دسته‌ها
اخبار

معروف ترین غذاهای محلی ایران کجارو

قیمه نثاروقتی اسم غذاهای قزوین می‌آید، بدون شک همه‌ی ما به غذای خوشمزه و اعیانی قیمه نثار فکر می‌کنیم. خورش ریواساگه طرفدار طعم ترش باشید، باید این غذای محلی را حتما تست کنید. خورش به آلو اگر در فصل پاییز به یزد سفر کردید حتما خورش به آلو را تست کنید. این غذا با ترکیب ترش و شیرین‌اش، طعم ملس خوشایندی دارد که از چشیدن‌اش پشیمان نمی‌شوید. در این مطلب با چندتا از این غذاهای محلی لذیذ یزد آشنا می‌شویم.

به این غذا آبگوشت قورمه سبزی هم گفته می‌شود چون در طرز تهیه آبگوشت بزباش از سبزی استفاده می‌شود. همان گونه که از نامش پیداست، این غذا آبکی بوده و گوشت از اجزای اصلی تشکیل دهنده آن است. حدس می زنیم این سوال به ذهنتان خطور کند که آبگوشت چه تفاوتی با دیزی دارد؟ پاسخ این سوال ساده است؛ محتویات تشکیل دهنده دیزی و آبگوشت یکسان می باشد. رسم است که اگر آبگوشت را در منزل بپزند به آن «آبگوشت» و اگر در بیرون و در داخل تنور تهیه کنند، به آن «دیزی» بگویند. اگر مهمانی با تم سنتی برگزار می کنید، لازم است که آبگوشت را به عنوان غذای اصلی سرو کنید. به شما توصیه می‌کنیم آبگوشت یا دیزی را حتما با نان سنگک و پیاز میل کنید.

  • به همین دلیل نان و برنج، بیشترین بخش خوراک ایرانی ها را تشکیل می دهند.
  • پیاز و انواع سبزی‌های معطر از مهم‌ترین مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی است.
  • نحوه طبخ سنتی این آبگوشت در فهرست میراث ناملموس استان قم به ثبت رسیده است.
  • یک غذای مجلسی و پرطرفدار در بسیاری از مجالس رسمی و میهمانی است.
  • پس از حدود ۲۰ دقیقه، کدو حلوابی یا لبوی نگینی خرد شده را در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

یکی از مهم‌ترین نکات برای پخت این غذای لذیذ، این است که کوفته باید شکل گرد خود را از دست ندهد و مزه واقعی خود را حفظ کند. با معروف‌ترین غذاهای محلی ایران، یکی از سه مکتب خوراک جهانی آشنا شوید و یک روز لذت‌بخش را در میان انواع طعم‌های لذیذ و وسوسه‌کننده سپری کنید. «کشک کدو» یکی از غذاهای محلی کرمان است که علی‌رغم خوشمزگی و مقوی بودنش، طرز تهیه بسیار آسانی دارد.

۴۳- خورش کدو مسما

فلافل را با کاهو، گوجه‌فرنگی، خیار شور و سس مخصوص فلافل اهوازی یا سس انبه سرو کنید. آش رشته بوی ایران را می‌دهد، بوی سفره‌های افطار و دورهمی‌های خانوادگی در خانه‌های مادربزرگ و پدربزرگ‌ها. آش رشته یک خاطره مشترک است از کودکی تک تک ما و کمتر کسی پیدا می‌شود که عاشق طعم آن نباشد.

| دلمه آذربایجان شرقی

با استفاده از یک پارچه دور ظرف ماست را می‌پوشانند تا به عمل آید. بعضی از ما خاطره خوبی از بو و طعم تخم مرغ پخته و بافت لیز تخم مرغ نیم‌پز نداریم. برای همین غذاهایی که طعم تخم مرغ در آن غالب باشد را نمی‌پسندیم. گز دسر و سوغات معروف شهرهایی چون اصفهان، گلپایگان، کرمان و چهارمحال و بختیاری است. گز با استفاده از شکر سفید، تخم مرغ، مغز بادام، گلاب و … گز در واقع اسم یک گیاه است که دسر گز از آن درست می‌شود.

در طرز تهیه خورش آلو اسفناج، گوشت، اسفناج و آلو به کار می‌رود و آن را به یک غذا ایرانی خوشمزه تبدیل می‌کند. برای مطالعه طرز تهیه این خورش خوشمزه روی لینک مطلب کلیک کنید. معمولا «خورش قیمه» به عنوان یکی از غذاهای ایرانی سنتی برای نذری شناخته شده است ولی یک غذا ایرانی خوشمزه و پرطرفدار برای مهمانی‌ها هم به حساب می‌آید. معمولا در طرز تهیه خورش قیمه از گوشت قرمز خرد شده استفاده می‌شود و به همین خاطر هم این اسم را روی آن گذاشته‌اند. از انواع غذاها ایرانی محلی می‌توان به «آبگوشت به و بادمجان» اشاره کرد. در طرز تهیه آبگوشت قمی به و بادمجان از نخود یا عدس هم استفاده می‌شود.

غذاهایی همچون سبزی ‌پلو دامغانی، خورش هویج و پسته، خلال پلو، ته‌چین گرمسار، چرتمه ‌پلو، تاک ‌پلو، ته‌چین کشمش و لپه سمنان، ته‌چین شهمیرزاد، مانی پلو، چلوگوشت و … تنها بخشی از این خوراک‌های بومی و سنتی این استان را تشکیل می‌دهند. خورشت بامیه مواد اولیه ساده‌ای دارد و برای هر نوع سلیقه و رژیم غذایی مناسب است. علاوه بر گوشت گوسفند، گوساله و مرغ و بوقلمون می‌توانید با حذف گوشت، غذایی کاملا گیاهی داشته باشید.

برای تزیین می‌توانید کمی پنیر پیتزا نیز روی آن بریزید. برنج را برنج به‌خوبی بشویید و به همراه گوجه‌فرنگی‌های خرد شده و نصف لیوان آب به مواد داخل تابه اضافه کنید. تابه را روی حرارت بگذارید و به به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید برنج کمی پخته شود. گوجه فرنگی‌ها و پیازها را نیز خرد کنید و هر دو را به قابلمه اضافه نمایید. حدود ۸ لیوان آب جوشیده شده به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ترکیبات در کنار یکدیگر پخته شوند. بعد از اضافه کردن سبزی نیاز نیست درب قابلمه را ببندید.

خورش قیمه یکی از غذاهای سنتی ایرانی محبوب

کباب ایرانی از زمان ناصرالدین شاه وارد ایران شده و با تغییراتی که کرده به شکل کباب کوبیده امروزی درآمده و به عنوان یک غذایی ایرانی شناخته می‌شود. در این مقاله به بررسی غذاهای پرطرفدار ایرانی می‌پردازیم. دوپیازه یا دو پیازه آلو یکی دیگر از غذاهای سنتی شیرازی است که خیلی هم راحت پخته می‌شود.

با توجه به کتاب «رجال دوران ناصریه» مشیر الدوله سال­ها در استانبول سفیر بود. در نهایت پادشاه او را احضار کرد و سمت وزارت امور خارجه را به او اعطا کرد. روزی مشیرالدوله؛ پادشاه، صدراعظم و بزرگان را به صرف ناهار به عمارتی دعوت کرد. در سفره و در بین غذاهای مختلف، چندین غذای جدید دیده می‌شد که تا آن روز هیچ­کس تاکنون ندیده بود. پخت انواع پلو در میان مردم ایران، از دیرباز رایج بوده است.