دسته‌ها
اخبار

طرز تهیه 7 غذای شمالی با مرغ با طعمی بی نظیر مینویسم

جزییات و مراحل طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ یا گوشت و آموزش ترکیب دقیق سبزی آن را در لینک مربوطه مطالعه کنید. در طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی که به آن خورش انار هم گفته می‌ شود، می‌ توان از مرغ یا گوشت قلقلی استفاده کرد. معمولا برای مجلسی‌تر شدن خورش انار مسما، مرغ به کار رفته در آن را به طور کامل سرخ می کنند و از تکه تکه کردن آن خودداری می کنند.

بادمجان‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی پهن کنید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. شما می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری گلپر را به‌همراه رب انار به غذا اضافه کنید. پنیر برشته یا املت شمالی که در گویش محلی با نام «پنیر وروشون» شناخته می‌شود، یک غذای لذیذ شرق گیلانی است که می‌توان آن را با هر نوع پنیری درست کرد. با یک قاشق، از مایه بادمجان بردارید و در داخل شکم بادمجان‌های سرخ شده بریزید.

  • اگر از رب انار شیرین استفاده می‌کنید، شکر را حذف کنید.
  • جهت تهیه خورشت انار دون باید پیاز را به همراه ادویه جات کمی سرخ کنید سپس به آن رب گوجه و انار را اضافه نمایید.
  • برای آماده سازی این غذا باید پوست باقلا ها به خوبی جدا شود و در یک ماهی تابه با روغن کم آن ها را تفت دهید.
  • کوکو یا کتلت اوزون برون، یکی از لذیذترین غذاهای دریایی گیلانی است که با ماهی اوزون برون چرخ شده، پیاز، تخم‌مرغ و سبزی معطر درست می‌شود.
  • خورش شوید خولی را می‌توان به‌جای مرغ با گوشت اردک درست کرد.

در ابتدا برگ‌های سبز سیر ریز خرد شده را در کمی روغن در تابه تفت دهید. سپس گیجاواش ساطوری خرد شده را در تابه بریزید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید. تخم‌های اردک را در کنار تابه بشکنید و اجازه دهید تا خودشان را بگیرند. سپس آن‌ها را با قاشق خرد کرده و با سبزی داخل تابه مخلوط کنید.

۱۱. کویی تره و طرز تهیه آن

همانطور که می دانید استفاده از دانه انار طعمی ترش به این غذا می بخشد اما اگر می خواهید این غذا طعمی ملس داشته باشد می توانید به آن کمی شکر اضافه کنید. مگر می شود به شمال کشور سفر کرد و ماهی شکم پر نخورد؟ ماهی شکم پر با کته شمالی یکی از غذاهای شمال است که طعمی خاص دارد و هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. ماهی سفید دریای خزر وقتی با سبزیجات بومی و به سبک و سیاق شمالیها پخته شود حلاوتی دیگر دارد.

غذاهای محلی مازندران | گشتی در میان خوشمزه های شمالی

در دستور تهیه قلیه ماهی شمالی از مغز گردوی آسیاب شده هم استفاده می‌شود. در آخر، کوکو را به قسمت بالای فر منتقل کنید تا روی کوکو بادکوبه‌ای طلایی و برشته شود. به‌جای رب گوجه‌فرنگی، می‌توانید از رب انار ترش استفاده کنید. در پنج دقیقه پایانی پخت شامی‌ها، آب نارنج یا آبغوره را در تابه بریزید و سپس گوجه‌فرنگی‌های سرخ شده را در تابه بچینید. در برخی از طرز تهیه‌ها، یک عدد پیاز رنده شده نیز به آش اضافه می‌شود.

آلو مسما گیلانی را با دانه انار تزیین کرده و با پلو کته سرو کنید و از طعم بی‌نهایت خوشمزه آن لذت ببرید. این غذای لذیذ برای مواقعی که از غذاهای تکراری خسته شده‌اید، بسیار مناسب است و با طبخ آن در منزل، می‌توانید عطر و طعم استان گیلان را به سر سفره خود بیاورید. وقتی اسم گیلان و شهرهایش به میان می آید، فقط طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری گیلان در ذهنمان نقش نمی بندد بلکه تنوع غذایی این خطه سرسبز هم شهره عام و خاص است. طعم لذیذ و خاص غذاهای محلی گیلان، باعث شد در سال ۹۴ نام شهر رشت به عنوان «شهر خلاق خوراک شناسی» در یونسکو نیز به ثبت برسد.

مغز‌های گردو را داخل مخلوط‌کن بریزید و آسیاب کنید تا به‌شکل پودر درآیند. شمامی‌توانید در این غذا از ۱۰۰ گرم لوبیای چشم بلبلی هم استفاده کنید. شما می‌توانید علاوه بر آب نارنج از آبغوره نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرچه پیازها را ریز تر و یکدست‌تر خرد کنید، طعم و ظاهر نرگسی شما بهتر خواهد شد.

ایجاد برش روی آلوها باعث می‌شود که پوست آن‌ها بدون به هم ریختن شکل ظاهری، به‌راحتی جدا شود. می‌توان به‌جای گوشت مرغ از اردک، مرغابی یا خورکا نیز استفاده کرد. اگر به انار دسترسی ندارید، از آبغوره بیشتر استفاده کنید. در کنار شکم‌گردی و لذت از طبیعت بکر شمال باید به فکر رزرو هتلی نیز باشید.