم پلوی شیرازی، معمولا از کلم، برنج، سبزی‌های و ادویه‌های مختلف تشکیل می‌شود. کلم استفاده‌شده در کلم پلوی شیرازی، کلم قمری است که برخی آن را با نام کلم سنگ یا قنبید می‌شناسند.

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان زنجان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. یکی دیگر از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که با استفاده از گوشت و لوبیا سفید تهیه می شود گوشت و گندم است. پیازهای خلالی خرد شده را کمی با کره و روغن تفت دهید تا سبک و کاراملی شوند. سپس تکه‌های مرغ را در تابه بریزید و همراه با پیازها تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند.