دسته‌ها
اخبار

خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما

برای درست کردن سس شامی، گوجه‌های رنده شده را در روغن تفت دهید. پس از غلیظ شدن سس، شامی‌های سرخ شده را در داخل سس قرار دهید و اجازه دهید تا شامی‌ها برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پخته شوند. این آش مقوی، غذایی کامل و سیرکننده است که می‌توان آن را برای وعده ناهار و شام یا به‌عنوان پیش غذا سرو کرد. زمان پخت این آش، حدود دو ساعت است و شما می‌توانید آن را به آسانی در منزل درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

  • نمای بیرون آن بسیار مدرن است و بهش نمی‌خورد که رستوران سنتی باشد.
  • شش انداز گیلانی یا شیش انداز بادمجان، یک غذای گیلانی خوشمزه است که با مغز گردو، بادمجان، رب انار و پیاز درست می‌شود.
  • آن‌ها را با همان شیوه‌های سنتی و ترکیب‌های خاص خودشان استفاده می‌کنند.
  • بادمجان کبابی، تخم مرغ، گوجه فرنگی و سیر از مواد تشکیل‌دهنده آن محسوب می‌شوند.
  • در سبزی قلیه ماهی شمالی، مقدار گشنیز باید چهار برابر شنبلیله باشد؛ زیرا زیاد بودن شنبلیله باعث تلخ شدن خورش می‌شود.

مالابیج یکی از غذاهای شمالی با ماهی است که هم در شهرهای استان گیلان و هم در شهرهای استان مازندران تهیه و پخت می‌شود. غذاهای شمالی با ماهی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول مانند ماهی گردوبیج و ماهی فویج غذاهایی هستند که ماهی، پایه اصلی آن‌ها محسوب می‌شود. دسته دوم اما غذاهایی مانند باقلاقاتق و ترش تره هستند که در کنارشان می‌توان ماهی شور یا ماهی دودی سرو کرد. ماهی در وعده‌های غذایی مردمان گیلان و مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد. البته شمالی‌ها ماهی را به دو شکل شور و دودی نیز در می‌آورند که مزه خاصی به خود می‌گیرد.

۹. شوید خولی و طرز تهیه آن

این غذا با عطر و بوی سیر و شوید تازه سرخ‌شده، هوش را از سر شما خواهد برد. بشته واش را می‌توانید در سفر به مازندران و بخش شرقی استان گیلان میل کنید. معمولا به خورش‌ها و پیش‌غذاهای متنوع شمالی بیشتر از آش‌های شمالی توجه می‌شود؛ اما آش‌های شمالی نیز طعمی خوشمزه دارند و می‌توانند سفر شما را لذت‌بخش‌تر کنند. گوشت و اسفناج از موارد لازم برای تهیه اسپناساک به شمار می‌روند.

ساقه‌های ریز خرد شده را با کمی آب در یک قابلمه کوچک بپزید. بعد از شکستن تخم‌مرغ‌ها روی اسفناج‌ها می‌توان آن‌ها را هم زد یا به‌صورت عسلی درست کرد. این غذای لذیذ توسط محمدقاسم خان، والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع و به نام او، نام‌گذاری شد. همان طور که از اسم این آش پیداست، ترشی در آن نقش مهمی دارد. شاید به همین خاطر هم در شهر انزلی آش ترش، آش ویارانه زنان باردار است.

۲. شامی رودباری و طرز تهیه آن

در هنگام خرید ماهی کولی، حتما توجه کنید که این ماهی تازه باشد. کولی تازه دارای چشم‌های برجسته و براق و گوشت آن سفت است و اثر انگشت روی سطح آن باقی نمی‌ماند؛ در حالی که کولی کهنه شل و نرم است. پس از جدا کردن فلس ماهی و خالی کردن شکم آن، آن را خوب بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن برود. برای آماده‌سازی مواد داخل شکم ماهی سفید، گردوی آسیاب شده، سیر، رب انار و ادویه‌ها را در یک کاسه مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست داشته باشید. سپس داخل شکم و روی پوست ماهی کمی نمک بپاشید و با دست ماساژ دهید تا نمک به خورد بافت ماهی برود. سینه مرغ را با مقداری زردچوبه، یک عدد پیاز و یک حبه سیر بپزید.

مواد اصلی شامی پوک را هم گوشت چرخ کرده گوسفندی بدون چربی، لپه، پیاز، تخم مرغ و ادویه های دلخواه تشکیل می دهند.. «کال کباب» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌ توانید با مواد ساده ای مثل سیر و بادمجان درست کنید. کال کباب گیلانی اصلی گاهی با ناز خاتون مازندرانی اشتباه گرفته می‌ شود. حقیقت هم این است که این دو غذا فرق چندانی با هم ندارند. مازندرانی‌ها به کال کباب گردو اضافه نمی‌کنند در عوض در آن آبغوره می‌ ریزند و به این ترتیب کال کباب گیلانی تبدیل به ناز خاتون مازندرانی می‌ شود. خورش ترش واش یکی از غذاهای پرطرفدار برای بومیان و مسافران به شمال کشور است.

پر کردن شکم ماهی:

این غذای خوشمزه لاهیجانی شباهت زیادی به خورش قیمه معمولی دارد و معمولا برای نذری به‌خصوص در ایام محرم در این شهر پخش می‌شود. گوجه‌فرنگی‌ها را برای سه دقیقه در یک قابلمه پر از آب جوش بیندازید؛ سپس آن‌ها را دربیاورید و پوست آن‌ها را بکنید. پیازهای نگینی خرد شده را در مقداری روغن داغ سرخ کنید تا نرم و سبک شوند.

اگر فسنجان با گوشت اردک تهیه شود، به آن آغوز مسما گفته می‌شود. اگر قصد سفر به گیلان را دارید، حتما این غذای ترش و پر از ویتامین را امتحان کنید. اما غذاهایی که این رستوران به خاطر آن‌ها مشهور شده است، شامی رودباری و مرغ این مکان است. پارکینگ هم از دیگر ویژگی‌های بسیار خوب رستوران گیلکی سرچشمه می‌باشد که می‌توانید بدون هیچ نگرانی اتومبیل خود را در آن پارک کنید. این رستوران دو شعبه دارد که یکی از آن‌ها در رودبار، خیابان گلدیان و کنار سینما زیتون واقع شده است. دیگر شعبه این رستوران فوق‌العاده در کیلومتر 4 جاده منجیل به سمت رودبار قرار گرفته است.