دسته‌ها
اخبار

دستور پخت انواع غذاهای طب سنتی طبایع مرجع طب سنتی-غذای رژیمی

آش دوغ را می‌توان به‌صورت گیاهی یا همراه با کوفته قلقلی گوشت چرخ‌کرده یا گوشت ریش ریش شده به‌عنوان یک میان وعده و پیش‌غذا یا حتی در وعده ناهار سرو کرد. آش دوغ، به‌دلیل دارا بودن کلسیم و ویتامین، گزینه‌ای مناسب برای وعده افطار در ماه مبارک رمضان نیز به شمار می‌آید و در برخی نقاط ایران، این آش را در مراسم‌های نذری می‌پزند. در لیست غذاهای ایرانی کوفته ها توپک های خوشمزه ای هستند که درست کردنشان کمی تبحر لازم دارد، اما نگران نباشید با تمرین می توانید تجربه کافی در تهیه آنها کسب کنید. غذاهای سنتی و محلی ایران از ساده ترین آنها گرفته تا پرکارترین شان، جزو لذیذترین و خوش طعم ترین غذاهای جهان محسوب می شوند و سرشار از انوع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند.

تنها بخشی از این خوراک‌های بومی و سنتی این استان را تشکیل می‌دهند. غذاهای محلی زنجان به‌حدی متنوع و لذیذ هستند که خود یکی از دلایل سفر گردشگران به این منطقه از کشور محسوب می‌شوند. بلغور در زبان فارسی به‌معنای «هر چیز در هم شکسته و در هم کوفته» است و به‌طور خاص به گندم یا جوی پخته شده و خشک شده‌ای اشاره دارد که با آسیاب، نیم‌کوب شده باشد. جالب است بدانید که مردم در گذشته، تنها دو یا سه بار در طول سال، برنج می‌خوردند و قوت غالب آن‌ها، بلغور گندم یا جو بوده است.

این غذا از تمامی غذاهای ایرانی اصیل تر است و برای مثال اگر قصد دارید تا دوستان خارجی خود را با آشپزی سنتی ایران آشنا کنید بهتر است برایش دیزی بپزید! این غذا با نان سنگک داغ، سبزی خوردن، پیاز، ترشی و دوغ سرو می ‎شود و بعد از خوردن تلیت تمامی حبوبات آن را به همراه گوشت کوبیده وبا نان میل می ‎کنند. پیازهای خرد شده را با کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.

  • باید اضافه کرد که پسته موجود در قیمه نثار به دلیل مقدار زیاد کلسیمی که دارد، می‌تواند برای افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند بسیار مفید باشد.
  • آبگوشت قنبید نیز یکی از غذاهای سنتی و محبوب استان قم است که دستور تهیه و طعم آن با دیگر آبگوشت‌های ایرانی تفاوت دارد.
  • در کف قابلمه، ته‌دیگ مورد نظر خود را بچینید و به‌صورت لایه لایه، برنج و مخلوط هویج، خلال نارنج و پیاز داغ را در قابلمه بریزید.
  • این عصاره در ادامه دو بار جوشانده یا به‌صورت سرد مصرف می‌شود.

قدمت خورش قورمه سبزی به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌شود؛ زمانی که آریایی‌ها روشی جدید برای نگه‌داری از گوشت در تمام فصول سال را به وجود آوردند. آن‌ها گوشت را به‌اندازه‌های کوچک خرد می‌کردند و سپس آن را می‌پختند. آن‌ها یک کیسه با استفاده از شکم گوسفند که دارای چربی فراوان است تهیه می‌کردند تا گوشت پخته‌شده را در درون آن بریزند. زمانی که گوشت خشک می‌شد، روی آن، یک لایه چربی می‌بست و مانند کنسرو از ورود میکروب و انواع باکتری‌ها به درون گوشت جلوگیری می‌کرد. برای آشنایی بیشتر با انواع خورش قورمه سبزی در ایران به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید. دلمه برگ مو یکی از مدل‌های مختلف دلمه است که برای تهیه آن از مواد مختلفی چون برگ مو (انگور)، برنج، لپه، گوشت چرخ‌کرده (اختیاری)، سبزیجات معطر و ادویه استفاده می‌شود.

البته اگر در فصل سرما قصد مراجعه به این رستوران را دارید، نگران نباشید؛ زیرا رستوران اس پی یو دارای ۲ بخش فضای باز و فضای سربسته و گرم است. در منوی این رستوران انواع غذاهای سنتی، فرنگی و همچنین چای و قلیان به چشم می‌خورد. البته به یاد داشته باشید که این رستوران در اکثر روزهای سال شلوغ است و باید برای دریافت خدمات، کمی صبر داشته باشید.

۲۹- خورش دال عدس

این رستوران طیف گسترده‌ای از غذاهای کبابی را با مرغ، بره، ماهی و بسیاری از انواع دیگر ارائه می‌دهد و کلم پلو انتخابی همیشه محبوب بوده است. از غذاهای محلی شیرازی‌ها، دمپختک، مخلوط دم کرده برنج با مواد دیگر است. دمپختک در ایران انواع مختلفی دارد و به دلیل سادگی در پخت و خوشمزگی و مقوی بودن از محبوبیت بالایی برخوردار است. علاوه بر کوفته تبریزی یک کوفته خوشمزه دیگرهم وجود دارد که فقط و فقط مختص اهالی استان فارس است. این کوفته خوشمزه ترکیبی از گوشت چرخ کرده، هویج یا نرگسی رنده شده، پیاز، تخم مرغ، آرد نخودچی، شکر، پیاز و نمک و فلفل است.

لیست غذاهای ایرانی و غذاهای استان قم

روش پخت این خورش هم مانند قورمه سبزی فوت و فن خاص خودش را دارد و باید با حرارت بسیار کم پخته شود تا به اصطلاح جا بیفتد. جالب است بدانید که این قدمت باستانی را می ‎توان از روی لوح ‎ها و سنگ نوشته های تخته جمشید یافت کرد. بر اساس سنگ نوشته های قدیمی که متعلق به 515 سال قبل از میلاد است، بر روی برخی از آنها مواد اولیه و طرز تهیه فسنجان هک شده است. پودنی هم غذایی است که با گوشت ماهی پخته می‌شود؛ اما نوع کوسه سواحل کیش.

این غذا در جنوب ایران و در استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان با نام «هواری» مشهور است که اگر با میگو یا ماهی درست شود به آن میگو پلو یا هواری میگو و هواری ماهی می‌گویند. طرز تهیه آش بی‌بی سه‌شنبه بسیار شبیه به آش رشته است، با این تفاوت که در آن کوفته ریزه گوشتی می‌ریزند و همین موضوع، این آش را تبدیل به غذایی پرملات، سیرکننده و مقوی می‌کند. درجه سختی طبخ این آش، متوسط است و شما می‌توانید در زمانی حدود سه ساعت آن را در خانه درست کنید. مواد اصلی غذاهای شکم‌پر مشخص است؛ اما برای تعیین اندازه آن‌ها این آشپز مازندرانی است که مانند دیگر آشپزها بر طبق تجربیات خود تصمیم می‌گیرد. اردک شکم‌پر را مانند دیگر غذاهای لذیذ و خوش‌خوراک شمالی همراه با برنج، سبزی و ترشی سرو می‌کنند. به گفته بسیاری از محلی‌ها و افرادی که این غذا را امتحان کرده‌اند، اردک شکم‌پر، لذیذترین نسخه شکم‌پر در استان‌های شمالی کشور است.