دسته‌ها
اخبار

خوشمزه ترین غذاهای شمالی ؛ از کباب تا خورش و آش!

اگر رب انار شما خیلی ترش است، کمی شکر به ناز خاتون اضافه کنید تا طعم آن تعدیل شود. شما می‌توانید کمی سیاه دانه و تخم گشنیز به‌همراه موسیر نیز در ناز خاتون بریزید تا طعم لذیذتری بگیرد. پس از درست کردن کال کباب روی ظرف آن را سلفون بکشید و چند ساعت آن را در یخچال قرار دهید تا طعم مواد به خورد هم بروند و کال کباب خنک شود. کباب را روی برنج کته بکشید و همراه با اشپل شور، ماست چکیده، باقلا، گردو و زیتون پرورده و گوجه‌فرنگی سرو کنید. اگر رب انار شما خیلی ترش است، از آب نارنج کمتری استفاده کنید یا آن را حذف کنید. شما می‌توانید به‌جای پیاز خام، پیاز را به‌صورت سرخ کرده به مواد داخل شکم ماهی اضافه کنید.

  • واویشکا گیلانی سه نوع دارد؛ واویشکا گوشت، واویشکا مرغ و واویشکا دل و جگر گوسفندی که به‌نوعی به جغوربغور زنجان شباهت دارد.
  • زمانی که سس شما آماده شد، سیر رنده شده و فلفل را نیز با باید اضافه کنید و تکه های گوشت را در آن بخوابانید تا چند ساعت به خوبی مزه دار شود.
  • در ادامه پیاز سرد شده را با مغز گردوی آسیاب شده، رب ازگیل ترش یا رب انار، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند.
  • از خمیر درست شده در شکم ماهی پریزید و لبه‌های شکم را بدوزید.
  • خورش‌های شمالی بسیار متنوع هستند و این تنوع را نمی‌توان در هیچ شهر و روستای جهان پیدا کرد.

این آش با استفاده از اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره‌ سبز و زردچوبه تهیه می‌شود و سرشار از آهن است. در ابتدا پیاز را خرد کنید و آن را با نمک، فلفل و آبلیمو و جعفری مخلوط کنید. اگر مقداری گردوی آسیاب شده و سبزی اضافه کنید، خورش مرغ ناردون گیلانی خواهید داشت. ابتدا مرغ را با پیاز و دو حبه سیر ، مقداری فلفل ، زردچوبه و نمک بپزید.

لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی

در ۱۰ دقیقه آخر پخت خورش، یک عدد تخم‌مرغ هم‌زده را در خورش بریزید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ سفت شود. در همین حین، کشمش از قبل خیس کرده را در روغن در یک تابه سرخ کنید تا کشمش‌ها پف کنند. سپس آن‌ها را کنار بگذارید و آلو سیاه و قیسی را در همان روغن تفت دهید.

لیست غذاهای شمالی با بادمجان

برنج آبکش شده را در تابه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید. توجه داشته باشید که نباید در این مرحله به برنج، فشار زیادی وارد کنید، زیرا له می‌شوند. پس از پنج دقیقه، برنج مزه‌دار شده را در یک قابلمه بریزید و آن را برای ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم کنید. دوش خرد شده را برای ۲۴ ساعت در پیاز رنده شده و فلفل سیاه بخوابانید تا مزه‌دار شود.

آلو مسما، یکی از خورش‌های لذیذ ایرانی است که در استان گیلان هم طرفداران بسیاری دارد. این خورش خوشمزه و ملس با مرغ، آلو، قیسی، پیاز، رب گوجه فرنگی و زعفران درست می‌شود. در تهیه این خورش به‌جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی استفاده می‌شود و برای ترش کردن آن، به‌جای لیمو عمانی در خورش، آب انار، رب انار ترش یا آبغوره می‌ریزند.