دسته‌ها
اخبار

لیست غذاهای ایرانی و معرفی کامل غذای ایرانی بررسی جامع آشپزی ایرانی آرسس شف

در این بخش خاص، می‌خواهیم از داستان‌های ویژه و جالب درباره غذاهای ایرانی معروف برای شما نقل کنیم. ایران طیف وسیعی از لهجه‌ها، سبک زندگی، سنت‌ و آداب و رسوم منطقه‌ای را در بر می‌گیرد. در شمال ایران بخاطر بارندگی‌های فراوان حاشیه دریای خزر مراتعی سرسبز و تنوع زیادی از میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان وجود دارد. غذاهای منطقه شمالی دارای عطر و طعم ساده و تازه‌ای هستند و مردم این منطقه طعم‌های شیرین و ترش را دوست دارند.

  • بعد از پخته شدن همه ترکیبات، در یک قابلمه جدا مقداری رب گوجه فرنگی را تفت دهید و به آن نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید.
  • آش دوغ هم از دیگر غذاهای محلی قزوینی است که به احتمال زیاد تا به حال آن را امتحان کرده‌اید.
  • در کنار آن اناردون و پیاز داغ و رب انار را هم سرخ می‌کنند.
  • خورشت بامیه یک غذای اصلی است که در کنار چلو یا کته، سبزی خوردن، سالاد و ترشی سرو می‌شود.
  • مواد اولیه تاس کباب شباهت زیادی به مواد مایه ماکارونی دارد.

سغدو اگر طرفدار کله‌پاچه باشید، حتما از این غذای سنتی و البته کمی عجیب لرستانی خوشتان می‌آید. وقتی صحبت از سفر به جنوب ایرانمی‌شود، یکی از اولین چیزهایی که به ذهن می‌رسد، غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ جنوبی با ادویه‌های تند و آتشی آن است. حاج علی می‌گوید که «کمتر از ده سال قبل وقتی یک مغازه‌ خیلی کوچک کبابی داشتم یک روز که مواد کوبیده اضافه آمده بود آن‌ها را مانند جگر کفنی لای چربی پیچیدم و سیخ زدم و خیلی خوشمان آمد.

۲۲. غذاهای محلی استان خراسان جنوبی

به علاوه اگر برنج را به همراه سبوسش مصرف کنید، پتاسیم موجود در آن، می‌تواند در کنترل فشار خون هم تأثیرگذار باشد. کوفته از موادی چون لپه, برنج, سبزی معطر, تخم مرغ , گوشت, پیاز, گردو و زرشک تهیه می شود. ایرانیان علاقه زیادی به طعم ترش دارند که یکی از این مواد ترش زرشک می باشد که این ماده در بیشتر غذاها استفاده می کنند یکی از این غذاها زرشک پلو می باشد. در رابطه با طرز تهیه ته‌چین بدانید که آشپز با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهد شد؛ ته‌چین هم در فر پخته می‌شود و هم روی شعله‌ی گاز. البته این را هم از قلم نیندازید که برای داشتن ته‌دیگ خوب و دلچسب لازم است آن را مدت زمان بیشتری روی حرارت ملایم قرار دهید تا به خوبی پخته شود و خودش را خوب بگیرد. برای تهیه کوبیده گوشت چرخ کرده را با پیاز و نمک و فلفل مخلوط کرده و بعد از به سیخ کشیدن آن بر روی زغال کباب می کنند و می پزند.

هم‌چنین فالوده شیرازی و بسیاری دیگر از دسرها و شیرینی‌های سنتی مخصوص شیراز هستند. کله پاچه که از انواع غذای ایرانی محبوب میباشد و خواص زیادی دارد. دمپختک پلو که از انواع غذای ایرانی دم دستی میباشد و میتوان در مدت زمان کوتاهی آن را حاضر کرد. مرغ یکی از گوشت های مورد علاقه و بسیار پر کاربرد در غذاهای ایرانی است، که از آن چه با برنج و چه بدون برنج بسیار زیاد استفاده می شود. اسم لوبیاپلو که می‌آید تصویر یک بشقاب برنج نارنجی رنگ همراه با لوبیاسبزهایی در بینش در ذهنتان نقش می‌بندد.

اشکنه از غذاهای سنتی فصول سرد

رسم است كه اگر آبگوشت را در منزل بپزند به آن «آبگوشت» و اگر در بیرون و در داخل تنور تهیه كنند، به آن «دیزی» بگویند. اگر مهمانی با تم سنتی برگزار می كنید، لازم است كه آبگوشت را به عنوان غذای اصلی سرو كنید. به شما توصیه می‌كنیم آبگوشت یا دیزی را حتما با نان سنگك و پیاز میل كنید.

در واقع گندم و جو در دوغ پخته می‌شود و بعد در نور آفتاب خشک شده و هیزان را شکل می‌دهد. سمبوسه جنوبی تنداکثر غذاهای جنوبی به تند بودن‌شان معروف هستند و یکی از این غذاهای تند و بسیار خوشمزه سمبوسه است. خوزستان به تنوع غذاهای دریایی و غذاهای گرم و تند معروف است که می‌شود آن را یک مقصد خیلی مناسب برای شکم‌گردی در جنوب کشورمان دانست. حلیم بادمجان اصفهانیکی از غداهای سنتی اصفهان که به شهرهای دیگر هم راه پیدا کرده، حلیم بادمجان است.