دسته‌ها
اخبار

لیست انواع غذاهای ایرانی معرفی پرطرفدارترین غذاهای مجلسی ایرانی

علاوه بر این معمولاً در لابلای برنج زعفرانی از مقداری زرشک هم استفاده می‌شود. جدا از مواد اولیه و اصلی که گفته شد، ممکن است مواد غذایی دیگری هم به این غذا اضافه شود تا آن را با دیگر مدل‌های ته‌چین متفاوت کند. در واقع ما با انواع نسبتاً گسترده‌ای از ته‌چین‌ها رو‌به‌رو هستیم. در نتیجه شاید انتخاب خوشمزه‌ترین آن‌ها برایمان سخت باشد.

استان گیلان به دو چیز خیلی معروف است، اولی آب و هوای خوب و دومی هم غذاهای خوشمزه و بی‌نظیرش. زرشک پلو با مرغ یکی از رایج ترین غذاها در تمامی مجالس است. شما می‌توانید از لیمو امانی کامل هم استفاده کنید؛ اما در این صورت، آبگوشت شما کمتر ترش می‌شود.

  • دلمه‎ ی فلفل دلمه ای، بادمجان، گوجه و کلم از جمله معروف ترین انواع دلمه‏ ها هستند اما با این وجود همیشه دلمه‎ ی برگ مو طرفدار بیشتری داشته است.
  • پیاز سرخ شده را به برنج در حال پخت بیفزایید و اجازه دهید تا غذا برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه جا بیفتد.
  • میگو پلو زعفرانی که در لیست انواع غذاهای ایرانی و خارجی مجلسی قرار میگیرد.
  • شله ماسی، شله دووی، شله ماستی یا شله دوغی، یکی از غذاهای ساده و محلی کهگیلویه و بویر احمد است که با برنج، دوغ، پونه و پیاز داغ درست می‌شود.
  • حالا شوید خشک، زردچوبه و نمک و فلفل سیاه را به ترکیبمان اضافه می‌کنیم و همه مواد را با هم تفت می‌دهیم‌.
  • کباب تابه‌ای دارای دو بخش است که شامل گوشت کبابی و گوجه‌های سرخ کرده می‌شود.

برای ترش کردن قیمه پیچاق به‌جای لیمو عمانی از آب لیمو یا آبغوره استفاده می‌شود. از قدیم الایام یکی از غذاهای اصلی و عضو ثابت سفره ایرانی ها شامی‌ کباب بوده و محبوبیتش علاوه بر طعم لذیذ و خوشمزه آن به نوعی به علت نوستالژیک بودن آن هم می باشد. اسمغذاهای سنتی ایرانیمعمولا با توجه به طرز پخت و منطقه ای که اصالتاً مربوط به آن هستند انتخاب می‌شوند. اگر کشک بادمجان سفت بود کمی آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود. در انتها روی آن پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و گردو را روی آن بریزید و نوش جان کنید.

طرز تهیه جوجه کباب فسنجانی یا جوجه کباب ترش مجلسی

از آن جایی که قیمه – یا همان کیمه – واژه‌ای کاملا ترکی و به معنای گوشت قورمه شده است، می‌توان خواستگاه این غذا را به نواحی آذری زبان ایران نسبت داد. در زمان ناصر الدین شاه قاجار، زرشک یکی از موادی بود که در پلو به کار می‌رفت و پلوها را بسته به موادی که به آنها افزوده می‌شد نام‌گذاری می‌کردند. به سبب هماهنگی که بین مواد زرشک پلو به لحاظ رنگ و مزه برقرار بود، بیشتر در جشن‌ها و عروسی‌ها پخته می‌شد. موادی که برای تهیه این غذای ایرانی به همراه زرشک به کار می‌رفت بسیار متنوع بود. کلم پلو شیرازی که بسیار معروف است و در لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج مجلسی نیز قرار میگیرد. به طور کلی می‌توان گفت ترک‌ها از طعم شیرینی لذت می‌برند.

آجیل پلو که جز غذاهای مجلسی آذری ها میباشد و در آن از برنج، مرغ، برگ زردآلو خشک شده، قیسی، زرشک و پیاز استفاده میشود. انواع جوجه کباب که میتوان گفت جز غذاهای مجلسی ایرانی محسوب میشود و در عروسی ها و مجالس این غذا معمولا سرو میشود. بر عکس همه آش‌های دیگر که همه دوست دارند داغ داغ همراه با سیر و نعناع داغ میل کنند، آش یخ را باید سرد سرو کرد.

غذاهای تهران از جمله دمپختک، سرگنجشکی، اشکنه و بعضی از خورش‌ها با طعم و مزه لذیذ خود شما را به سفری در زمان دعوت می‌کنند؛ پس در سفر به تهران، حتما این غذاهای ساده و لذیذ را امتحان کنید. برخی از این غذاها شناخته شده نیستند؛ در حالی که برخی دیگر کماکان در خانه‌های تهرانی‌ها طبخ می‌شوند. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای تهران و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

طرز تهیه میرزا قاسمی

مواد اولیه و طرز تهیه این کوکو به کوکوی سیب‌زمینی شباهت دارد؛ با این تفاوت که کوکو شیرین، پس از طبخ در شهدی شیرین غوطه‌ور می‌شود. تکه‌های گوشت را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید تا گوشت، تغییر رنگ دهد. سپس فلفل و ادویه دلخواه خود را در تابه بریزید و مواد را با هم تفت دهید. حدود دو پیمانه آب جوش در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت، روی حرارت ملایم گاز بپزد. پس از پخت کامل گوشت، نمک و نصف قاشق چای‌خوری زعفران را در تابه بریزید و اجازه دهید تا آب گوشت، کاملا کشیده شود.

وشت چرخ‌کرده به‌شکل کوفته ریزه، خرما هسته گرفته، رشته پلویی، لوبیا چیتی، برنج، رب، پیاز داغ و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده قابلی پلو هستند. این غذای لذیذ در شهرهای دیگر از جمله تبریز با کمی تفاوت در مواد اولیه نیز طبخ می‌شود. شله مشهدی، آشی پرملات و خوشمزه است که طبخ آن به تجربه و دقت و زمان بسیاری احتیاج دارد.